۰
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۷

هشدار روسيه به تركيه

در پي درگيري‌هاي اخير در مرزهاي تركيه و سوريه، وزارت امور خارجه روسيه از مقامات تركيه خواست تا از اتخاذ اقدامات يك جانبه در قبال سوريه ممانعت كنند.
 به نقل از روزنامه مصري اليوم السابع، وزارت امور خارجه روسيه در واكنش به حوادث اخير در مرزهاي تركيه و سوريه كه به كشته و زخمي شدن شماري در اين منطقه منجر شد، از مقامات تركيه خواست تا ضمن حفظ خويشتن‌داري، از اتخاذ اقدامات يكجانبه كه باعث بيشتر شدن ناآرامي‌ها در منطقه مي‌شود ممانعت كنند.

اين وزارتخانه هم‌چنين از اظهارات دولت تركيه مبني بر اينكه آنكارا همه تلاش خود را براي ممانعت از پيچيده شدن اوضاع به كار خواهد بست و هرگونه فعاليت درباره سوريه را با جامعه جهاني هماهنگ خواهد كرد، استقبال كرد.

وزارت امور خارجه روسيه در اين بيانيه كه توسط خبرگزاري نووستي روسيه منتشر شد، تاكيد كرد كه روسيه خواهان آن است كه بحران سوريه از طريق خود مردم اين كشور و براساس قطعنامه‌هاي ۲۰۴۲ و ۲۰۴۳ شوراي امنيت و توافقنامه ژنو حل و فصل شود.

از سوي ديگر ميخائيل بوگدانف، معاون وزير امور خارجه روسيه نيز طي اظهاراتي اعلام كرد كه كشورش همچنان خواهان صدور قطعنامه الزام آور از سوي شوراي امنيت درباره سوريه است.

وي در اين اظهارات تاكيد كرد: مسكو همچنان خواهان آن است كه شوراي امنيت قطعنامه‌‌اي الزام آور را براساس متن توافقنامه ژنو صادر كند.

وي تاكيد كرد: مسكو براي برگزاري نشست دو جانبه ميان گروه تماس در نزديكترين زمان و با هدف حل و فصل مشكلات سوريه آمادگي دارد.

اين مسئول روسي در ادامه خاطرنشان كرد كه حل و فصل وضعيت سوريه نيازمند تلاش بيشتر و همكاري با همه گروه‌هاي سوري است.

بوگدانف همچنين ابراز اميدواري كرد كه اخضر الابراهيمي به زودي سفري را به روسيه داشته باشد.

وي گفت: سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اخيرا مذاكرات تلفني را با الابراهيمي داشته و از وي خواسته كه به مسكو سفر كند اما اميدواريم اين سفر هرچه سريعتر انجام شود.

از سوي ديگر رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه نيز در اظهاراتي خطاب به سوريه اعلام كرد: آزمايش قدرت تركيه در پاسخگويي به حملات، خطايي بزرگ است.

وي در اين اظهارات تاكيد كرد: ما خواهان جنگ نيستيم اما براي ورود به جنگ آماده‌ايم.

اردوغان خاطرنشان كرد: ما به هيچ وجه خواهان آغاز جنگ نيستيم اما ملت تركيه آماده‌اند كه در هر زماني براي حمايت از خود وارد جنگ شوند.

وي گفت: زماني كه جنگي عليه تركيه آغاز شود مردم تركيه در برابر تلاش براي ضربه زدن به تركيه و تماميت ارضي آن ساكت نخواهد نشست. لذا آزمايش قدرت تركيه در اين زمينه اشتباهي بزرگ است.

وي در ادامه اين اظهارات نظام سوريه را به كشتار مردم اين كشور متهم كرده و مدعي شد كه نظام سوريه مدت‌هاي طولاني است كه مشروعيت خود را از دست داده است.

در همين حال خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) نيز اعلام كرد: شوراي امنيت حملات اخير گروه‌هاي تروريستي به شهر حلب را كه باعث كشته و زخمي شدن بيش از صد تن از غيرنظاميان شد، محكوم مي‌كند.

بنا به گزارش اين خبرگزاري اعضاي شوراي امنيت با صدور بيانيه‌اي مطبوعاتي اعلام كردند كه مخالف هرگونه اقدامات تروريستي به عنوان يكي از خطرات بزرگ براي ثبات و امنيت بين‌المللي هستند. در اين بيانيه آمده است هرگونه اقدامات تروريستي در حقيقت جنايت به شمار مي‌رود و به هيچ وجه قابل توجيه نيست.

در بيانيه شوراي امنيت همچنين با مردم سوريه و قربانيان اين حمله كه مسئوليت آن را جبهه النصرة وابسته به القاعده به عهده گرفت ابراز همدردي شده است.

اعضاي شوراي امنيت همچنين در بيانيه خود تاكيد كردند كه آماده‌اند تا با همه اشكال تروريسم مبارزه كنند.

در همين حال لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه مدعي شد اقدامات نظام سوريه عليه مردم اين كشور هرگز بدون محاكمه بر جاي نخواهد ماند.

سوزان رايس، سفير آمريكا در سازمان ملل نيز در اظهاراتي درباره سوريه تاكيد كرد كه بحران سوريه امروز به جنگي تبديل شده است كه پيامدهاي آن امنيت و صلح منطقه و جهان را تهديد مي‌كند.

وي افزود: آمريكا به شدت حملات مرزي سوريه عليه تركيه را محكوم مي‌كند.

رايس خاطرنشان كرد: تركيه در حقيقت همپيمان اصلي آمريكا به شمار مي‌رود و چنين فعاليت‌هاي نظامي در مرزهاي تركيه باعث ناامني و از بين رفتن ثبات تركيه مي‌شود لذا بايد هرچه سريعتر متوقف شود.

وي تاكيد كرد كه كشورش به اعمال فشار عليه نظام بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه ادامه خواهد داد.

رايس همچنين گفت: آمريكا از تلاش‌هاي گروه‌هاي مخالف و از برنامه‌هاي سياسي آنها حمايت مي‌كند.
کد مطلب: 9538
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *