۰
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۵

بهره گیری از تکنولوژی برای مقابله با تصادفات جاده ای

تصادفات جاده‌يي دست­کم سالانه 1200 ميليارد تومان خسارات اقتصادي براي كشور به همراه دارد.
بهره گیری از تکنولوژی برای مقابله با تصادفات جاده ای
تصادفات جاده‌يي دست­کم سالانه 1200 ميليارد تومان خسارات اقتصادي براي كشور به همراه دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بسياري از كارشناسان و دست‌اندركاران حوزه حمل­و­نقل جاده­ا‌ي ميزان تلفات و كشته‌هاي راه‌ها در ایران را به اندازه‌يي بالا می­دانند بطوری که می­توان اين تعداد را با آمار كشته‌­های جنگ‌ها مقايسه كرد، با توجه به آمار و تعداد تصادفات جاده‌يي در ايران و وضعيت جاده‌هاي كشور، بهره­گیری از تكنولوژي‌ها و فناوري‌هاي نوين و روزآمد يكي از الزامي‌ترين اقدامات براي كاهش تعداد سوانح و تلفات جاده­ا‌ي است. 
بر اساس طرحی در مركز بيماري‌هاي غيرواگير با نصب دستگاهي مشابه «يو­اس­بي»‌ (USB) در خودروها، تمامي اعمال راننده و وضعيت خودرو ثبت و ضبط شده و براي تحليل به رایانه­هاي اين مركز  ارسال مي‌شود، پیش­بینی می­شود در صورت اجراي اين پروژه در تمامي جاده‌هاي كشور حداقل 10 درصد از 1200 ميليارد تومان خسارت وارده کاسته شود که این مهم دستاورد بزرگي در این حوزه خواهد بود.
سامانه نرم‌افزاري در مركز تحقیقات بيماري‌هاي غيرواگير پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با دريافت اطلاعات، امكان پردازش و تحليل اين اطلاعات را فراهم مي‌كند تا از نتایج حاصله، محققان اين مركز بتوانند گزارش كاملي از وضعيت رانندگي، مسير، سوخت و رفتارهاي خطرناكي كه راننده در هنگام طي مسير مرتكب شده است بدست آورند.
دکتر جعفری مجري طرح تلماتیکس مرکز تحقیقات بيماري‌هاي غيرواگير در این خصوص گفت؛ در حال حاضر تعداد 1000 خودرو و راننده به عنوان گروه آزمايش و 1000 راننده ديگر به عنوان گروه‌ مداخله مورد بررسي قرار گرفته‌اند كه براي 1000 راننده مورد آزمايش نتايج اين بررسي به صورت پيامكي و كارنامه ارسال مي‌شود.
در واقع پس از بررسي اطلاعاتي كه از دستگاهي كه در خودروي راننده دريافت شده است و مقايسه اين اطلاعات با استانداردهايي كه در مركز تعيين شده، امتياز راننده مشخص شده و اين امتياز به صورت گزارش هفتگي براي راننده فرستاده مي‌شود تا در جريان عملكرد خود (شامل تعداد سرعت و سبقت غيرمجاز، پيچ‌هاي غيرمجاز و...) در يك هفته گذشته قرار گيرد.
دکتر جعفري می­افزاید؛ بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه رانندگان مورد مطالعه در اين طرح پس از دريافت گزارش‌هاي هفتگي از رفتار رانندگي خود و پس از اطلاع از اينكه تك تك اقدامات آنها در حين رانندگي در كنار وضعيت خودرو، بطور دقيق كنترل مي‌شود براي آنكه بتوانند امتياز خود را افزايش دهند تلاش مي‌كنند ميزان اشتباهات خود را كاهش دهند.
مجري طرح تلماتیکس مرکز تحقیقات بيماري‌هاي غيرواگير افزود؛ از آنجايي كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين طرح با كنترل رفتار رانندگان پس از گذشت دوره کوتاه مدت، رانندگان را مجاب به تغيير رفتار اوليه خود مي‌كند به همين دليل چشم‌اندازي كه براي اين طرح پیش­بینی می­شود، افزايش تعداد خودروها و رانندگان مورد آزمايش و در كنار آن بهبود وضعيت رفتار اين رانندگان است.
دکتر جعفری تصريح كرد: در واقع در صورتي كه پس از اتمام زمان 18 ماهه اجراي پروژه، تغيير مثبتي در رفتار رانندگان صورت بگيرد اين پروژه به هدف خود براي كاهش ميزان ريسك در رانندگي و ميزان تصادفات نزديك شده است.
در حال حاضر با گذشت بيش از 6 ماه از اجراي اين پروژه تغييرات بسياري در رفتار رانندگان مورد آزمايش رخ داده به همين دليل مي‌توان اميدوار بود پس از پايان زمان پروژه دستگاه‌هاي مشابه «يو­اس­بي»‌ (USB) كه در خودروهاي مورد بررسي استفاده شده در اتوبوس‌ها و كاميون‌هاي باربري تعبيه شود تا بتوان تأثير اين كنترل از راه دور را نيز در اين نوع وسايل نقليه مشاهده كرد.
دکتر جعفری مجري طرح تلماتيك مركز تحقیقات بيماري‌هاي غيرواگير با اشاره به اينكه در حال حاضر اتوبوس‌ها و تاكسي‌ها به عنوان جامعه هدف در اين طرح مورد بررسي قرار گرفته‌اند تصريح كرد: گروه تاكسي‌هاي برون‌شهري و درون‌شهري مسيرهای حومه تهران به عنوان مخاطبین دوره آزمایشی طرح انتخاب شده اند.
وي ادامه داد: اتوبوس‌هايي كه در اين طرح مورد آزمايش و بررسي قرار گرفته‌اند در تمامي جاده‌ها و راه‌هاي كشور تردد مي‌كنند و به همين دليل مي‌توان گفت، در حال حاضر حركت اتوبوس‌ها در كل كشور با اين سامانه در حال بررسي هستند.
بررسي تمامي اين مسيرها مي‌تواند به شناسايي نقاط حادثه‌خيز و پرخطر در تمامي كشور نيز كمك كند. همچنين بر اساس داده‌هايي رسیده از دستگاه‌هاي تعبيه شده در خودروهاي مورد بررسي، مي‌توان وضعيت آلايندگي و مصرف سوخت در اين خودروها را بررسي كرد و ميزان آلايندگي كه هر خودرو توليد مي‌كند را نيز اندازه‌گيري كرد.
دکتر جعفري تاكيد كرد: استفاده از سامانه‌يي كه در حال حاضر از آن به صورت آزمايشي استفاده مي‌شود مي‌تواند منجر به تهيه پروفايل رانندگي شود تا بر اساس آن بتوان استانداردهاي مربوط به رانندگي ايمن را مشخص كرد.
مرکز تحقیقات بیماری­های غیر واگیر این آمادگی را دارد با توجه به فعالیت ها و دانش متکی بر تجربه و پژوهش­های میدانی که در این حوزه کسب کرده در راستای اجرای طرح­ها و الزامات نظارتی و کنترلی ناوگان جاده­ای کشور نظیر سامانه سپهتن، طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش و غیره با دستگاه­های مربوطه دولتی و بخش خصوصی از جمله شهرداری­ها، شرکت­های حمل­و­نقل و مجریان طرح همکاری لازم را داشته باشد.
 
 
کد مطلب: 79194
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *