۱
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
شهادت بيش از 100 نفر در حادثه تروريستی مراسم سالگرد شهيد سليمانی

انفجارهای تروريستی در کرمان‌ با کيف‌های بمب‌گذاری شده

درحاليکه عصر چهارشنبه و همزمان با سالروز ميلاد دخت پيامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا(س)، مراسم سومين سالگرد شهادت سردار سرلشکر حاج قاسم سليماني در گلزار شهداي شهر کرمان در حال برگزاري بود و خيل جمعيت براي حضور در اين مراسم به سمت گلزار شهدا در حال حرکت بود، انفجار دو کيف در زيرگذر گنبد جبيله، در ميان مردم باعث شهادت 103 نفر و زخمي شدن 211 نفر تالحظه تنظيم خبر شده است.
انفجارهای تروريستی در کرمان‌ با کيف‌های بمب‌گذاری شده
 گروه سياسي: درحاليکه عصر چهارشنبه و همزمان با سالروز ميلاد دخت پيامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا(س)، مراسم سومين سالگرد شهادت سردار سرلشکر حاج قاسم سليماني در گلزار شهداي شهر کرمان در حال برگزاري بود و خيل جمعيت براي حضور در اين مراسم به سمت گلزار شهدا در حال حرکت بود، انفجار دو کيف در زيرگذر گنبد جبيله، در ميان مردم باعث شهادت 103 نفر و زخمي شدن 211 نفر تالحظه تنظيم خبر شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،براساس گزارش خبرگزاري‌ها، روز چهارشنبه و حدود ساعت 15 در طول مسير گلزار شهداي کرمان انفجار‌ مهيبي به گوش رسيد‌ که بلافاصله تيم واکنش سريع در محل حضور يافت‌.
مقامات امنيتي اعلام کردند که در ورودي گلزار شهداي کرمان، دو‌ کيف بمب‌گذاري شده وجود داشته که عامل يا عاملين اين حادثه  با ريموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند؛ اين در حالي بود که در برخي خبرها عنوان شد که دو عمليات انتحاري صورت گرفته است.
پس از آن تعدادي زيادي آمبولانس در محل اين انفجار حاضر شده‌اند تا اگر بر اثر آن افرادي مجروح شده باشند به مراکز درماني منتقل شوند.
همچنين پس از انفجار، در پي ازدحام جمعيت در محل‌، تعداد از هم‌وطنان دچار مصدوميت شده‌اند که بلافاصله به مراکز درماني منتقل شد‌ند.
انفجار دوم 10 دقيقه بعد
بعد از 10 دقيقه صداي انفجار دوم نيز در نزديکي انفجار اول شنيده شد و عوامل امدادي هم به سرعت خود را به محل حادثه رساندند.
لحظاتي پس از انفجار نخست، در ساعت 15:17 دقيقه دومين انفجار در درگاه قلي بيگ رخ داد و بلافاصله ‌مردم از مسير منتهي به گلزار شهدا تخليه شده و نيروهاي امنيتي و انتظامي در حال کنترل اوضاع بوده تا سريعا علت اين انفجار را اعلام کنند.
روابط عمومي اورژانس کشور درباره آمار مصدومان حادثه انفجار در مسير گلزار شهداي کرمان اظهار کرد: دقايقي پس از بروز اين سانحه نيز انفجار دوم رخ داده که در اين حادثه نيز 20 نفر بر اثر ازدحام جمعيت مصدوم شده‌اند.
وي ادامه داد: مصدومان عمدتاً به دليل ازدحام جمعيت و فرار مردم از صداي مهيب، دچار مصدوميت شده‌اند.
پس از آن مسئولان گلزار شهداي کرمان از مردم حاضر در گلزار درخواست کردند تا سريعا گلزار را تخليه کنند.
خبرهاي اوليه حاکي از اين بود که تعداد مجروحان و شهداي اين 2 حادثه انفجار زياد است و بيش از بيش از 70 نفر جان خود را از دست داده اند و تعداد بيش از 100 نفر نيز مجروح شده اند. همچنين تعداد زيادي کودک در بين شهدا وجود دارد و تعداد زيادي نيز قطع عضو شده‌اند.
‌‌معاون سياسي امنيتي استاندار کرمان تاييد کرد که اين انفجارها تروريستي بوده و تمامي مصدومان به مراکز درماني منتقل شده اند. خبرنگاران از محل حادثه گزارش دادند که متاسفانه بر اثر اين انفجارها، اجساد بسياري متلاشي شده است. گفتني است پس از حضور نيروهاي امنيتي و امدادي آرامش در منطقه برقرار شده و مردم از مسير منتهي به گلزار تخليه شدند و نيروهاي امنيتي در حال بررسي منطقه براي شناسايي عامل يا عاملان اين انفجار تروريستي هستند.
‌ در همين حال برخي اکانت‌هاي منصوب به رژيم صهيونيستي مدعي شدند در اين انفجار يکي از فرماندهان ارشد سپاه کشته شده است که پيگيري‌هاي خبرنگاران نشان مي‌دهد اين خبر کذب بوده و هيچ کدام از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در حوالي منطقه انفجار حضور نداشته‌اند.
رئيس مرکز اورژانس کرمان نيز گفت: شماري از مجروحان حالشان وخيم است و تعدادي هم مجهول الهويه هستند.
بيمارستان‌هاي کرمان به حالت آماده باش درآمدند و آمادگي براي انتقال مجروحان بدحال به تهران يا ديگر شهرها فراهم شد.
بهرام عين اللهي وزير بهداشت نيز در تماس تلفني با رئيس دانشگاه علوم پزشکي کرمان پيگيري و رسيدگي به مصدومان حادثه انفجار در گلزار شهداي کرمان را خواستار شد.
وي هم‌چنين دستور آماده باش تمامي بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشکي کرمان را صادر کرد و سپس براي نظارت بر درمان مجروحان اين حادثه عازم کرمان شد.
پس از آن مراکز درماني و کدهاي پشتيبان دانشگاه‌هاي معين در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. تمام مجروحان به بيمارستان‌هاي شهيد مهرگان، شفا، باهنر و افضلي‌پور منتقل شده‌اند و روند درمان مجروحان ادامه دارد همه بيمارستان‌ها و مراکز درماني استان در آماده‌باش بوده و روند درمان مجروحان در انجام ا‌ست.
براساس گزارش‌ها، انفجار نخست 700 متري مزار شهيد سليماني و انفجار دوم در يک کيلومتري مزار شهيد سليماني و خارج از مسير زائران و گيت‌هاي بازرسي رخ داده است.
براساس اعلام سازمان اورژانس کشور، ارتش جمهوري اسلامي ايران يک دستگاه هواپيماي سي 130 جهت انتقال مصدومان به کرمان اعزام کرد.
وخيم بودن حال تعدادي از مصدومان
طبق اعلام سخنگوي سازمان اورژانس کشور غير از تعداد شهداي اعلام شده حال تعدادي از مجروحان وخيم است و احتمال افزايش شهدا وجود دارد.
همچنين مليکا حسيني امدادگر که براي کمک رساني به مصدومان حادثه تروريستي به محل اعزام شده بود، در انفجار دوم به شهادت رسيد.
يکي از حاضران در اين مراسم از شنيده شدن صداي انفجار سوم و تيراندازي در محدوده مسير منتهي به گلزار شهداي کرمان خبر داد.
همچنين ذبيح الله اعظمي نماينده مردم جيرفت در مجلس در گفت ‌وگويي درباره حادثه‌ تروريستي کرمان مدعي شد: مجموعا 4 انفجار رخ داده است که درمسير موکب‌ها، پل زير گذر و پارکينگ اين انفجارها صورت گرفته است.
نماينده جيرفت در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: امکان افزايش تعداد شهدا وجود دارد.
البته مسئولان امنيتي استان کرمان درباره تعداد بيش از دو انفجار هيچگونه اظهار نظري نکردند.
محکوميت حادثه تروريستي
از سوي مقامات کشوري
سيد ابراهيم رئيسي رئيس جمهوري در پيامي با محکوميت شديد جنايت تروريستي در گلزار شهداي کرمان همزمان با مراسم بزرگداشت فرمانده فقيد نيروي قدس سپاه پاسداران سپهبد شهيد قاسم سليماني پيامي صادر کرد. وي در اين پيام آورده است: بار ديگر جنايت‌کاران ايران‌ستيز و عمال ترور و سياهي، همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) سلاله پاک پيامبر رحمت، در مراسم گرامي‏داشت سالروز شهادت حاج قاسم سليماني، سردار فاتح مبارزه با تروريسم، در اقدامي مذبوحانه و غيرانساني، جنايت تأسف ‏باري را رقم زدند و موجب شهيد و مجروح شدن عده‏ اي از شرکت‏ کنندگان در اين مراسم از جمله تعدادي از زنان و کودکان بي‏گناه شدند.
رييس شوراي عالي امنيت ملي خاطر نشان کرد: اينجانب با محکوم کردن اين اقدام تروريستي جنايت‌بار و ابراز همدردي با خانواده‌هاي داغديده، اين ضايعه ناگوار را به حضرت وليعصر(عج) و به محضر مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و عموم مردم شريف و بزرگ ايران تسليت مي‌گويم و از درگاه خداوند متعال براي شهداي حادثه علو درجات و براي مجروحان شفاي عاجل مسألت دارم.
وي ادامه داد: ضمن تأکيد بر پيگيري و شناسايي طراحان و آمران سياه‏دل اين حرکت غيرانساني، از تمامي مسئولان استاني مي‏خواهم هرچه سريع‏تر، نسبت به تسکين آلام آسيب‏ ديدگان و مداواي مجروحان و بازگشت نظم و آرامش به شهر شهيدپرور کرمان اقدامات لازم را به ‏عمل آورند. رئيسي تصريح کرد: بي‏ شک عاملان و آمران اين اقدام بزدلانه به زودي به دست نيروهاي تواناي امنيتي و انتظامي شناسايي و به سزاي عمل شنيع خود خواهند رسيد. دشمنان ملت بايد بدانند که اين‏گونه اقدامات هرگز نمي‏ تواند خللي در عزم و اراده آهنين ملت ايران در دفاع از آرمان‏هاي اسلامي به ‏وجود آورد و آنها مصمم ‏تر از گذشته تا خشکاندن ريشه ‏هاي ترور و خشونت در ميدان مبارزه با دشمنان عزت و اقتدار ايران و اسلامي حضور خواهند داشت.
احمد وحيدي وزير کشور درباره حادثه تروريستي کرمان خاطر نشان کرد: توطئه‌ جديدي که امروز رخ داد ادامه توطئه‌هايي بود که دشمن مدت‌ها به دنبال آن بود و تلاش کرد در مراسم‌هاي مختلف اين انفجارها را رقم بزنند که با هوشياري نيروهاي اطلاعاتي خنثي شد.
وي در ادامه تاکيد کرد: اين اقدام تروريستي پاسخ مقتدرانه و کوبنده دستگاه‌هاي امنيتي و نظامي را در کوتاه ترين زمان به دنبال خواهد داشت.
وزير کشور خاطرنشان کرد: طبيعتا همه چيز در کنترل است. مردم نگراني نداشته باشند نيروهاي نظامي، انتظامي و امنيتي ما هوشيار هستند و سيلي محکمي به مرتکبان اين جنايت خواهند زد.
آنها اشتباه فکر مي‌کنند که مي‌توانند با کارهاي بزدلانه و حمايت‌هاي کور، عزم ملت ايران را از بين ببرند. حجت‌الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي نيز در طي پيامي شهادت شماري از زائران در مسير گلزار شهداي کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سليماني را تسليت گفت. رئيس دستگاه قضا آورده است: تروريست‌هاي کوردل که اذنابِ مستکبران هستند، پس از شکست و هزيمت در ناامن‌سازي کشور در توطئه‌هاي مختلف، تمام همت خود را معطوف به انتقام گرفتن از مردمان متديّن ايران اسلامي کرده‌اند؛ اين سياه‌ دلان قسي‌القلب و اربابان آدم‌کش آنها که از حاج قاسم و شهيدان و مجاهدان محور مقاومت کينه و حقد عميق دارند و حتي از برگزاري مراسم سالگرد شهادت او هم واهمه دارند بايد بدانند ملت ما هيچگاه بواسطه اين دست تحرکات مذبوحانه از آرمان‌هاي مقدس خود و عشق ورزيدن به مسير و راه نوراني شهدا و حاج قاسم عزيز، دست نخواهد کشيد.
وي تصريح کرد: بدون ترديد، آمران و عاملان اين جنايت اندوه بار از طرق مقتضي مجازات خواهند شد؛ بر همين اساس دستگاه‌هاي مسئول اطلاعاتي، امنيتي و انتظامي مکلف هستند با سرعت و دقت، به تعقيب تمامي سرنخ‌ها و عاملان و مسبّبان اين جنايت اهتمام ورزند و آنان را به سرپنجه قضايي کشور بسپارند؛ مسئولان قضايي مربوطه چه در استان کرمان و چه در ساير مناطق که ردي از تروريست‌هاي دخيل در اين ماجرا وجود دارد نيز موظفند نهايت مساعي خود را براي دستگيري اين جانيان به کار بندند؛ قدرمتيقّن دستگاه قضايي به موجب وظيفه ذاتي و قانوني خود، برخوردي عبرت‌آموز با تمامي عاملان و دست‌اندرکاران اين جنايت شقاوت‌آميز خواهد داشت.
همچنين حجت‌الاسلام موحدي آزاد در تماس تلفني با دادستان عمومي و انقلاب استان کرمان ضمن کسب اطلاع از جزييات حادثه دستور رسيدگي فوري و شناسايي عاملين اين جنايت را صادر کرد. در اين گفت‌وگو حجت‌الاسلام موحدي آزاد به مهدي بخشي دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان کرمان دستور داد با کمک تمامي دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي در کمترين زمان ضمن شناسايي مسببين و حاميان اين جنايت غم‌انگيز با آنها برخورد قاطع و عبرت آموز صورت گيرد. محمد مخبر معاون اول رئيس جمهوري نيز در پيامي تاکيد کرد که گروه‌هاي تروريستي مکافات جنايت‌شان را پرداخت مي‌کنند. همچنين از سوي هيات دولت امروز پنجشنبه در سراسر کشور عزاي عمومي اعلام شد.
کد مطلب: 209270
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *