; ?>; ?> اقتدار نيروهای مسلح در سايه هماهنگی ميان ديپلماسی و ميدان - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰
«مردم سالاری» قدرت دفاعی ايران در سالروز گراميداشت ارتش جمهوری اسلامی را بررسی می کند

اقتدار نيروهای مسلح در سايه هماهنگی ميان ديپلماسی و ميدان

29 فرورديــن، «روز ارتــش جمهورى اســلامى ايران» يــادآور حماســه آفرينى‌ها و جانفشانى‌هاى ماندگار دليرمردان اين بازوى پرتوان نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران طى ســال‌هاى گذشته ازعمرپربرکت انقلاب اســلامى مردم ايران است.
اقتدار نيروهای مسلح در سايه هماهنگی ميان ديپلماسی و ميدان
گروه سياسي- فهيمه جهازيان: 29 فرورديــن، «روز ارتــش جمهورى اســلامى ايران» يــادآور حماســه آفرينى‌ها و جانفشانى‌هاى ماندگار دليرمردان اين بازوى پرتوان نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران طى ســال‌هاى گذشته ازعمرپربرکت انقلاب اســلامى مردم ايران است. در روزهاى قيام انقلابى مردم ايران عليه رژيم پهلوى و حتى سالها قبل از آن، تعدادى از افسران عالى رتبه ارتش مانند شهيد صياد شيرازى، شهيد فلاحى، شهيد قرنى و در ادامه اکثرنيروهاى بدنه ارتش،همراه وهمگام با انقلاب بودند و پس از پيروزى انقلاب نيز در حراست و حمايت از آن تا پاى جان ايستادند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ارتشيان در دوران دفاع مقدس هم نقش بى بديلى ايفا کردند؛ به طوريکه نسل فعلى و آينده کشورمان، به آن نسلى که در دفاع مقدس مردانه ايستاد و نگذاشت حتى يک وجب از خاك اين کشــور جدا شود افتخار مى کند و خواهد کرد. بعد از آن دوران هم ارتش در زمينه ســازندگى ودفاع از حرم اهل بيت(عليهم الســلام) وهمچنين در حوادث و بلاياى طبيعــى صدها اقدام وعمليات انجــام داد.
ارتش در اوج قدرت
اما امروز بايد بگوييم که ارتش جمهورى اسلامى ايران درهمه زمينه‌هاى نيروى انسانى، تجهيزات، تسليحات و آمادگى براى دفاع از کشورمان و آرمانهاى انقلاب اسلامى در اوج است. در نيروى زمينى شاهد تحول‌هاى جديدى هستيم که درواقع بايد بگوييم يکانهاى اين نيرو يک پوست اندازى جديد کرده اند و اگر کسانيکه پيش از اين در اين نيرو بوده اند، امروز وارد نيروى زمينى شوند، با بسيارى از حوزه‌هاى جديد که با آن ناآشناهستند مواجه مى شوند. زمانى ارتش پوششهاى رادارى را در مرزهاى کشور ترسيم مى کرد وهميشه نگران خلأهاى رادارى بود، اما امروز در موضوع رادارهيچ نگرانى وجود ندارد؛ وقتى نيروى پدافند هوايى و وزارت دفاع سامانه‌هاى مانند باور373 را مى سازند، قدرت پدافندى در بهترين حالت قرار مى گيرد.
به شــهادت همه اسناد موجود، از روز اول انقلاب تاکنون هر مأموريتى به نيروى هوايى ارتش واگذار شده، به بهترين نحو ممکن آن را اجراکرده است. نيروى هوايى اکنون به جايى رسيده که هواپيما مى سازد. نيروى دريايى ارتش نيز با کمک وزارت دفاع هرچه را لازم دارد مى سازد و با پا گذاشتن در مناطق فراتر از آبهاى ســرزمينى ودرياى عمان، امروز به درجه اى از توانمندى رســيده که همزمان چهــار ناوگروه در چهار نقطه عالم دارد و پرچم جمهورى اســلامى ايران هزاران کيلومتر آن ســوتر، در حياط خلوت اســتکبار جهانى به اهتزاز در مى آيد.
ارتش جمهورى اسلامى ايران در زمينه پهپاد که امروز ازجمله تســليحات روز نيروهاى نظامى جهان است، بعد از رســانه اى کردن پايگاه پهپادى313، در راستاى ارتقاى توان پهپادى خود، باکمک وزارت دفاع و پشتيبانى نيروهاى مسلح کمرهمت بسته و در اين حوزه شاهد تلاش همه نيروها، وزارت دفاع، جوانان ودانشمندان مؤمن کشورمان هستيم. افزايش توان پهپادى ارتش،هم از نظر تعداد وهم از نظر کيفيت در حال اتفاق افتادن است که شاهد الحاق صدها فروند پهپاد به ارتش جمهورى اسلامى ايران بوديم که در آن انواع پهپادهاى راهبردى از قبيل ابابيل 5 و ابابيل 4،آرش، جت کرار، دهم شهريور، اخگر، سوييچ بليد، هما و پهپادهاى درياپايه و عمودپرواز با مأموريت‌هاى متفاوت شناســايى، انهدامى، شناسايى رزمى، ضد رادار، پرســه زن، رهگيرى هوايى، مقابله با اهداف متحرك و ثابت وهمچنين با ويژگى سطح مقطع رادارى پايين به سازمان رزم ارتش ملحق شد. اين پهپادها با تغييرهايى در ســامانه‌هاى پيشران،هدايت، کنترل و ناوبرى به موشکهاى هوا به هوا،هوا به سطح، بمب‌هاى دورايستا وهواپايه هوشمند و سامانه جنگ الکترونيک تجهيز شده وآماده اجراى ماموريت‌هاي خاص هستند. افزايش مأموريت‌هاى خاص، موفق و کامل، باويژگى‌هاى پنهانکارى و افزايش برد هستند.
افزايش چندبرابرى پهپادهاى ارتش در راستاى ارتقاى توان و آمادگى رزمى دردستور کار مشترك ارتش و وزارت دفاع قرارگرفته و مسير طراحى و توليد انواع پهپادها متناسب با تهديدها و نيازهاى راهبردى و عملياتى ادامه دارد. البته در سال گذشته يکي ديگر از جلوه‌هاي اقتدار دفاعي ايران در عرصه جهاني با ناوگروه ارتش در ماموريت دور دنيا به نمايش درآمد و نشان داد که نيروي دريايي واقعا «نيرويي راهبردي» است.
هماهنگي ديپلماسي و ميدان
طي چند روز گذشته و در عمليات تنبيهي «وعده صادق» ديديم که خيل عظيم پهپادها به سمت سرزمين‌هاي اشغالي روانه شد، به شکلي که بزرگترين عمليات پهپادي جهان شکل گرفت و رژيم صهونيستي و متحدان آنرا شگفت زده کرد. اين عمليات مهم با همکاري ارتش جمهوري اسلامي و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اجرايي شد تا به دشمنان بفمهماند ايران هدفي سهل و آسان براي تجاوز نيست و اگر در برابر اقدامات ايذايي اسراييل صبر راهبردي دارد، دليل بر اين نمي‌شود که نتواند از منافع ملي (وظيفه سپاه) و کيان کشور (وظيفه ارتش) دفاع کند. در چند روز گذشته اين عمليات مهم توانست بازدارندگي مناسبي در برابر تهديدات دشمن به وجود آورد و معادلات منطقه اي را به شکل کاملا حساب شده اي تغيير داد که در آينده هم در حوزه ديپلماسي و هم در حوزه ميدان شاهد تاثيرات چشم گير آن خواهيم بود.
يکي ديگر از اتفاقات مهمي که در عمليات «وعده صادق» رخ داد، هماهنگي مناسب ديپلماسي و ميدان بود که با توجه به تجربه انتقام از آمريکايي‌ها در عين الاسد رخ داد.
البته اين عمليات گوشه اي اقتدار نيروهاي مسلح بود که در طي سال‌هاي متمادي با همکاري دولت‌هاي مختلف به وجود آمده تا امروز بتواند به عنوان قدرتي منطقه اي در غرب آسيا دوستان و دشمنان را انگشت به دهان کند.
هماهنگي بسيار خوب سپاهيان و ارتشي‌ها در اين عمليات مي‌تواند الگوي مناسبي براي آينده درجهت همکاري‌هاي ميان بخشي يعني ميان دولت و نيروهاي مسلح و نيروهاي مسلح با يکديگر باشد.
آنچنان که اگر در برخي از موارد احتياج به حضور نيروهاي مسلح در کنار دستگاه ديپلماسي بود، هر دو بخش بتوانند با هماهنگي ميان خود، مانند آنچه در «وعده صادق» رخ داد را دوباره اجرا کرده و نمايي از اقتدار ايران را به نمايش بگذارند.
هشدار به کوته فکران کم هوش
براي دفاع از کشور
اين را نيز بايد از برکت انفاس قدسي بنيانگذار جمهوري اسلامي دانست که در ابتداي انقلاب در برابر انحلال ارتش ايستاد و دستور داد تا آنها با سازوبرگ نظامي در خيابان‌ها رژه روند و اقتدار خود را در دفاع از کيان کشور به نمايش بگذارند.
دفاع مقدس نيز تجربه اي گرانسنگ بود که امروز نيروهاي مسلح ما توانسته اند در ميدان‌هاي مختلف اقتدار خود را با همکاري يکديگر به نمايش بگذارند.
قطعا اين روزها که همچنان تهديدات جسته و گريخته ضد ملت ايران مطرح مي‌شود، وظيفه پدافندهوايي که مديريت آن برعهده ارتش است نيز سنگين تر خواهد بود که مطمئن هستيم از پس آن نيز به خوبي برخواهند آمد. اين همان چيزي است که امام (ره) آنرا از نيروهاي مسلح کشور خواست و براي رسيدن به اين نقطه خون هزاران شهيد جاري شد تا به دنيا گوشزد شود که ايران در منطقه بحران زده خاورميانه که تمامي قدرت‌ها در آن به دنبال منافع خود هستند، از چنان بازدارندگي قدرتمندي برخوردار است که مي‌تواند شب‌هاي دلهره آفريني را براي کوته فکران کم هوش ايجاد کند.
کد مطلب: 214731
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *