; ?>; ?> رئيسی در سرزمين اقبال لاهوری - مردم سالاری آنلاين
۰
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» اهميت سفر رئيس‌جمهوری ايران به پاکستان را بررسی می‌کند

رئيسی در سرزمين اقبال لاهوری

سيد ابراهيم رئيسي بامداد روز دوشنبه در سفري رسمي به پاکستان، همسايه شرقي ايران رفت تا درباره موضوعات مهمي که چندين سال است ميان دو کشور از جمله موضوع مبارزه با تروريست و احداث خط لوله صلح با همتاي پاکستاني خود رايزني کند.
رئيسی در سرزمين اقبال لاهوری
گروه سياسي- فهيمه جهازيان: سيد ابراهيم رئيسي بامداد روز دوشنبه در سفري رسمي به پاکستان، همسايه شرقي ايران رفت تا درباره موضوعات مهمي که چندين سال است ميان دو کشور از جمله موضوع مبارزه با تروريست و احداث خط لوله صلح با همتاي پاکستاني خود رايزني کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين سفر به دعوت رسمي رئيس جمهوري پاکستان انجام شده و انتظار مي‌رود که نتايج ملموسي داشته باشد تا حداقل بخشي مشکلات ميان دو کشور و سوء تفاهم‌هاي ايجاد شده بعد از عمليات نظامي ايران در خاک اين کشور و پاکستان در ايران از بين برود.
همچنين قرار است رئيسي بعد از سفر به پاکستان به سريلانکا نيز سفر کند و درباره مواردي چون تجارت ميان دو کشور تفاهم‌هايي صورت گيرد.
هدفگذاري 10 ميليارد دلاري تبادلات تجاري و اقتصادي
ميان ايران و پاکستان
رئيس جمهوري قبل از سفر به پاکستان در پاويون دولت به خبرنگاران گفت: کشور پاکستان از جمله کشورهاي مهم جنوب آسيا و داراي روابط ديرينه‌‌ تاريخي و تمدني با ايران است که همواره روابط سياسي و اقتصادي و نيز همکاري‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي مورد توجه دو کشور بوده است.
وي با اشاره به نگاه مشترک جمهوري اسلامي ايران و پاکستان در زمينه حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم فلسطين و مبارزه با تروريسم تصريح کرد: جمهوري اسلامي در راستاي سياست همسايگي و توسعه روابط با کشورهاي اسلامي و همسو، علاقمند به ارتقاي روابط با کشور پاکستان است و در اين سفر مسائل مختلفي از جمله مسائل اقتصادي و تجاري، انرژي و مسائل مرزي با دولت پاکستان مورد بحث و گفت وگو قرار خواهد گرفت.
رئيسي همچنين با بيان اينکه سطح روابط اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و پاکستان به ميزان سطح روابط سياسي نيست، از هدف‌گذاري 10 ميليارد دلاري مبادلات تجاري و اقتصادي با توجه به ظرفيت‌هاي قابل توجه دو کشور در اين زمينه خبر داد و گفت: ما امنيت اين کشور را امنيت خود مي‌دانيم و معتقديم تثبيت و ارتقاي امنيت نقاط مرزي به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.
سپس ابراهيم رئيسي در رأس هياتي عالي‌رتبه از مقامات اقتصادي و سياسي عازم پاکستان شد و در بدو ورود با استقبال رياض حسين پيرزاده وزير کار و مسکن پاکستان و جمعي از مقامات اين کشورقرار گرفت.
همچنين رئيسي با «محمد اسحاق‌دار» وزير امور خارجه اين کشور که براي خوش‌آمدگويي در هتل محل اقامت رئيس جمهوري حضور يافته بود، ديدار کرد.
رئيس جمهوري در اين ديدار روابط دو کشور را فراتر از همسايگي صرف و متکي بر برادري و روابط قلبي عميق و تاريخي توصيف کرد که دل‌ها و اعتقادات دو ملت را به يکديگر پيوند داده و گفت: با وجود آنکه تقويت روابط ايران و پاکستان مطلوب برخي بيگانگان نيست، اما با توجه به ظرفيت‌هاي متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامي بايد ناظر بر تأمين منافع دو ملت بيش از پيش گسترش يابد.
محمد اسحاق‌دار نيز در اين ديدار ضمن خوش‌آمدگويي به رئيس جمهوري، رهبري جمهوري اسلامي ايران براي امت اسلامي به خصوص در مسئله فلسطين را حائز اهميت ويژه دانست و تصريح کرد: امت اسلامي به رهبراني همچون رهبر جمهوري اسلامي ايران نياز دارد.
وزير امور خارجه پاکستان ضمن اعلام آمادگي کشورش براي همکاري‌هاي گسترده و سازنده با ايران خاطرنشان کرد: امت اسلامي امروز بيش از هر زمان ديگري نياز به وحدت و تقويت همبستگي دارد.
سپس رئيس جمهوري اسلامي ايران در محل کاخ نخست وزيري اين کشور به شکل رسمي از سوي شهباز شريف مورد استقبال قرار گرفت.
در مراسم استقبال رسمي پس از نواخته شدن سرود ملي ايران و پاکستان، سران دو کشور از گارد تشريفات حاضر سان ديده و رئيسي به رسم دوستي و يادبود نهالي در محوطه دفتر نخست‌وزيري پاکستان غرس کرد. سپس دو طرف نشست خصوصي خود را آغاز کردند و سپس هيات‌هاي سياسي و اقتصادي مذاکرات خود را آغاز کردند.
امضاي 8 سند همکاري مشترک ميان مقامات ايران و پاکستان
در ادامه برنامه‌هاي سفر رسمي سيد ابراهيم رئيسي و هيات عالي‌رتبه سياسي و اقتصادي همراه به پاکستان مقامات جمهوري اسلامي ايران و پاکستان پس از برگزاري نشست مشترک هيات‌هاي عالي‌رتبه در حضور رئيسي و شهباز شريف 8 سند همکاري در بخش‌هاي مختلف تجارت، علم  و فناوري، کشاورزي، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقي و قضايي به امضاء رساندند.
تاکيد بر مواضع مشترک تهران
و اسلامآباد در زمينه مبارزه با تروريسم و جرايم سازمانيافته
پس از نشست مقامات و امضاي اسناد همکاري ميان دو طرف، سيد ابراهيم رئيسي و نخست وزير پاکستان در جمع خبرنگاران حاضر شدند و گزارشي درباره مذاکرات صورت گرفته ارايه کردند.
رئيسي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه روابط دو کشور ايران و پاکستان به صرف روابط همسايگي نيست، بلکه مبتني بر رابطه تاريخي، تمدني و اشتراکات عميق اعتقادي و ديني است، تصريح کرد: آنچه دو ملت بزرگ ايران و پاکستان را پيوند داده است، همين اشتراکات اعتقادي و ديني است و چنين پيوندهايي ناگسستني است.
رئيس جمهوري در ادامه با بيان اينکه تبادل ظرفيت‌هاي قابل توجه موجود در دو کشور حتماً موجب انتفاع دو ملت ايران و پاکستان خواهد شد، افزود: در نشست هيات‌هاي عالي‌رتبه دو کشور تصميم گرفتيم ضمن بکارگيري اين ظرفيت‌ها روابط ايران و پاکستان را در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي، تجاري و فرهنگي در تمامي سطوح ارتقا بخشيم.
وي با اشاره به مواضع مشترک تهران و اسلام‌آباد در زمينه مبارزه با تروريسم، جرايم سازمان‌يافته، مواد مخدر و همچنين انواع ناامني‌هاي تهديدکننده دو کشور و منطقه، تصريح کرد: اين نگاه مشترک مبتني بر دفاع از حقوق بشر محور همکاري‌هاي دو جانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي دو کشور است. رئيس جمهوري افزود: ممکن است برخي تعميق همکاري‌ها و روابط دو کشور را نپسندند، اما آنچه براي ما اهميت دارد تداوم همکاري‌هاي دو کشور در جهت تأمين منافع دو ملت است.
رئيسي با بيان اينکه سطح روابط تجاري و اقتصادي دو کشور قابل قبول نيست، اظهار داشت: در نشست‌ هيئت‌هاي عالي‌رتبه ايران و پاکستان تصميم گرفتيم براي ارتقاي سطح تعاملات تجاري و اقتصادي در گام اول مبادلات تجاري را به ميزان 10 ميليارد دلار افزايش دهيم.
رئيسي با بيان اينکه ملت بزرگ ايران تحريم‌هاي ظالمانه را به فرصتي براي پيشرفت کشور تبديل کرده‌اند نسبت به انتقال تجربيات و تبادل ظرفيت‌ها در اين زمينه با ملت پاکستان بويژه در بخش‌هاي مختلف علم و فناوري، تکنولوژي، حمل و نقل و ترانزيت اعلام آمادگي کرد. رئيس جمهوري در پايان همچنين ابراز اميدواري کرد اين سفر نقطه عطفي در روابط ايران و پاکستان در همه زمينه‌ها باشد.
کد مطلب: 215014
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *