۰
يکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۶
«مردم سالاری» تحرکات اصولگرايی در ارائه ليست‌های انتخاباتی را بررسی می کند

جنگ، سهم‌خواهی، انشعاب و چندپارگی؛ حرکت در مسير اصولگرايی

پس از اعلام نهايي نتايج بررسي صلاحيت‌هاي نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي، که تقريبا براساس تجربه گذشته اصلاح طلب‌ها مشخص بود که چه کساني تاييد صلاحيت و چه کساني رد مي‌شوند، اين اصولگرايان بودند که با بازيکنان اصلي خود وارد ميدان انتخابات و ارايه ليست‌هاي متعدد شدند.
جنگ، سهم‌خواهی، انشعاب و چندپارگی؛ حرکت در مسير اصولگرايی
 گروه سياسي- سيد مجيد حسيني: پس از اعلام نهايي نتايج بررسي صلاحيت‌هاي نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي، که تقريبا براساس تجربه گذشته اصلاح طلب‌ها مشخص بود که چه کساني تاييد صلاحيت و چه کساني رد مي‌شوند، اين اصولگرايان بودند که با بازيکنان اصلي خود وارد ميدان انتخابات و ارايه ليست‌هاي متعدد شدند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين تعداد بازيکن آنقدر زياد است که براي جريان اصولگرايي تبديل به معضلي شد تا اينکه مانند دوره دهم مجلس نتوانند به اجماع برسند و ليستي واحد از درون دل ان خارج کنند.
اين مشکل در دوره‌هاي قبل که جناح مقابل با بازکنان اصلي خود وارد عرصه انتخابات شده بود مانند دوره دهم مجلس، باعث شکست اصولگرايان شد ولي براي آنها درس مهم اين بود هرگز اصولگرايان نمي‌توانند درون خود به اشتراک نظري برسند، براي همين بايد از تيم رقيب بازيکنان اصلي حذف شوند تا بتوانيم حداقل از خوردن گل‌هاي بيشتر جلوگيري کنيم.
حال در اين ميان حداقل 4 دسته در ميدان اصولگرايي براي رقابت وارد ميدان شده اند و در حال جنگيدن باهم هستند.
از يک طرف حدادعادل (شانا)و قاليباف(مبنا)، از طرف ديگر محصولي و آقاتهراني(پايداري) و از سوي ديگر طرفداران احمدي نژاد(امنا) به دنبال کسب سهميه‌هاي بيشتري در خانه ملت هستند.
شوراي وحدت + پايداري
شانا از چندين ماه پيش و قبل از ثبت نام انتخابات به عنوان بزرگترين تشکل اصولگرايي به دنبال جذب ديگر احزاب و دسته جات نزديک به خود بود و چند ماه قبل نيز زاويه خود را با گروه‌هايي مانند پايداري و شريان با سخنان رئيس آن يعني حدادعادل نشان داد.
پايداري نيز در وقت‌هاي مقتضي از جمله مصاحبه‌هاي دبيرکل آن يعني محصولي از خجالت دوستان و همراهان حدادعادل بخصوص قاليباف درآمد.
دوستان هم جناحي براي اينکه سهم بيشتري از بهارستان و پس از آن از دولت داشته باشند به دنبال اين هستند که رئيس مجلس کنوني را در هر مقطعي که دستشان مي‌رسد با خاک يکسان کنند تا بتوانند راي بيشتري را در سبد خود جمع کنند.
البته اين موارد بيشتر به دليل نبود رقيبي قدرتمند در حاکميت است که باعث شده خود به جان خود بيافتند.
مهمترين جريان حمله کننده به قاليباف همان گروهي است که از ابتداي آغاز بکار مجلس نهم با رئيس آن يعني لاريجاني زاويه پيدا کرد و حتي اين زاويه در برخي مواقع بخصوص در زمان تصويب قانون برجام که در فريادهاي مهدي کوچک زاده در صحن مجلس بطور واضح گوياي اين مطلب بود که حتي به زير مجموعه‌هاي دفتر رهبري نيز گسترش يافته است.
البته اين پايداري‌ها بودند که فراموش کردند که در انتخابات گذشته مجلس شوراي اسلامي به فضل عدم حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي و يک دست شدن و سرليستي قاليباف توانستند تعداد زيادي از افراد خود را وارد مجلس کنند وگرنه به قول لاريجاني تعداد آنها به اندازه يک اتوبوس نيست اما صدايشان بلند است.
حال اين گروه در روزهاي نزديک به انتخابات دوباره به سراغ رئيس کنوني مجلس رفتند و پرونده‌هاي جديدي را رونمايي اما بعد از انتشار ليست شوراي وحدت و پايداري نظر برخي از کارشناسان که اين تنها جنگ زرگري است تا به قول خودشان در تنور انتخاباتي بدمند که مي‌دانند به اين سادگي‌ها گرم نمي‌شود.
در عين حال ساعاتي بعد از اعلام ليست مشترک شانا و پايداري از سوي خبرگزاري تسنيم، مالک شريعتي چهره نزديک به زاکاني که در اين ليست حضور داشت انصراف خود را به دليل حضور محسن دهنوي در ليست مشترک اعلام کرد و از اتمام حجتش با شوراي ائتلاف يک روز قبل از اعلام ليست روايت کرده بود.
در واکنش به اين توئيت انصرافي شريعتي، سيد محسن دهنوي عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در شبکه اجتماعي ايکس نوشت: رويکرد من همواره تاکيد بر فعاليت جمعي براي انجام کارهاي بزرگ و سوابقم نيز نشان‌دهنده پايبندي به اقتضائات کار گروهي بوده است. التزام به منافع انقلاب و پرهيز از قبيله‌گرايي افراد، در همين بزنگاه‌ها مشخص مي‌شود. کمافي‌السابق، شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب را محور تصميم‌گيري مي‌دانم.
در نهايت با ليست منتشر شده آقا تهراني و قاليباف سرليست شدند اما با هزينه بسيار براي قاليباف که همان حذف نيروهاي نزديک به خود بود. يعني در مجلس آينده پايگاه راي در مجلس قاليباف از دست رفته است و اينکه وي به عنوان رئيس مجلس باشد، بسيار ضعيف است.
انتقاد از دوستان هم جناحي
در ميان اصولگرايان
در طي چهار سال گذشته دو دولت همزمان با مجلس يازدهم بودند که هر دو با رئيس کنوني مجلس زاويه داشتند.
 اما هر دو دولت با هم تفاوت‌هايي نيز داشتند دولت دوازدهم بر اين اعتقاد بود که هرچه مجلس تصميم بگيرد دولت بايد اجرا کند اما در دولت رئيسي نظر چيز ديگري است و مي‌گويد نبايد مجلس تصميم بگيرد تا دولت مجبور به اجراي آن شود.
مديريت اين دوره مجلس با انتقادات بسياري از سوي دوستان هم  جناحي همراه بوده است، با اينکه اين دوره مجلس با نام انقلابي و از بهترين دوره‌هاي مجالس پيشين دربين اصولگرايان مطرح شده است، اما در ميان خود نيز انتقادات سختي درگرفته و بخصوص تيم مديريتي رئيس مجلس را زير سوال مي‌برند که در چهارسال گذشته عملکرد مناسبي نداشته است.
بايد پايخ اين رفتارهاي ناموزون را در سخنان حسن بيادي جستجو کرد. وي در پاسخ به اين سوال که علت عدم رسيدن به وحدت در اصولگرايان چه بود، گفت: تماميت‌خواهي. اين موضوع باعث عدم رسيدن به وحدت شد.
وي در پاسخ به اين سوال که تماميت‌خواهي از سوي کدام جريان بيشتر بوده است، گفت: برخي از جريانات سياسي و ائتلافي که همه‌چيز را دربرگرفته‌اند.
اين فعال سياسي اصولگرا در پاسخ به اين سوال اين موضوع را در جبهه پايداري مي‌بينيد يا شوراي ائتلاف گفت: جبهه پايداري واقعا جايگاهي ندارد. به همين دليل سريع مي‌روند با شوراي ائتلاف وحدت مي‌کنند.
اگر جايگاهي داشت خودش مستقل شرکت مي‌کرد.
بيادي در پاسخ به اين سوال آيا با جبهه پايداري وارد مذاکره شديد، گفت: وارد گفت‌وگو شديم اما آمادگي وحدت را نداشتند. اصلا به آنجا نرسيد.
بيادي در پاسخ به اين سوال که با وجود اختلاف نظر جدي در جناح اصولگرا، در نهايت اين اختلاف نظرها باعث مي‌شود کدام طيف پرچمدار اين جريان سياسي باشد، گفت: پرچمداري اصولگرايان در حال حاضر در دست تماميت‌خواهان است. آنهايي که هم قدرت و هم ثروت دست‌شان است.
اين فعال سياسي اصولگرا در پاسخ به اين سوال که عملکرد آقاي قاليباف در مجلس را چطور ارزيابي مي‌کنيد، گفت: به طور شخصي عملکرد بدي نداشته اما در مجموع خوب نبود. يعني مجلس يازدهم انقلابي عمل نکرد.
بيادي در پاسخ به اين سوال که سرليست شوراي وحدت چه کساني هستند، گفت: آقاي متکي يکي از سرليست‌ها هستند، يک نفر از زنان، يک نفر از کارگران و ديگري از آموزش و پرورش است. در ترکيب ليست سعي شده رويکرد بيشتر به سمت جوانان و زنان برود.
امنا و رائفيپور به دنبال انشعاب جديد در اصولگرايان
چند روز گذشته يکي از ديگر از اضلاع اصولگرايي به نام «اُمنا» اعلام موجويدت کرد که شاکله اصلي آنرا دو حزب تازه تاسيس الله کرم و رسايي يعني جمعيت رزمنده مدافع انقلاب (رزما) و جبهه شريان (شبکه راهبردي ياران انقلاب) تشکيل مي‌دهند.
با نگاهي به افراد حاضر در اين دسته بيشتر پي مي‌بريم که گرايش آنها به سمت احمدي نژاد است و به دنبال پياده کردن تفکرات وي در دنياي سياست هستند.
دبير شوراي مرکزي ائتلاف امناء با تشريح فرآيند رسيدن به ليست 30نفره نامزدهاي اين ائتلاف در تهران ، گفت: اضلاع ائتلاف، از ميان صدها کانديدايي که به آنها مراجعه کرده بودند، هر کدام 40نفر را به شوراي مرکزي ائتلاف معرفي کرد و اين شورا اين تعداد نامزد حدودا 200نفره را با بررسي‌هاي خود به 100 نفر رساند. از اين تعداد، پس از مصاحبه‌هاي تخصصي ابتدا 50 و نهايتا 30 نفر انتخاب شدند که ترکيب نامزدهاي ائتلاف امناء در تهران را تشکيل مي‌دهند.
به گفته نظام الدين موسوي، از بين 30 نامزد معرفي شده، يک نفر به عنوان نامزد اختصاصي شهرري و يک نفر به عنوان نامزد اختصاصي اسلامشهر در نظر گرفته مي‌شوند.
البته جاي جالب آن سرليستي حميد رسايي در تهران است که معمولا به اين خاطر عنوان مي‌شود که وي را به عنوان نامزد رياست مجلس معرفي و انتخاب کنند.
در عين حال رائفي پور در نمايشگاه رسانه‌هاي کشور از تشکل جديدي خود با سعيد محمد و غلامرضا رونمايي کرد و بعد از چند روز ليست انتخاباتي براي انتخابات پيش رو خبر داد.
وي بعد از ان به شدت به شوراي وحدت تاخت و اين تشکل را مانند پدرخواندگي عنوان کرد که در راس آنها حدادعادل و قاليباف به دنبال گسترش حکمراني خود هستند. علي اکبر رائفي‌پور، دبير کل جبهه صبح ايران، در شبکه اجتماعي ايکس، با انتقاد تند از سرليستي قاليباف در ليست شوراي ائتلاف نوشت: «هيچکدامتان حق اعتراض نداريد ‏همين شما، اين‌ها را پدرخوانده کرديد ‏بيست سال است تمام ظرفيت و آبروي يک نظام را خرج قاليباف کرده‌ايد انتظار داريد برايتان آنگونه که صلاح مي‌داند ليست نبندد؟ ‏هنوز جوهر توييت‌هايتان در ماله کشي، تراول‌ها، وام‌هاي بي‌حساب، اقامت اسحاق و... خشک نشده است.
حال به نظر مي‌رسد که تا چند روز باقي مانده به برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و درحاليکه فضا براي انتقادات باز است، اضلاع اصولگرايي به جنگ بر سهم خواهي بيشتر متمرکز شده‌اند.
کد مطلب: 212274
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *