۰
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۰
«مردم‌سالاري» از دوحه گزارش مي‌دهد

گفت‌وگو با ميانجي بانفوذ

سفر منطقه‌اي وزير امورخارجه ايران در دوحه به ايستگاه پاياني رسيد. قطري‌ها ظرف چندسال اخير به کانال ميانجي پرنفوذ در پيام‌هاي آشکار و پنهان منطقه‌اي تبديل شده‌اند. اميرعبداللهيان با امير و نخست وزير قطر رايزني کرد. وي همچنين گفت و گوي سه و نيمه با «اسماعيل هنيه» دبير سياسي حماس داشت.شامگاه دوشنبه، شيخ محمد بن عبدالرحمن آل ثاني نخست‌وزير و وزير خارجه قطر ميزبان «حسين اميرعبداللهيان» بود؛ در اين ملاقات موضوعات مرتبط با روابط دو جانبه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
گفت‌وگو با ميانجي بانفوذ
گروه بينالملل- علي ودايع - دوحه: وزير امور خارجه ايران ضمن تاکيد بر لزوم برقراري امنيت و نگاه مشترک تهران و دوحه در ضرورت پايان بخشيدن فوري به جنگ رژيم اسرائيل عليه غزه و پايان نسل‌کُشي فلسطينيان، آخرين تحرکات ديپلماتيک جمهوري اسلامي ايران در راستاي اين هدف را برشمرد.اميرعبداللهيان تاکيد کرد حماس و مقاومت فلسطين حسن نيت و درايت خود را در پايبندي به راهکار سياسي نشان دادند، اما روشن است که نتانياهو همچنان گزينه جنگ را در اولويت قرار داده و دولت آمريکا نيز در يک طرف بطور عملي از راهکار جنگ حمايت مي‌کند و در سمت ديگري از صلح و آتش بس صحبت مي‌کند.شيخ محمد بن عبدالرحمن آل ثاني نيز ضمن اظهار خرسندي از اين ديدار، روابط دوحه و تهران را در عرصه دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي و همچنين در کمک به تحکيم صلح و ثبات در منطقه سازنده دانست و بر عزم کشورش براي توسعه روابط با جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد.نخست وزير و وزير امورخارجه قطر ضمن تشكر از ديپلماسي فعال تهران در حمايت از فلسطين و امنيت پايدار منطقه، با تشريح نتايج حاصله از تلاش‌هاي کشورش در کمک به شکل‌گيري توافق سياسي و ايجاد آتش بس در غزه، گفت با جمهوري اسلامي ايران در خصوص ضرورت تقويت تلاش‌ها براي متوقف کردن سريع جنگ عليه غزه اتفاق نظر داريم و تلاش‌هاي ديپلماتيک قطر در همين راستا ادامه خواهد يافت.

نقش ميانجي گرانه قطر
پيش از ظهر سه‌شنبه، ديدار و رايزني فشرده وزير امورخارجه ايران با با شيخ تميم بن حمد  آل ثاني، امير قطر در کاخ پادشاهي برگزار شد. اميرعبداللهيان با تشکر از نقش ميانجيگرانه و خيرخواهانه قطر در برخي موارد موضوعات‌ خاص مرتبط با ايران، همکاري‌هاي دو کشور در خصوص مسائل منطقه اي و بين المللي را سازنده و تقويت کننده صلح و ثبات و امنيت منطقه اي و بين‌المللي توصيف کرد. وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به مسئله فلسطين و تحولات غم انگيز غزه، تلاش‌هاي ديپلماتيک جمهوري اسلامي ايران در جهت پايان دادن به جنگ عليه غزه و نسل کشي فلسطينيان را تشريح کرد و ضمن تشکر از تلاش‌هاي ديپلماتيک و دلسوزانه قطر در اين راستا، بر اهميت تداوم و سرعت بخشيدن به تلاش‌هاي مشترک تهران - دوحه براي دستيابي به راه حل سياسي بمنظور پايان دادن به نسل‌کُشي صهيونيست‌ها در فلسطين، رفع محاصره غزه، ارسال فوري کمک‌هاي انساندوستانه، ممانعت از کوچاندن فلسطينيان و کمک به راهکار فلسطيني- فلسطيني براي نحوه اداره غزه و کرانه غربي در مرحله پسا جنگ و بازسازي ويراني‌هاي ببار آمده تاکيد نمود.
 
 
کد مطلب: 211579
برچسب ها: وزیر امور خارجه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *