۰
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۵

ژل رویال برای چی خوبه؟ 5 خواص + نحوه مصرف

 ژل رویال برای چی خوبه؟ سوال پر تکراری که بسیاری از افراد به دنبال پاسخ آن هستند. در این مطلب بصورت علمی به فواید ژل رویال خالص پرداخته ایم. ژل رویال توسط تعدادی غده که در سر زنبورهای عسل کارگر وجود دارد، ساخته شده و برای تغذیه لارو ها یا نوزادان زنبور ملکه مورد استفاده قرار می گیرد.
ژل رویال برای چی خوبه؟ 5 خواص + نحوه مصرف
ژل رویال برای چی خوبه؟ سوال پر تکراری که بسیاری از افراد به دنبال پاسخ آن هستند. در این مطلب بصورت علمی به فواید ژل رویال خالص پرداخته ایم. ژل رویال توسط تعدادی غده که در سر زنبورهای عسل کارگر وجود دارد، ساخته شده و برای تغذیه لارو ها یا نوزادان زنبور ملکه مورد استفاده قرار می گیرد.
این ژل به صورت یک ماده سفید خامه ای بوده که دارای میزان بالایی از مواد ضروری برای حیات است و می تواند به عنوان مکمل در بهبود و پیشگیری بعضی از نارسایی ها مورد استفاده قرار گیرد. زنبوری که در زمان رشد خود فقط از این ژل تغذیه کند، نهایتا به زنبور ملکه تبدیل می شود، دیگر زنبورها یا زنبورهای کارگر در حال رشد علاوه بر این ژل از گرده و عسل نیز تغذیه می کنند.
 
ترکیبات ژل رویال و نقش موثر آنها
ژل رویال
 به طور معمول حاوی حدود 60٪ تا 70٪ آب، 12٪ تا 15٪ پروتئین، 10٪ تا 16٪ قند، 3٪ تا 6٪ چربی و 2٪ تا 3٪ ویتامین است (این ویتامین ها اکثر ویتامین های گروه ب می باشند)، نمک و اسیدهای آمینه نیز به طور جزئی در این ژل یافت می شوند. پلی فنول ها موجود در ژل رویال نوعی ماده شیمیایی - گیاهی هستند که سرشار از آنتی اکسیدان می باشند.
ترکیبات ژل بسته به جغرافیا و آب و هوا متفاوت است، اما محتوای غذایی آن به خودی خود یک مزیت بالقوه است، زیرا طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری برای سلامتی را فراهم کرده و خاصیت ضد باکتری، آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد، به نظر می رسد این ژل در حیوانات نقشی مفید در برابر تومورها و ایجاد تصلب شرایین دارد.
تحقیقات نیز نشان می دهد برخی مواد مغذی موجود در این ژل برای سلامتی افراد مفید است. در این مقاله، ما مزایای احتمالی ژل را بررسی می کنیم و به سوال ژل رویال برای چی خوبه؟ پاسخ می دهیم.
 
ژل رویال برای چی خوبه؟

ژل رویال برای کاهش علائم یائسگی
ژل رویال
 ممکن است علائم یائسگی را تسکین دهد. مطالعه ای در سال 2011 به بررسی تأثیر ترکیب چهار ماده طبیعی از جمله این ژل بر علائم قاعدگی پرداخت. محققان به 120 زن یک کپسول حاوی این چهار ماده یا یک دارونما در طول 4 هفته دو بار در روز دادند.
زنان در هر دو گروه کاهش علائم را مشاهده کردند، اما کسانی که این کپسول را مصرف کردند نتایج قابل توجهی بهتر از افراد گروه دارونما نشان دادند. یک مطالعه جدیدتر نشان داده است که مصرف 150 میلی گرم ژل رویال در طی 3 ماه می تواند به بهبود سطح کلسترول در زنان سالم یائسه کمک کند.
 
ژل رویال برای بهبود سندرم پیش از قاعدگی
ژل رویال
 همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی مفید باشد. در یک مطالعه در سال 2014 ، محققان به 110 شرکت کننده هر روز یک کپسول ژل رویال یا یک دارونما در طی دو دوره قاعدگی دادند، شرکت کنندگانی که از کپسول های ژل استفاده کردند در طی 2 ماه علائم سندرم قبل از قاعدگی کمتری داشتند.
 
 التیام زخم
طبق برخی تحقیقات، ژل رویال می تواند روند بهبود زخم را تسریع کند. نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی در یک مجله تغذیه نشان داد که ژل حرکت فیبروبلاست ها را به سمت زخم به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. فیبروبلاست نوعی سلول است که روند بهبود زخم را بیشتر می کند.
ژل رویال برای دیابت نوع 2
برخی شواهد نشان می دهد این ژل فوایدی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارد. در یک مطالعه، 50 شرکت کننده زن مبتلا به دیابت نوع 2 یک دوز ژل یا یک دارونما به مدت 8 هفته یک بار دریافت کردند. نتایج نشان داد که مصرف ژل منجر به کاهش سطح گلوکز خون می شود.
کاهش سطح گلوکز در خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است. با این حال، محققان خاطرنشان می کنند که مطالعات بیشتر با تعداد بیشتری از شرکت کنندگان برای اثبات واقعی این تاثیر لازم است.
موثر در درمان ناباروری زنان
اعتقاد بر این است ژل رویال با ترکیبات موثری که دارا است و چون غذای زنبورهای ملکه بوده و ملکه مسئول تولید لاروهای بعدی است، می تواند در انسان نیز تأثیرات مشابهی داشته و قدرت باروری افراد را افزایش دهد یا در درمان و بهبود ناباروری نقش مثبتی داشته باشد. البته برای اثبات این ادعا تحقیقات علمی گسترده نیاز است.
 
عوارض احتمالی ژل رویال
ژل رویال
 یک درمان طبیعی است. بنابراین، تحت مقررات سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیست و سازمان بهداشت جهانی در یک گزارش اعلام کرد، ژل رویال در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد می کند و افراد مبتلا به آسم یا آلرژی های دیگر حتی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای این واکنش های آلرژیک باشند.
در صورت بروز علائم زیر پس از مصرف ژل، مشورت با پزشک ضروری است:
خارش بیش از حد
خس خس سینه یا سایر مشکلات تنفسی
مسائل گوارشی، مانند درد شکم یا اسهال
گیجی
حالت تهوع
استفراغ
ژل رویال همچنین ممکن است با داروهای خاص مانند داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. توصیه می شود قبل از مصرف ژل با پزشک مشورت کنید تا از هرگونه فعل و انفعالات مضر جلوگیری کنید.
نکاتی در مورد نحوه مصرف ژل رویال
ژل رویال
 می تواند انواع مختلفی داشته باشد. مصرف این ژل به صورت خوراکی یا استفاده مستقیم از آن روی پوست امکان پذیر است. ژل هم به صورت تازه که داخل شیشه های پلاستیکی جمع آوری شدند به فروش می رسد، یا انواع دیگر ژل به صورتی خشک در فروشگاه ها وجود دارد. همچنین می تواند به صورت پودر در داخل یک قرص یا کپسول قرار گرفته و مصرف شود.
اگرچه هیچ دستورالعمل رسمی در مورد دوز مصرفی ژل وجود ندارد، اما شروع مصرف آن با مقادیر بسیار کمی از ژل رویال بسیار حیاتی است تا در صورت بروز واکنش آلرژیک، افراد بلافاصله استفاده از ژل را متوقف کنند. احتمال فاسد شدن ژل رویال بسیار بالا است بنابراین کسانی که مبادرت به خرید ژل تازه می کنند، باید آن را داخل یخچال نگهداری کنند.
دلیل فاسد شدن ژل رویال رطوبت بالای آن است که اگر چندین روز در دمای اتاق بماند، اکسیداسیون رخ داده و تغییر رنگ مشهود در آن دیده می شود و فرآیند کپک زدن شروع می شود و از کیفیت آن کاسته می شود. این ژل به دلیل دارا بودن کلاژن، هنگامی که روی پوست و به صورت موضعی مصرف می شود، می تواند تأثیرات مفیدی روی پوست ایجاد کند.
از خواص ژل رویال در صورت مصرف خوراکی درمان خشکی چشم را نیز می توان در نظر گرفت. یک مطالعه روی یک حیوان و یک مطالعه کوچک روی انسان، بهبودی در خشکی مزمن چشم را برای کسانی که از طریق خوراکی با ژل رویال درمان می شوند، نشان داد.
نتایج نشان می دهد که این ماده مشتق شده از زنبور عسل ممکن است ترشح اشک از غدد اشکی داخل چشم را افزایش دهد. هیچ عارضه جانبی از مطالعه انسانی گزارش نشده است. بنابراین، ژل می تواند به عنوان یک راه حل کم خطر برای خشکی مزمن چشم عمل کند.
در خرید ژل تازه دقت کنید که حتما باید آن را فریز شده از فروشگاه دریافت کنید و جهت اطمینان کنار یخ آن را به منزل انتقال دهید، در خرید های اینترنتی این ژل باید مطمئن شوید که فروشنده با رعایت زنجیره سرما این ژل را به دست شما می رساند. خرید کپسول حاوی ژل می تواند کمی ریسک باشد، مگر اینکه آن را از فروشگاه های مطمئن خریداری کنید تا از وجود پودر این ژل درون کپسول مطمئن باشید.
سایت  ahoota.com در دسترس همه علاقه مندان و خریداران این محصول است تا از آخرین مقالات در مورد ژل و نحوه خرید و مصرف دقیق آن مطلع شوند.
 
منابع:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5549483
https://www.nutritionist-resource.org.uk/memberarticles/ten-royal-benefits-of-royal-jelly
کد مطلب: 172490
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *