۰
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۴
رويترز مدعی شد

هشدار اطلاعاتی تهران درباره حمله تروريستی مسکو

خبرگزاري رويترز به نقل از سه منبع گزارش داده که ايران پيش از وقوع کشتار در سالن کنسرت نزديک مسکو در ماه گذشته ميلادي درباره احتمال وقوع يک «عمليات تروريستي» بزرگ در خاک در روسيه به اين کشور هشدار داده بود اما مسکو مي گويد که اطلاعي درباره اين موضوع ندارد.
هشدار اطلاعاتی تهران درباره حمله تروريستی مسکو
گروه ديپلماسي: خبرگزاري رويترز به نقل از سه منبع گزارش داده که ايران پيش از وقوع کشتار در سالن کنسرت نزديک مسکو در ماه گذشته ميلادي درباره احتمال وقوع يک «عمليات تروريستي» بزرگ در خاک در روسيه به اين کشور هشدار داده بود اما مسکو مي گويد که اطلاعي درباره اين موضوع ندارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در مرگبارترين حمله در داخل روسيه در 20 سال گذشته، افراد مسلح روز 22 مارس با سلاح‌هاي خودکار به يک کنسرت در شهر کروکوس حمله و در آنجا با تيراندازي به سمت جمعيت دست کم 144 نفر را به قتل رساندند. گروه داعش مسئوليت اين حمله برعهده گرفته است.
خبرگزاري رويترز گزارش داده که ايران پيش‌تر در خصوص انجام چنين عملياتي به مسکو هشدار داده بود. يکي از منابع که نخواست نامش فاش شود در اين خصوص مي‌گويد: «ايران چند روز قبل از حمله در روسيه، اطلاعاتي را با مسکو در مورد يک حمله تروريستي بزرگ احتمالي در داخل روسيه به اشتراک گذاشت که در جريان بازجويي از دستگيرشدگان مرتبط با بمب‌گذاري‌هاي مرگبار در ايران به دست آمده بود.»
وزارت اطلاعات ايران در ماه ژانويه اعلام کرد که 35 نفر را در ارتباط با دو بمب‌گذاري‌ روز 3 ژانويه در کرمان که منجر به کشته شدن نزديک به 100 نفر شد، دستگير کرده است. اين وزارتخانه در 19 ژانويه اعلام کرد که يکي از فرماندهان داعش خراسان را دستگير کرده است.
داعش مسئوليت انفجارهاي ايران را که در مراسم سالگرد قاسم سليماني رخ داده بود برعهده گرفت. منابع اطلاعاتي آمريکا نيز تاييد کرده‌اند که داعش هر دو حمله 3 ژانويه در ايران و تيراندازي‌هاي 22 مارس در مسکو را انجام داده است.
منبع دوم که او هم به دليل حساسيت موضوع نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاري رويترز گفت اطلاعاتي که تهران درباره حمله قريب‌الوقوع در اختيار مسکو قرار داده است، فاقد جزئيات دقيق در مورد زمان‌بندي و هدف دقيق بوده است.
اين منبع دوم در ادامه مي‌افزايد: «به آنها (اعضاي داعش خراسان) دستور داده شده بود که براي يک عمليات قابل توجه در روسيه آماده شوند. يکي از تروريست‌هاي دستگير شده در ايران گفت که برخي از اعضاي گروه از قبل به روسيه سفر کرده‌اند.»
منبع سوم، يک مقام ارشد امنيتي ايراني بوده که او هم بدون ذکر نام به خبرگزاري رويترز گفته است: «از آنجايي که ايران سال‌هاست قرباني حملات تروريستي است، مقامات ايراني بر اساس اطلاعات به دست آمده از اين تروريست‌هاي دستگير شده، به تعهد خود براي هشدار به مسکو عمل کردند.»
«دميتري پسکوف» سخنگوي کرملين، ديروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران به ادعاي رسانه انگليسي مبني بر مطلع ساختن روسيه از حمله تروريستي اخير به تالار کنسرت «کروکوس» واکنش نشان داده و گفت که مسکو هيچ گونه اطلاعاتي مرتبط با تهديد امنيتي را پيش از اين حمله از ايران دريافت نکرده بود.
پسکوف گفت: من از هيچ گونه تصميمي درباره اين مسئله مطلع نيستم.
با اين حال يک منبع آگاه اطلاعاتي آمريکا در مورد حمله قريب الوقوع در روسيه گفت که اين اطلاعات بر اساس رهگيري «ارتباطات» بين شبه‌نظاميان داعش خراسان حاصل شده بود. اما روسيه با به چالش کشيدن ادعاهاي آمريکا، مدعي شده که اين حمله با مقام‌هاي اوکرايني مرتبط بوده است. گزارشي که به شدت از سوي کي‌يف رد شده است.
نقش اتباع تاجيک
هر دو حمله کرمان و مسکو با مشارکت شهروندان تاجيک انجام شده است. کارشناسان امنيتي مي‌گويند داعش خراسان به طور گسترده از جمهوري فقيرنشين تاجيکستان که از استان‌هاي اتحاد سابق جماهير شوروي سابق بوده نيرو جذب کرده است.
منابع رويترز در اين گزارش تاکيد کرده‌اند که تهران نگراني‌هاي امنيتي خود را با تاجيکستان در ميان گذاشته است.  يک منبع ديپلماتيک در تاجيکستان هم اين مساله را تاييد و اضافه کرده که تهران اخيرا با دوشنبه در مورد افزايش حضور تاجيک‌ها در فعاليت‌هاي شبه‌نظاميان بحث کرده است.
داعش شيعيان را مرتند مي‌داند. اين گروه در مرداد 1402 يک حمله در حرم شاهچراغ شيراز نيز انجام داد. مقام‌هاي تهران هويت اين فرد را يک تبعه تاجيک معرفي کردند. اين گروه همچنين پيش از اين بمب‌گذاري‌ها و حملاتي را در مجلس شوراي اسلامي و مقبره روح‌الله خميني، بنيانگذار جمهوري اسلامي نيز انجام داده است.
کد مطلب: 214068
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *