۰
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۹

العبادی قربانی تحریمهای ضدایرانی میشود؟

اعلان همراهی نخست وزیر عراق با تحریم های آمریکایی علیه ایران سبب شد تا وی در کشور خود با واکنش ها و انتقادات تندی مواجه شود.
اعلان همراهی نخست وزیر عراق با تحریم های آمریکایی علیه ایران سبب شد تا وی در کشور خود با واکنش ها و انتقادات تندی مواجه شود.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق سه شنبه هفته گذشته در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد این کشور با وجود مخالفت کلی با استراتژی وضع تحریم‌ها، از تحریم‌ها علیه ایران پیروی خواهد کرد. این موضع گیری العبادی درباره تحریم های آمریکا علیه ایران با واکنش های بسیاری روبرو شد.
بسیاری از مقامات بغداد و چهره های سیاسی از جمله «فواد معصوم» رئیس جمهوری، «نوری المالکی» معاون رئیس جمهوری، «سیدعمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی، «همام حمودی» رهبر مجلس اعلی، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر و همچنین بسیاری از سازمان ها، نهادها و احزاب از جمله مجمع عراقی وحدت اسلامی، حزب فضیلت، جنبش اراده، جنبش کتائب سید الشهدا، عصائب اهل الحق، مقاومت اسلامی نجبا و سازمان بدر با محکوم کردن اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از برجام و تحریم ایران و با اشاره به جایگاه کشورمان در منطقه و نقش آن در شکست داعش در عراق، العبادی را به دلیل این موضع گیری نکوهش کردند.
در این زمینه روزنامه «العرب» چاپ لندن از قول «حسن سالم» یکی از اعضای ائتلاف الفتح نوشت: دولت عراق به خاطر وفای به عهد و قدرشناسی باید موضع شجاعانه و اصولی در حمایت از مردم ایران در برابر تحریم های آمریکا اتخاذ کند زیرا مردم ایران در مصیبت های عراق که در نتیجه ورود داعش به این کشور رخ داد، با جان، مال و سلاح خود از عراق حمایت کردند.
در کنار مخالفت بسیاری از عراقی ها با تحریم های یکجانبه آمریکا و نکوهش موضع العبادی برخی از تحلیلگران چرایی موضع گیری اینچنینی نخست وزیر عراق را تحلیل کردند. گروهی اظهارات العبادی را تلاشی برای دستیابی مجدد به پست نخست وزیری عنوان کرده و بیان داشتند وی با این موضع گیری تلاش کرده رضایت واشنگتن را در این زمینه به دست آورد.
در این خصوص «صباح العکلیلی» تحلیلگر مسائل سیاسی به خبرگزاری «براثا» عراق گفت: موضع العبادی درباره تحریم های آمریکایی علیه ایران نشان می دهد که او در کنار کشورهای استعمارگری ایستاده است که سیاست گرسنه نگه داشتن مردم را دنبال می کند. او با این اقدام خود تلاش می کند حمایت واشنگتن برای دور دوم نخست وزیری خود را به دست آورد.
برخی دیگر از تحلیلگران از وی به عنوان یکی نخستین قربانیان تحریم های آمریکا علیه ایران یاد کرده اند. به نوشته روزنامه «رای الیوم» شاید العبادی به دلیل اعلام پایبندی به تحریم های ضد ایرانیِ آمریکا نخستین قربانی تحریم های آمریکا علیه ایران باشد. بیشتر احزاب عراق که در رسیدن العبادی به قدرت نقش داشته اند این تحریم ها را محکوم کرده و مخالف اجرایی شدن آن هستند. بنابراین ادامه فعالیت العبادی در حکومت بسیار دشوار خواهد بود.
از دیدگاه مخالفان، عبادی حاکمیت عراق را زیر پاگذاشته و زشت ترین اشکال پیروی از آمریکا را نشان داده است. در نتیجه امیدهای العبادی و جریان وی برای تشکیل دولت جدید از راه ائتلاف سازی با دیگر جریان ها در معرض فروپاشی است. بیشتر ائتلاف ها برای جلوگیری از لطمه دیدن پایگاه اجتماعی خود و همچنین به دلیل همگامی با ایران مواضع سختی دربرابر تحریم های آمریکا گرفته و در کنار ایران ایستاده اند. حمایت کشورهای سوریه و ترکیه، چین، هند، اتحادیه اروپا از ایران هم سبب شده است تا العبادی در شرایط سختی قرار گیرد.
در این زمینه، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح به روزنامه فرامنطقه ای «العرب» گفت دولتی که با نظارت آمریکا تشکیل شود طی دو ماه ساقط خواهد شد. «سهام الموسی» عضو ائتلاف مذکور هم به این روزنامه گفت آمریکا وصی و وکیل عراق نیست که تا برای رساندن دوباره العبادی به قدرت در عراق دخالت کند.
العبادی در شرایطی برای تمدید نخست‌وزیری خود تلاش می‌کند که عراقی‌ها همچنان به خدمات‌رسانی نامناسب و بیکاری و فساد اعتراض می‌کنند و مردم این کشور به ویژه در استان های جنوبی از مدت‌ها پیش تظاهرات گسترده‌ای را به راه انداخته‌اند.
کد مطلب: 92071
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *