۰
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۵

سازمان ملل بر محافظت از غير نظاميان در سومالي تأکيد کرد

سازمان ملل متحد و آمریکا روز چهارشنبه هشدار دادند باید از غیر نظامیان در سومالی محافظت شود. این در حالی است که درگیری میان نیروهای دولتی و شورشیان در سومالی در نزدیکی شهر کیسمائو شدت گرفته است.
آژانس آوارگان سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد در پی وقوع حملات در بندر استراتژیک و مهم کیسمائو، بیش از شش هزار غیر نظامی از این شهر فرار کرده اند.
سفارت آمریکا در نایروبی در بیانیه ای اعلام کرد:« سازمان های بشر دوستانه کمک به غیر نظامیانی را که از شهر کیسمائو فرار کرده اند ، آغاز کرده اند.»
در این بیانیه آمده است:« ما از همه طرف ها می خواهیم امکان دسترسی کامل و ایمن سازمان های بشردوستانه را به غیر نظامیانی که تحت تأثیر درگیری ها قرار گرفته اند، فراهم کنند.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نایروبی، نظامیان کنیایی به همراه هفده هزار تن از نیروهای اتحادیه آفریقا، در حال مبارزه با شبه نظامیان الشباب - که با گروه القاعده مرتبطند- هستند و چهل کیلومتر در شهر کیسمائو در جنوب سومالی پیشروی کرده اند.
سایروس اوگونا سخنگوی ارتش کنیا می گوید:« نیروها در حال آرام کردن منطقه هستند. حرکت به سوی کیسمائو همچنان ادامه دارد و هیچ چیزی نمی تواند در مأموریت ما اختلال ایجاد کند.»
در پی افزایش شمار آوارگان - که شمار آنها صد و شصت تا صد و نود هزار نفر تخمین زده می شود - مارک بودنMark Bowden هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در امور سومالی روز چهارشنبه با مقامات کنیایی دیدار و گفتگو کرد.
بودن گفت کنیا متعهد شده است ارسال کمک را به افرادی که به این کمک ها نیاز دارن، تسهیل کند.
او بار دیگر درخواست « از همه طرف های درگیر برای تلاش به منظور کاهش تأثیرات درگیریها بر غیر نظامیان» را تکرار کرد.
ساکنان و نیروهای چندین گروه که علیه گروه الشباب مبارزه می کنند ، می گویند جنگجویان تندرو در حال ترک این بندر هستند.
وزارت امور خارجه اتیوپی در بیانیه ای اعلام کرد:« گزارش هایی وجود دارد مبنی بر این که جنگجویان الشباب در حال ترک مواضع خود در بندر کیسمائو هستند.»
اتیوپی نیز حدود ده هزار نیرو در جنوب سومالی دارد که در ماه نوامبر گذشته به مواضع گروه الشباب حمله کرده بودند.
این در حالی است که علی محمد سخنگوی الشباب اعلام کرد نیروهایش در مناطقی دور از کیسمائو در حال مبارزه هستند و خبرهای مربوط به عقب نشینی این نیروها دروغ است.
کد مطلب: 7603
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *