۰
يکشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۳

ترامپ بازمانده حامیان برجام را اخراج نمی‌کند!؟

وزیر دفاع آمریکا که آخرین بازمانده حلقه مدافعان نگاه داشتن کشورش در توافق هسته‌ای است نه تنها خودش را از گزند خانه تکانی اخیر در کاخ سفید مصون نگاه داشته توانسته در دل رئیس‌جمهور خودکامه آمریکا برای خودش جا باز کند.
وزیر دفاع آمریکا که آخرین بازمانده حلقه مدافعان نگاه داشتن کشورش در توافق هسته‌ای است نه تنها خودش را از گزند خانه تکانی اخیر در کاخ سفید مصون نگاه داشته توانسته در دل رئیس‌جمهور خودکامه آمریکا برای خودش جا باز کند.
به گزارش تسنيم، «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا را باید تنها عضو حلقه حامیان ماندن آمریکا در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) دانست که از خانه‌تکانی اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید جان به در برده است. 
این در حالی است که «متیس» مخالفتش را با تصمیم‌های مختلف ترامپ اعم از خروج آمریکا از توافق جوی پاریس، عدم تأیید توافق هسته‌ای ایران، وضع تعرفه برای فلزات وارداتی از کشورهای هم‌پیمان و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اعلام کرده است. 
«رکس تیلرسون» و «هربرت ریموند مک‌مستر»، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید به دلیل مخالفت‌هایی از همین نوع، به ویژه در پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، توسط ترامپ اخراج شدند.
اما در میان همه شایعاتی که از احتمال اخراج وزرای امور کهنه‌سربازان، وزیر امور شهری و رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید شنیده می‌شود نامی از «متیس» به میان نمی‌آید و او به تعبیر یک مقام ارشد آمریکایی که با وبگاه پالیتیکو گفت‌وگو کرده، «ضدگلوله» است. 
وبگاه پالیتیکو در تحلیلی درباره دلایل عدم اخراج متیس به نقل از دستیاران کاخ سفید نوشته ترامپ از داشتن متیس در کابینه‌اش به همان اندازه روز معرفی‌اش به عنوان وزیر دفاع آمریکا در دسامبر 2016 راضی و خشنود است.
حتی مخالفان متیس در جناح راست‌افراطی هم از او علناً انتقاد نمی‌کنند. مطابق این گزارش، مخالفان متیس هم او را در مقایسه با جانشین‌های احتمالی‌اش گزینه بهتری می‌دانند و ترجیح می‌دهند. 
منابع آگاه در کاخ سفید و پنتاگون می‌گویند متیس تا کنون هنگام مخالفت با ترامپ محتاط‌تر از برخی از همکارانش عمل کرده و هیچ‌گاه علناً با او مخالفت نکرده است. «دانا وایت»، سخنگوی پنتاگون گفت: «او توصیه‌هایش را مطرح می‌کند، پیشنهادش را می‌گوید و تصمیم‌‌گیری به عهده رئیس‌جمهور است.»
ترامپ شیفته حرف‌های خشک و زمختی است که متیس در میدان‌های نبرد سر زبان‌ها می‌انداخته؛ از متیس نقل مشهوری وجود دارد که گفته «هیچ چیز بهتر از این نیست که به سمت آدم شلیک شود و تیر خطا برود.»
متیس به گفته مقام‌های کاخ سفید پنتاگون را همانند زمانی که ژنرال تفنگداران دریایی آمریکا بود و به «سگ دیوانه» مشهور شده بود اداره نمی‌کند اما توانسته با بازی کردن همان نقش جلوی ترامپ، در دل او برای خودش جا باز کند- هیچگاه از خودش ضعف نشان نمی‌دهد و همیشه همانند زمان ورودش به این شغل روحیه شکست‌ناپذیری‌اش را حفظ می‌کند.
«تام ریکس»، ستون‌نویس سایت تخصصی نظامی Task & Purpose می‌گوید: «متیس فهمیده چطور باید با ترامپ بازی کند. از دردسر اجتناب می‌کند و خودش را از خبرپردازی‌ها دور نگه می‌دارد.»
کد مطلب: 84144
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *