۰
يکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۱

درباره بی‌خوابی رئیس‌جمهوری

محمد جواد پهلوان
درباره بی‌خوابی رئیس‌جمهوری
اخیرا سخنگوی محترم دولت سیزدهم در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) فرموده‌اند که آقای رئیس‌جمهور هربار که کالایی ‌گران می‌شود آن شب خواب‌شان نمی‌برد و وقتی هم که در جلسه هیات دولت حضور می‌یابند از وزیر مربوطه این سوال را می‌پرسند که آیا باتوجه به این موضوع خوابت برد؟
دراین باره چند نکته را به صورت مختصر با خوانندگان شما در میان می‌گذارم:
در ابتدا ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد اینکه یک مقام ارشد دولتی اینچنین دلسوز مردم و جامعه است فی النفسه خوب و نیکوست اما مسئله اینجاست که اگر سید ابراهیم رئیسی به جای یک شب حتی اگر تا آخر عمر خود هم نخوابد باز هم شرایط برای مردم و معیشت آنان فرقی نخواهد کرد. به عبارت ساده، مردم به تدبیر نیاز دارند نه بی‌خوابی رئیس دولت. در حقیقت، آنچه که این اقتصاد افلیج را سر وسامان می‌دهد فقط و فقط نگاه کارشناسی فارغ از ایدئولوژی است تا بتوان شرایط را تغییر داد.
اتفاقا در سال‌های قبل هم ما چنین سخنانی زیاد می‌شنیدیم. علی‌الخصوص در دولت‌های اصولگرایان همواره بر پرکاری و سخت کوشی رئیس دولت‌ها تاکید شده ولی آنچه برای مردم مهم است خروجی است ولاغیر. در زمان دولت احمدی نژاد نیز مثلا گفته می‌شد وی شب‌ها به منزل نمی‌رود و یا 4 ساعت فقط در روز می‌خوابد و و و و. اما دیدیم همین دولت اقداماتی را در حوزه اقتصادی انجام داد که هم فرصت‌سوزی بود و هم آفت زا. در واقع در این دولت درآمدهای بی‌سابقه و هنگفت نفتی خرج شعارهای بی‌محتوای پوپولیستی شد و از آن طرف مهمترین طرح اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی یعنی هدفمندی یارانه‌ها را به بیراهه کشاند.
عرضم به سخنگوی دولت اینجاست که دوره این مظلوم‌نمایی‌ها گذشته است. حدودا دو سال از عمر این دولت گذشته و گرانی کمرشکن، کمرشکن‌تر شده است. باید واقع بین بود. ما در آستانه یک فروپاشی سنگین اجتماعی و فرهنگی مواجه هستیم. نشانه‌های آن آشکار شده است. امیدوارم مسئولان سر در برف نکرده و ببینند. چه بسا فرصت زیادی برای رفع و رجوع مسائل باقی نمانده باشد.
اجازه دهید با یک روایت واقعی این وجیزه را به پایان ببرم. چند روز قبل برای حمل باری از یک وانت کمک خواستم. از ظاهر راننده وانت متوجه شدم که أوضاع مالی مناسبی ندارد و به همین دلیل هم با هزینه‌ای که پیشنهاد داد مخالفت نکردم. انتهای کار نگاهم به اعلامیه ترحیمی که داخل خودرو بود جلب شد. چون تصویر متوفی نشان می‌داد جوان بوده از راننده پرسیدم از اقوام است؟ گفت بله برادرم است. گفتم چقدر جوان است؛ خدا رحمت کند؛ دلیل فوت چه بوده؟ گفت، خودکشی! به واقع از پاسخ‌اش فرو ریختم. گفتم چرا خودکشی؟ گفت سه دختر داشت؛ وقتی متوجه شد بود و نبوداش فرقی ندارد خودکشی کرد و تمام! نمی‌دانستم چه باید بگویم!
آقایان مسئول! این واقعیت جامعه ماست نه نخوابیدن رئیس‌جمهور.
*حقوقدان
کد مطلب: 200117
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *