۰
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۴

اقـوام، انتخـابـات و مشـارکـت حـداکثـری

ناصـر حسینی مُنجـزی*
«يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ» «ای مردم، بی تردید ما همه شما را از یک مرد و زن (آدم و حوّا) آفریدیم و شما را شعبه شعبه و قبیله قبیله قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید. مسلّما گرامی ترین شما در نزد خداوند پرهیزکارترین شماست و خداوند بسیار دانا و آگاه است. » (سوره حجرات - آیه 13)
اقـوام، انتخـابـات و مشـارکـت حـداکثـری
«يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ» «ای مردم، بی تردید ما همه شما را از یک مرد و زن (آدم و حوّا) آفریدیم و شما را شعبه شعبه و قبیله قبیله قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید. مسلّما گرامی ترین شما در نزد خداوند پرهیزکارترین شماست و
خداوند بسیار دانا و آگاه است. » (سوره حجرات - آیه 13)

« تکـثـــــر اقــــــوام » هیچگاه برای کشور ما یک "تهــدیـد یا خـطــر بـالـقــوه" نبوده و نیست، بلکه یک نوع « سـرمــایـه اجـتـمــاعـی » است که چنانچه درسـت مـدیـریـت شود، می تواند به عنوان یک "فـرصــت طــلایـی" در خدمت "همـدلی و همـزبانی"، "وفـاق و همگـرایی" و "عـزّت و اقتـدار ملّـی" قرار گیرد.

« سـرمـایه اجتـمـاعی » از سه رکـن « اعتمـاد اجتمـاعی »، « انسجـام اجتمـاعی » و « مشـارکـت اجتمـاعی » شکل می گیرد که این ارکان نمی توانند بر یکدیگر تقدم یابند. یعنی « اعتمـاد اجتمـاعی »، پیش نیاز تحقق « انسجـام اجتمـاعی » است و هنگامی که افراد یک جامعه برای رسیدن به اهــداف مشتــــرک، متّـفــق و متـّحــد می شوند، به "انسجــــام" خواهند رسید. در این صورت؛ مقـدمات "مشــــارکـت" که به ثمـر رسیـدن و به جـریـان انـداختـن « ســرمـــایه اجتـمـــاعــی » است، فـراهـم می شود. نمونه های عینی اینگونه "مشـــارکـت" و به جـریـان انـداختـن و به ثمـر رسیـدن « سـرمـایه اجتـمـاعی » را در دوران های "انقـلاب"، "دفـاع مقـدس" و در "انتخـابات مهـم کشـور" شاهد بوده ایم.

چنانچه این سرمایه بزرگ در مـدیریـت بحـران های اقتصـادی و زیست محیطـی کشور نیز به جریان افتد، شاهد شکوفایی ایران زمین در زمینه های پر معضل کشور خواهیم بود و این امر مهم تنها با عمل به قانون و اعمال درست قوانین و وحدت در شعار و عمل برای "اعتمـاد سـازی" از سوی مدیران ارشد و رشد اجتماعی، همگرایی و قانون پذیری و "مشـارکـت جـویـی" از سوی مردم میسر خواهد شد...

خداوند تبارک و تعالی در « آیه 11 سوره رعد » می فرمایند:
« ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم »: « خدا وضع و حال و سرنوشت هیچ قومی را عوض نخواهد کرد، مگر آنکه خودشان وضع و حال و سرنوشت خودشان را تغییر دهند ».

در روزهای آغازین سال 1396 (29 اردیبشهت ماه 1396) شاهد برگزاری دو انتخـابـات مهـم و سـرنـوشـت سـاز « دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران » و « پنجمین دوره شـوراهای اسـلامـی شهر و روستا » خواهیم بود.

اهمیت مساله انتخابات در ديدگاه حضرت امام خمینی (ره) بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي ایران و مقام معظم رهبري (مُدّ ظله العالی) به خوبی تبیین و تشریح گردیده است.

حضرت امام خميني (ره) با توجه به عنایت و ارزش خاصی که برای بحث انتخابات و تعیین حق سرنوشت مردم به دست خودشان قائل بودند، فرمودند: « میزان رای ملت است » .

مقام معظم رهبري (مُدّ ظله العالی) هم فرموده اند: « رای مردم حق الناس استم است ».


در بيانات متعدد، امـام راحـل (ره) و رهبـر فـرزانه انقـلاب (دام ظله العالی)، ضمن ترسيم اهميت مشاركت مردمي و « حمــاسـه حـضــور » تكليف شرعي و انقلابي مردم را براي "انتخــابات" بيان كرده اند و از همه مسئولین قوای سه گانه و دستگاه های اداری و اجرای کشور خواسته اند که مقدمات و زمینه "مشارکت" و "حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای" به منظور تعیین سرنوشت خود را مهیا و فراهم سازند.

توجه ويژه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري (دام ظله العالی) به جايگاه مهم و حساس ریاست جمهوری و شوراها نشان مي‌دهد كه ايشان جايگاهي عالي و رفيع را براي اين دو امر خطیر در نظام جمهوري اسلامي در نظر گرفته‌اند.

مطابق قانون اساسی ریاست جمهور، به عنوان شخص دوم مملکت مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز به عنوان پارلمان محلی وظیفه تعیین سرنوشت مردم و برنامه ریزی برای ساماندهی امورات آنها را بر عهده خواهد داشت.


انتخابات « ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا » هم از منظر داخلی و هم از منظر خارجی از اهمیت و اعتبار ویژه ای برخوردار می باشند. انتخــابـاتـی که هرچند برای بـازیگـــران سیــــاسـی اهمیـت فـراوانـی از منظـر پیــــروزی و یا شـکــســــت دارد، برای مـردم اهمیـت آن هم در انتخاب رییس جمهوری مقتدر و مردمی و هم در تشکیل مجلسی است که در فـرآینـد انتخـابـات آن، از آغـاز تا پـایـان، "اخـلاق مـدارانه و منصفـانه" طی شود و در ‌‌نهایت فارغ از غلبه هر یک از جناح های سیاسی در آن، نتیجه ای مقبول و مشروع داشته و بتواند جایگاه و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در سطح منطقه و جهان تثبیت نماید.

کسانی که خود را مهیای شرکت در چنین رخداد سیاسی بزرگی در کشور می‌کنند، بدانند که بی‌اخلاقی‌های مرسوم در ادوار مختلف، فضای تخریب و تهمت زدن، بی‌توجهی به منافع ملی و مردم و تلاش برای حذف رقیب به هر قیمت، فضای "هـمــدلـی و همــزبــانـی" را از بین می‌برد.

جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران گفته اند:
« انقلاب ایران، انقلاب اخلاقی، مسالمت آمیز و بدون بداخلاقی و خشونت بود. اصولگرای واقعی، اصلاح طلب واقعی و اعتدالگرای واقعی همه انقلابی هستند. "ما باید زبان انقـلاب را روزآمـد کنیم".»

« "رأی مردم در 29 اردیبهشت، رأی به امیــــــد، عقـــلانیـــت، قـــانــون و دفـــاع از حـقـــوق ملـــت اسـت". "رأی 29 اردیبهشت ماه ملت بزرگوار ایران، رأی به سـاختـن ایـران عـزیـز بر پایه گـفـتـگـو و اعـتـمــاد است".»

« حضـور در انتخـابـات » یکی از مستحکـم ترین وسیله هایی است که ملـت می توانند آن را مانند یک زره پـولادیـن در مقابل خود و در مقابل حمله دشمنان نگه دارد. بنابراین، انتخابات دژ و سنگـر دفـاع از کشـور در برابر دشمن است. "حضـور گستـرده" و "مشـارکـت حـداکثـری مـردم" در پای صندوق های رأی، مصون ساز سرنوشت ملت و کشور است و دشمن را از طمـع، تعـرّض و تجـاوز و پُـررویـی باز می دارد.

« انتخـابـات » بیمه کننده انقلاب و نظام و مصونیت بخش به کشور و نمایشگاهی برای نشان دادن عزم و اراده ملی ملـت ایــران، رشــد سیــاسـی و اجتمــاعـی ملـت ایــران، دانــایـی و هـوشیــاری ملـت ایـران و پــایبنــدی ملـت ایـران به "نظـام مـرد مســالاری دینـی" است که مصداق و مظهر آن، حضور گسترده و پرشکوه مردمی در پای صندوق های رآی می باشد...

همه ما بايد ضمن احساس تکلیف شـرعـی و قـانـونی نسبت به سرنوشت خود و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، با « واقع بينی » و « اجتناب از هرگونه ظن و گمان واهی » و « دوری از هوای نفس » و « عدم تبعیت کورکورانه از الگوهای منحرف و غیرقابل قبول » و « در چارچوب اصول علمی و ارزش های مکتبی و دینی » به بررسی و تحلیل مسایل داخلی و بین المللی روز پرداخته و دیـن خود را به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ادا نماییم.

اگر من و شما بخوابیم و در انتخابات و تعیین سرنوشت خودمان شرکت نکنیم، در واقع به عقلانیت و خرد جمعی پشت کرده ایم و دیگران با رأی سنتی و حداقلی خود، در عین حال که برایمان انتخاب خواهند کرد، برای سرنوشتمان نیز تصمیم گیری و تعیین تکلیف خواهد نمود.

شـرط لازم و کـافی برای حضور گسترده و مشارکت حـداکثـری مردم در انتخابات، برگزاری انتخاباتی « آزاد »، « ســالــم » و « رقــابتـی » با حضـور همه اقـوام، جناح ها، طیــف هـای فکــری، سلیقـه هـا و جـریـان هـای سیــاسی شنـاختـه شـده و شنـاسنـامـه دار بر اساس اصول « قــانـونگـرایـی »، « اخــــلاق مـداری » و « امــــــانتـــداری » می باشد.

« اصــولگـرایی » و « اصــلاح طلبـی » در مقابل هم نیستند و در تقابل دانستن آنها بحث غلط و اشتباهی است. چرا که هر دو طیـف فکـری و جـریان سیـاسی رایج در کشور به "قـــانـون اســـاسـی"، "نظـــام"، "امـــام" و "رهبـــری" اعتقاد و پایبندی دارند.

نقطه مقابل « اصـولگـرایی »، « اصـلاح طلبـی » نیست. بلکه "لااُبـالـی گـری" است و نقطه مقابل « اصـلاح طلبـی » هم « اصـولگـرایی » نیست. بلکه "افسـادگـرایی" است.

بنابراین؛ "افــراط (زیـاده خـواهی)" و "تفــریط (کـم خـواهی)" هردو مردود و غیرقابل قبول بوده و به مصداق آیه شریفه « خَیـر الاُمُـور اَوسَطُهــا »، راه « میــانـه و اعتــدالـی » هم وجود دارد که ضمن "حفـظ اصـول"، روش هایمان را روز به روز "اصـلاح" کنیم. لـذا این دو طیـف فکـری و جـریان سیـاسی نه تنها در تقــابـل با یکــدیگــر نبـوده، بلکه می توانند مکمــل و متمــم همـدیگــر باشند...

اقتصاد بیمار امروز، نتیجه عدم مشارکت در جهت انتخاب افراد شایسته در انتخابات سال های نه چندان دور است. بطوریکه "عـدم مشـــارکــت" و یا "انتخــاب از روی احســـاس" نتیجه ای جز روی کـار آمـدن افــراد تنــدرو در جهت تضعیــف شـاخص های اقتصـادی و بنیــان کشــور نداشته است. اما در دوره ای که انتخاب ها بر اساس "عقلانیت" و "مشارکت حداکثری" از سوی جامعه صورت پذیرفـت، تآثیر مثبت آن را در چرخه اقتصادی کشور و سبد اقتصاد خانواده ها مشاهده نمودیم. امید است که با بهره گیری از "عقلانیت" و "خردجمعی" در چارچوب "مشارکت گسترده و حداکثری" اجازه بروز و ظهور به چنین پدیده های نامبارکی داده نشود.

لذا از همه بزرزگان، نخبگان، فرهیختگان و تمام آحاد مردم فهیم و نجیب ایران اسلامی به منزله یک پیکـر واحـد متشکـل از "اقــوام مختلـف اصیـل و کهـن ایـرانـی" با دو مشخصه مشترک « ایــرانیـت » و « اســلامیـت » انتظـار می رود که با « همــدلـی و همــزبـانـی » و "امیــد" و "عقـلانیـت" و "خـرد جمـعـی" در مسیر "اصـلاح" و "پیشـرفـت" امور جامعه، "هـوشیـارانه" اوضاع و احوال داخلی و بین المللی را رصد نموده و با تـوکـل بر خـدا و پرهیز از هرگونه "افــراط (زیاده خواهی)" و "تفــریط (کم خواهی)" و "تعصـــب و قــومگـــرایـی" و توجه به سه اصل « قــــانـونگــرایـی »، « اخــــلاق مــداری » و « امــــــانتـــداری » در چارچوب « مـــردمســـالاری دینــــی » به انـدازه استطـاعـت خـود، نسبت به "سـرنـوشـت" خویش و جامعه فعـال و اثـرگـذار باشنـد. چراکه ؛ "جــــامعـــه زنــــده و پــــویـــــا و متعـــالــــی" یعنی تــلاش، یعنی امیــد، یعنی عقـــلانیـت، یعنی آیـنــده، یعنی صبـــر، یعنی رشــد، یعنی تــوسعـه، یعنی پیشــرفـت، یعنی مــن، یعنی تــو، یعنی تمـام آنهـایی که رفتنــد تا مـا بمــانیــم و ایــران سـربلنـد و آزاد را بســازیـم.

امید است که با "همــدلـی و همــزبـانـی"، "وفــاق و هـمــگـــرایـی" و "اتحـــاد و بــرادری" کشور عزیزمان و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مسیر "امیـّـد و عقـلانیـت و پیشــرفـت" و "عــزّت اسلامی و اقـتــدار ملّــی" قرار گیرد...
*بخشـدار مـرکـزی لنجـان - اصفهــان
کد مطلب: 69231
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *