۰
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۷

چرا اسحاق جهانگیری کاندیدا شد؟

حمیدرضا شکوهی
از عصر شنبه که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد این پرسش در افکار عمومی ایجاد شد که چرا معاون اول حسن روحانی هم کاندیدای انتخابات شده است؟
چرا اسحاق جهانگیری کاندیدا شد؟
از عصر شنبه که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد این پرسش در افکار عمومی ایجاد شد که چرا معاون اول حسن روحانی هم کاندیدای انتخابات شده است؟ در این بین برخی رسانه های منتقد دولت تلاش کردند کاندیداتوری جهانگیری را به معنای تقابل در دولت نشان دهند و در این زمینه به شایعه پراکنی پرداختند. اما واقعیت امر چیست؟

پیش از روز پایانی ثبت نام انتخابات، به غیر از مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و عضو فراکسیون امید مجلس، هیچ کاندیدای اصلاح طلبی در انتخابات ثبت نام نکرده بود. محمد هاشمی رفسنجانی هم که صبح شنبه ثبت نام کرد، سالهاست از حزب کارگزاران خارج شده و ، نه در طیف اصلاح طلب و نه در طیف میانه رو، فعالیت سیاسی ندارد. تا ساعات پایانی ثبت نام نیز فرد دیگری از حامیان دولت، ثبت نام نکرد. ثبت نام محسن رهامی نیز که اصلاح طلب است همزمان با ثبت نام جهانگیری صورت گرفت. هرچند رهامی سابقه عدم احراز صلاحیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد. به همین دلیل اسحاق جهانگیری با نظر حسن روحانی کاندیدا شد به سه دلیل :

1-با توجه به کمبود کاندیداهای اصلاح طلب و معتدل، و افزایش کاندیداهای اصولگرا، و احتمال بالاتر احراز صلاحیت اصولگرایان، احتمال سنگین شدن کفه ترازو به سود منتقدان حسن روحانی وجود دارد. در صورت وجود تعداد بیشتری کاندیدای اصولگرا، تقسیم وظایف خواسته یا حتی ناخواسته ای بین آنها ایجاد می شود و آنگاه در مناظره های انتخاباتی، منتقدان دولت چند برابر رییس جمهور برای سخن گفتن و نقد وضع موجود فرصت خواهند داشت و فرصت روحانی برای پاسخگویی به آنها کمتر است. به همین دلیل قدرت عمل در مناظره ها به سود منتقدان دولت رقم خواهد خورد. در حالیکه وجود حداقل 2 کاندیدای حامی دولت در مناظره ها می تواند کفه ترازو را تا حدی برابر کند و این به سود روحانی است.

2-تعداد کاندیداهای ریاست جمهوری محدود است و در دوره های اخیر هر دوره بین 4 تا 8 کاندیدا احراز صلاحیت شده اند. در سال 1380 نیز شاهد احراز صلاحیت 10 کاندیدا بودیم. بنابراین در صورت وجود کاندیداهای حامی دولت و احراز صلاحیت آنها، طبیعتا تعداد کاندیداهای احراز صلاحیت شده اصولگرا و منتقد دولت، کمتر می شود و اینگونه، حامیان دولت بهتر می توانند از جاهای در نظرگرفته شده برای کاندیداها برای تغییر معادله بازی به سود خود استفاده کنند. ضمن اینکه اسحاق جهانگیری کاندیدایی است که احتمال احراز صلاحیت او بسیار بالاست.

3-فراموش نکنیم که احتمال بروز هر حادثه غیرمترقبه ای تا زمان انتخابات وجود دارد و گذاشتن همه تخم مرغ ها در یک سبد توسط حامیان دولت، عاقلانه نیست. رد صلاحیت روحانی توسط شورای نگهبان بعید است اما در دوره گذشته، چنین اتفاق بعیدی برای آیت الله هاشمی رفسنجانی رخ داد. حوادث غیرمترقبه دیگری هم هست که البته به آن نمی پردازیم. پس عاقلانه این است که حداقل 2 تا 3 کاندیدای دیگر از طیف نزدیک به دولت هم وجود داشته باشد تا در صورت بروز هر اتفاق غیرمترقبه ای، میدان برای رقیب خالی نماند. کاندیداتوری اسحاق جهانگیری از طیف دولت، مصطفی کواکبیان و شاید محسن رهامی از بین اصلاح طلبان و حتی محمد هاشمی را می توان در همین راستا ارزیابی کرد.
کد مطلب: 68494
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *