; ?>; ?> تداوم آواربرداری پلاسکو تا پایان هفته - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۰
شانس زنده بیرون آوردن مفقودشدگان از زیر آوار کمرنگ شد

تداوم آواربرداری پلاسکو تا پایان هفته

آواربرداری از بقایای ساختمان پلاسکو همچنان ادامه دارد، اما حجم آوارها و شعله‌های آتشی که هر بار با رسیدن هوا به زیر آوار زبانه می‌کشد، کار آواربرداری را دشوار کرده است. به طوری که بامداد شنبه تنها پیکر دو آتش‌نشان از زیر آوار خارج شد تا با احتساب آتش‌نشانی که در بیمارستان درگذشت، تعداد جان باختگان به 3 نفر برسد.
تداوم آواربرداری پلاسکو تا پایان هفته
آواربرداری از بقایای ساختمان پلاسکو همچنان ادامه دارد، اما حجم آوارها و شعله‌های آتشی که هر بار با رسیدن هوا به زیر آوار زبانه می‌کشد، کار آواربرداری را دشوار کرده است. به طوری که بامداد شنبه تنها پیکر دو آتش‌نشان از زیر آوار خارج شد تا با احتساب آتش‌نشانی که در بیمارستان درگذشت، تعداد جان باختگان به 3 نفر برسد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، تخمین زده می‌شود 25 نفر زیر آوار هستند که حداقل 15 نفر از آنها آتش‌نشان هستند. اما حجم آوارها به حدی است که پیش بینی می‌شود آواربرداری تا پایان هفته تداوم خواهد داشت. عمق زیاد پاساژ پلاسکو، به گونه‌ای که طبقات پایین، گستره وسیعی داشت موجب شده، آوارها نه در سطح بلکه در عمقی حداقل ده متری جمع شوند و به همین دلیل آنچه در روی زمین به عنوان سطح آوارها دیده می‌شود، در حقیقت عمقی ده متری دارد. ضمن اینکه گرمای زیر آوار به حدی بالاست که با رسیدن ذره‌ای هوا به آن پس از آواربرداری، آتش شعله ور می‌شود. رییس جمهوری با حضور در خیابان جمهوری از روند امدادرسانی به حادثه دیدگان پلاسکو بازدید کرد.
صبح شنبه که از سوی دولت عزای عمومی‌اعلام شده بود، حسن روحانی، رییس جمهور با حضور در چهارراه استانبول تهران از عملیات آواربرداری پلاسکو بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند امداد و نجات و همچنین آواربرداری از ساختمان‌های آسیب دیده قرار گرفت.
وی گفت: بسیار متاسفم از حادثه ای که در این منطقه پیش آمد، هم برای جان هموطنان، هم اموال و هم مشکلاتی که در منطقه ایجاد شده است. این حادثه درس بزرگی برای همه مسئولان در زمینه امن‌سازی زندگی مردم که جزو حقوق شهروندی آنها بود. باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد و این حادثه بسیار تلخ درسی برای آینده باشد. به گفته روحانی، همه مسئولان، چه امدادگران، چه تیم پزشکی، شهرداری و تیم‌های دیگری که برای انتظام امور حضور داشتند، هماهنگی بسیار خوبی داشتند.
جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران نیز پس از بازدید رییس جمهور از محل آوار ساختمان پلاسکو در پاساژ پروانه که دقیقا روبه‌روی محل آوار ساختمان پلاسکو و کارگاه شمالی اشراف دارد، برگزار شد.
کیانی فرمانده میدان عملیات آواربرداری، در تشریح آخرین وضعیت آواربرداری با بیان اینکه جمعه شب با دستور مراجع قضایی ساختمان قضایی ساختمان کناری پلاسکو تخریب شد، این ساختمان نیز در اثر حریق و آوار پلاسکو دچار ریزش شده بود هر لحظه امکان فرونشست آن وجود داشت. برهمین اساس این ساختمان تخریب شد وامدادرسانی سرعت بیشتری گرفت. وی گفت 50 درصد عملیات آواربرداری انجام شده و امیدواریم تا آخر هفته آواربرداری که از دو جبهه در حال انجام است به اتمام برسد.
صبح با بارش باران، دودهای غلیظ که منطقه را فرا گرفته، کار را سخت کرد و موجب تنگی نفس آتش‌نشان‌ها شد. ساعت 10 و سی دقیقه صبح، اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، از مجوز دادستانی برای تخلیه پاساژ کویتی‌ها و ساختمان شمالی «پلاسکو» خبر داد و گفت: دادستانی حکم تخلیه و درصورت نیاز تخریب پاساژ کویتی‌ها و ساختمان شمالی پلاسکو را صادر کرد. با رسیدن دستگاه جوش و برش قطعات فلزی پلاسما در ساعت 11 صبح، فرایند برش سازه فلزی پلاسکو سرعت گرفت. همان زمان پیدا شدن یک کپسول آتش‌نشانی امیدها را برای یافتن یک قربانی دیگر سانحه سقوط پلاسکو زنده کرد. حضور پرتعداد نیروهای امداد و نجات بر سر صحنه واکنش احساسی تعدادی از همکاران آتش‌نشان را به همراه داشت، اما تلاش‌ها فایده‌ای در بر نداشت و تنها این کپسول برای شناسایی در اختیار ماموران مخصوص ایستگاه آتش‌نشانی مربوطه قرار گرفت.
ساعت 14 و 30 دقیقه، ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو از حفر تعدادی تونل و حفره برای دستیابی به محبوسان زیر آوار خبر داد و گفت: ساختمانی در ضلع شرقی پلاسکو تخریب شده تا عملیات امدادرسانی به خوبی انجام شود که تخریب مغازه ضلع شرقی پلاسکو کاملا کنترل شده و با فکر قبلی بوده است که این اقدام در گشایش مسیر موثر بوده است.
اما بعدازظهر شنبه، بازدید دیرهنگام مالک اصلی ساختمان پلاسکو از آن مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفین انقلاب اسلامی‌در حاشیه بازدید از محل حادثه پلاسکو گفت: این ساختمان را با کیفیت بسیار خوب و منطبق با مشخصات خوب ظرف دوسال خواهیم ساخت، پس از آن این واحدها را طبق ضوابطی به ذینفعان واگذار خواهیم کرد. پس از جمع شدن حادثه، کارگروه‌ها و کمیته‌هایی تشکیل می‌شود و به مباحث رسیدگی و مسئولیت هر نهادی را مشخص می‌کنند. وزیر کشور هم در بازدید دوباره خود از محل حادثه پلاسکو با بیان اینکه جلسه‌ای با هیئت امنای ساختمان پلاسکو داشتیم گفت: در آنجا هم بحث ساخت و ساز ساختمان، اسکان، مسائل کارگری، خسارت‌ها و بیمه مطرح شد. با وزیرکار هم برای اشتغال به‌کار کارگران و ارائه تسهیلات جلسه داشتیم تا بتوانند موقتا کارشان را شروع کنند.
ساعت 17، مدیرعامل سازمان هلال احمر استان تهران، ضمن اشاره به حضور تیم‌های مختلف عملیاتی و همچنین تجهیزات تخصصی هلال احمر، نحوه فعالیت سگ‌های زنده یاب هلال احمر در روند امدادرسانی حادثه پلاسکو را تشریح کرد. حسین کتابدار در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص نحوه فعالیت سگ‌های زنده یاب در عملیات امدادرسانی ساختمان پلاسکو گفت: این سگ‌ها به صلاحدید نیروهای آتش‌نشانی و به صورت موردی فعالیت می‌کنند. زمانی که شهرداری به نقطه‌ای از امداد و نجات می‌رسد که ممکن است کسی زنده باشد ما سگ‌ها را به آن نقطه می‌بریم. وی افزود: در حال حاضر 50 نیروی عملیاتی، 20 دستگاه خودرو عملیاتی، 4 قلاده سگ تجسس و 4 دستگاه زنده‌یاب، به همراه تجهیزات مرتبط با امداد و نجات آوارهای سبک در محل حضور دارند.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نیز به همراه عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی‌و انقلاب تهران با حضور در محل حادثه پلاسکو، از این محل بازدید به‌عمل آوردند. محمد‌باقر قالیباف در حاشیه ارائه گزارش به دادستان کل کشور، بیان کرد: تاکنون هفت خانواده اعلام مفقودی کرده‌اند. همچنین با احتساب آتش‌نشانی که در بیمارستان شهید شد، تعداد آتش‌نشانان گرفتار به عدد ١٦رسید. شهردار تهران در جمع خبرنگاران اظهارکرد: صندوق‌های مالی موجود در محل حادثه پلاسکو با نظارت کامل نیروی انتظامی ‌ضبط می‌شود.

کد مطلب: 65826
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *