۱
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۵
وقتی رئیس مجلس از کاندیداتوری انتخابات ، استغفار می کند

علی لاریجانی تردید دارد یا تصمیمش را گرفته است؟

حجم دیدارهای علی لاریجانی با اقشار مختلف مردم از جمله دانشجویان و دانش آموزان طی ماههای اخیر افزایش یافته است
حجم دیدارهای علی لاریجانی با اقشار مختلف مردم از جمله دانشجویان و دانش آموزان طی ماههای اخیر افزایش یافته است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در افواه عمومی همواره به عنوان یکی از کاندیداهای اصولگرایان برای انتخابات مطرح است اما همچون دیگر کاندیداهای اصولگرا ترجیح می دهد نوعی سخن بگوید که نه کاندیداتوری اش در انتخابات تکذیب شود و نه عدم کاندیداتوری اش!
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، یکشنبه گذشته لاریجانی که در جمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی حضور یافته بود، در برابر این سوال قرار گرفت که چرا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه‌ها حضور می‌یابید. وی همچنین در واکنش به به این سوال که آیا شما رییس جمهور آینده کشور هستید، به بیان عبارت «استغفرالله، اشتباه دریافت کردید، سوال بعدی را بپرسید» بسنده کرد!
این وضعیت البته مختص لاریجانی نیست و تقریبا روال کار همه کاندیداهای اصولگرا است. طي ماه‌هاي اخير علاوه بر لاریجانی ،محسن رضايي، مصطفي پورمحمدي و عزت‌الله ضرغامي، هر کدام به نوعي ، سعي کرده‌اند تلويحا خبر کانديداتوري قطعي خود را تکذيب کنند. دولتي‌ها به شيوه ديگري اين را کار را مي‌کنند مثلا اسفنديار رحيم‌مشايي، رسانه‌اي که خبر کانديداتوري‌اش را منتشر کرده تهديد به شکايت کرده است، براي ولايتي و نيکزاد، بعضي افراد به صورت خودجوش اقدام به دعوت کرده‌اند اما خود اين برادران سکوت توام با فعاليت دارند: ولايتي به مناسبت‌هاي مختلف در تلويزيون حضور مي‌يابد و درباره تاريخ، ادبيات، پزشکي، سياست‌خارجي، بيداري اسلامي و بقيه حوزه‌ها بحث کارشناسي مي‌کند و نيکزاد کفش‌هايش را نشان خبرنگاران داده که واکس ندارد و اين را نشانه کارکردن وزير مي‌داند! در واقع با اين رفتار، هم آمدن و هم نيامدن خود را تکذيب مي‌کنند! اما در مورد شخص لاریجانی ، آیا صرف استغفرالله گفتن می توان به این نتیجه رسید که وی در انتخابات شرکت نمی کند و یک نفر از خیل کاندیداهای آماده به ثبت نام اصولگرا کم خواهد شد؟! برای پاسخ به این سوال بد نیست نگاهی به چگونگی ثبت نام و کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات سال ۱۳۸۴ بیندازیم:
در بازار گرم ماههای قبل از انتخابات سال ۱۳۸۴ ، بسیاری از سیاسیون عقیده داشتند که کاندیدای اصلی اصولگرایان ( که در آن ایام تحت عنوان ۶+۵ و با هدایت علی اکبر ناطق نوری فعالیت می کردند ) علی لاریجانی

با این سابقه تاریخی می توان گفت که احتمال کاندیداتوری لاریجانی به مراتب بیشتر از عدم کاندیداتوری وی است . زیرا در این روزها همچون سال 1383 ، سعی می کند با شوخی و عدم صراحت از کنار موضوع کاندیداتوری اش در انتخابات پیش رو رد شود
است . وی در آن روزها رئیس صدا و سیما بود و نقش بزرگی در مقابله با اصلاح طلبان بازی می کرد . با این حال در پاییز ۱۳۸۳ زمانی که لاریجانی در مقابل این سوال خبرنگاران قرار گرفت که درباره کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری سوال کردند به صراحت گفت : موضوع شوخی است . ضمن اینکه الان در دوران خروج از حاکمیت بسر می بریم! اشاره لاریجانی به طرحی بود که از طرف بعضی از اصلاح طلبان با عنوان « خروج از حاکمیت » پیشنهاد شده و سر و صدای زیادی به پا کرده بود. علی رغم این موضوع ، لاریجانی به عنوان کاندیدای اصلی اصولگرایان در انتخابات سال ۱۳۸۴ شرکت کرد و بسیار تلاش شد تا دیگر کاندیداهای منسوب به این جناح کنار بکشند اما اولین کسی که زیر بار این موضوع نرفت محمود احمدی نژاد بود و پس از آن بقیه هم چنین کردند تا به این ترتیب انتخابات برگزار شود و علی لاریجانی با شعار «هوای تازه » بین ۷ کاندیدا ، ششم شد .
با این سابقه تاریخی می توان گفت که احتمال کاندیداتوری لاریجانی به مراتب بیشتر از عدم کاندیداتوری وی است . زیرا در این روزها همچون سال ۱۳۸۳ ، سعی می کند با شوخی و عدم صراحت از کنار موضوع کاندیداتوری اش در انتخابات پیش رو رد شود . مطمئنا اگر لاریجانی قصد کاندیداتوری در انتخابات را نداشت خیلی محکمتر و شفافتر ، این موضوع را رد می کرد . اما این احتمال را هم نباید از نظر دور داشت که تجربه تلخ لاریجانی در انتخابات سال ۱۳۸۴ او را به این نتیجه رسانده که هنوز برای اعلام شرکت در انتخابات زود است و باید تحمل بیشتری داشت و گرفتار تشتت آرا در رقابت افراد مختلف نشد ! لاریجانی در آن انتخابات یک میلیون و هفتصد هزار رای کسب کرده بود اما نشانه هایی مبنی بر اجماع در میان اصولگراها به چشم نمی خورد تا لاریجانی به آن دل خوش دارد ! در انتخابات مجلس در سال گذشته علی رغم تمام تلاشی که گروههای مختلف اصولگرا انجام دادند نهایتا لیستهای متعددی بیرون آمد و وحدتی صورت نگرفت اما اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به مراتب پراکنده تر هستند و به نقل از یکی از فعالان اصولگرا نزدیک به ۳۰ نفر از این جناح خود را برای شرکت در رقابت آماده کرده اند. این موضوع احتمالا اصلی ترین موضوع در تردید علی لاریجانی است ؛ تردیدی که به مراتب بیشتر از تردید وی در سال ۱۳۸۳ است!

کد مطلب: 12305
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *