; ?>; ?> فعالیت های انتخاباتی،اختلاف نظر در گروه پایداری را رقم زده است؟ - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۲

فعالیت های انتخاباتی،اختلاف نظر در گروه پایداری را رقم زده است؟

در شرایطی که باند رسانه ای جریان انحراف پی در پی و در قالب تحلیل ها و گفتگوهایی به توهین علیه آیت الله مصباح می پردازند، الهام خود را بدل به یک پای مصاحبه در همین رسانه ها خصوصا ارگان دولتی ایران قرار داده است و از هرگونه واکنش نسبت به تخریب آیت الله از سوی این رسانه خودداری کرد. چه آنکه حسين جلالي رئیس دفتر آیت الله مصباح هم گفته الهام به دليل تمايلاتي که در همکاري با دولت داشت، اين گونه تشخيص داد که از جبهه پايداري برود.
 هنوز چند روز از انتشار خبر جدایی الهام از شورای مرکزی جبهه پایداری نگذشته که خبرهایی از انشقاق در بین اعضای این تشکل به گوش می رسد، انشقاقی که در نخستین سال تولد این جریان به یکی از خبرساز ترین موضوع در بین رسانه ها تبدیل شده است. گرچه باقری لنکرانی به شدت جدایی الهام را تکذیب می کند اما سخنگوی پیشین دولت که یکی از اعضای هيات موسس جبهه پايداري هم به حساب می آید، به دليل آنچه مشغله کاري می نامد، از حضور در شوراي مرکزي اين جبهه خودداري کرده است.

روز گذشته خبرگزاری آریا وابسته به امیر محبیان نیز خبر داده بود: اين تشکل که با ائتلاف جمعي از وزراي سابق کابينه محمود احمدي نژاد و نيز برخي نمايندگان حامي دولت در مجلس هشتم با همراهي چند تن از شاگردان آيت الله مصباح يزدي به وجود آمده بود حالا اين روزها، شرايط متفاوتي را سپري مي کند که بر اساس آن اختلاف نظر ميان ۳ طيف اين تشکل سياسي موجب صف بندي هاي جديد شده است.

ناهمگونی های پایداری در نگاه موتلفه

حميدرضا ترقي، عضو ارشد حزب موتلفه اسلامي ترکیب جبهه پایداری را نامتجانس می داند که در سه طیف طرفداران آيت الله مصباح، طرفداران گفتمان ۸۴ و طرفداران رييس جمهوري قرار دارند که در این بین ديدگاههاي آيت الله مصباح با طرفدارن رييس جمهور اصطحکاک هايي پيدا کرده است.



وي بر موضع گيري هاي جريان حلقه انحرافي عليه آيت الله مصباح در این تشکل تاکید می کند و می گوید که اين اختلافات بين طرفدارن گفتمان ۸۴ با محوريت آيت الله مصباح و طرفداران احمدي نژاد و حلقه انحرافي جدي تر مي شود لذا به نظر مي رسد طرفداران گفتمان ۸۴ با محوريت آيت الله مصباح راهشان را از دولت يا حلقه انحرافي جدا کنند و به همين نسبت در عرصه سياسي هم اينها از يکديگر فاصله بگيرند.

ترقي پیش بینی می کند که درانتخابات رياست جمهوري يازدهم شاخه قم جبهه پايداري با محوريت آيت الله مصباح يزدي طرفدارکانديداتوري حداد عادل هستند و شاخه تهران اين تشکل محوريتش را از رحيم مشايي به سمت الهام تغيير می دهد. اين شاخه عمدتا طرفداران رييس جمهور و برخي از عوامل حلقه انحرافي را در بر خواهد گرفت و افرادي چون حميد رسايي به سمت شاخه قم کشيده مي شوند.

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامي همچنین توضیح می دهد که شاخه تهران جبهه پايداري با عنوان حاميان احمدي نژاد وارد عرصه انتخابات می شوند و ملاک انتخاب گزينه مورد نظر براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم، حمايت رييس جمهور از آن فرد است. يعني با حمايت احمدي نژاد آن کانديدا در اين طيف راي آوري بالايي خواهد داشت زيرا معتقدند بايد از حمايت احمدي نژاد در انتخاب کانديدا استفاده کنند .

پایداری چگونه تشکیل شد و چه کرد؟

جبهه پایداری تشکلی است که در مردادماه سال گذشته تاسيس شد. در انتخابات گذشته علی رغم دعوت به وحدت بین اصولگرایان و با وجود تاکیدات مکرر آیت الله مهدوی کنی این طیف در انتخابات مجلس به انتشار لیستی مستقل بسنده کرد. اما هنوز یک سال از عمر سیاسی آنها در یک گروه نگذشته که برای انتخابات آتی به درب بسته خورده و به دو شاخه قم و تهران تقسیم شدند. چنانکه اعضاي شاخه قم که از شاگردان آيت الله مصباح يزدي هستند اعلام کرده اند که حاضر به ائتلاف و رسيدن به يک کانديداي واحد با حاميان دولت که هدايتشان در اختيار اسفنديار رحيم مشايي است نيستند و برخي در اين ميان صراحتا از تعيين شرط براي حاميان دولت و البته براي شاخه تهران روايت کرده اند.

الهام؛نقطه ثقل گسست

نکته ای که نمی توان در این میان نادیده گرفت قرار گرفتن همیشگی غلامحسین الهام عضو ارشد پایداری در کنار محمود احمدی نژاد است. خبر می رسد الهام که سال نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد ریاست دفتر وی و بعد از آن پست هایی همچون وزیر دادگستری و سخنگویی دولت را در دست داشت، این روزها به صورت نامحسوس فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده است. کاندیدایی که شاید حمایت برخی اعضای پایداری از او تنها دلیل انشعاب این جریان است.

اما این پایان ماجرا نیست، در شرایطی که باند رسانه ای جریان انحراف پی در پی و در قالب تحلیل ها و گفتگوهایی به توهین علیه آیت الله مصباح می پردازند، الهام خود را بدل به یک پای مصاحبه در همین رسانه ها خصوصا ارگان دولتی ایران قرار داد و از هرگونه واکنش نسبت به تخریب آیت الله از سوی این رسانه خودداری کرد. چه آنکه حسين جلالي رئیس دفتر آیت الله مصباح هم گفته الهام به دليل تمايلاتي که در همکاري با دولت داشت، اين گونه تشخيص داد که از جبهه پايداري برود.

الهام، سعيد جليلي یا حداد عادل؟

با سرفصل های یاد شده ضروری است که نگاهی به گزارش آریا بیندازیم که در آن آورده شده است: اعضاي شاخه قم که از شاگردان آيت الله مصباح يزدي هستند حاضر به ائتلاف و رسيدن به يک کانديداي واحد با حاميان دولت نيستند. آنها اعلام کرده اند که حمايت از کانديداي مورد نظر حاميان دولت در تضاد با شعارهايي است که تا کنون مطرح کرده اند.از افراد اين شاخه مي توان به آقا تهراني، روانبخش، سقاي بي ريا ، نبويان و حسين جلالي اشاره کرد. گفته مي شود شاخه قم در پي کانديداتوري سعيد جليلي، کامران باقري لنکراني و غلامعلي حدادعادل هستند.

از ديگر سو اما شاخه تهران که اکثرا از اعضاي سابق کابينه و برخي نمايندگان حامي دولت در مجلس هشتم و نهم هستند معتقدند که بايد از نامزد مورد نظر حاميان احمدي نژاد حمايت کرد. به باور اين افراد با اين اقدام راه احمدي نژاد ادامه پيدا خواهد کرد و فردي از جنس محمود احمدي نژاد جايگزين او خواهد شد.

گفته مي شود شاخه تهران که با ليدري صادق محصولي فعاليت مي کند بر روي گزينه هايي همچون علي نيکزاد و يا يک چهره نام نظر دارند و به شدت مخالف کانديداتوري افرادي مانند سعيد جليلي و يا غلامعلي حدادعادل هستند. جريان حاميان دولت معتقدند که با ائتلاف با اين بخش از جبهه پايداري و حمايت اين طيف سياسي مي توانند مقداري از بار سياسي عنوان جريان انحرافي که به شدت از سوي رقبايشان مطرح مي شود بکاهند.

با این وصف باید به انتظار نشست و دید که کدام یک از این دو نحله می توانند غلبه سیاسی خود را بروز و ظهور دهند و آیا این گسست ها شکل عینی تری به خود می گیرد یا خیر.

 
کد مطلب: 6922
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *