۲
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۵
اعتراف رئيس بانك مركزي درباره عدم تخصيص ارز به دارو

خلاف‌گویی احمدی‌نژاد و بازگشت شبح ناصرخسرو

جان بسیاری از بیماران به دلیل عدم تخصیص ارز دارو در خطر است
جان بسیاری از بیماران به دلیل عدم تخصیص ارز دارو در خطر است
اعتراف رئيس بانك مركزي نشان داد که ادعای محمود احمدی نژاد درباره تخصیص ارز به دارو خلاف است و جان بسیاری از بیماران نیازمند در خطر است.
به گزارش پايگاه خبري فريادگر، در یکی از مهم‌ترین اخبار چند ماه اخیر شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که در جلسه غیرعلنی مجلس با محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، وی اعتراف کرده كه «ارز مرجع برای واردات دارو اختصاص نیافته است.» نظام دارویی کشور در چند ماه اخیر و به ویژه چند روز اخیر روزهای پرخبری را سپری می کند. همین چند روز پیش محمدرضا شانه‌ساز معاون سازمان غذا و دارو هم به علت عدم تخصیص ارز به دارو استعفا كرده بود. اینها در حالی است که مدتي قبل محمود احمدی نژاد رئيس دولت دهم در يك گفتگوي تلويزيوني گفته بود كه «دولت ارز دارو را داده و اگر لازم باشد ارز بیشتری نیز می‌دهیم؛ چرا که سلامت مردم برای ما مهم است.» وي همچنين در جمع رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران نظام سلامت کشور گفته «دارو بیهوده گران شده و مردم در خانه‌هایشان انبار دارو درست کرده‌اند.» با اظهارات رئیس بانک مرکزی و استفعای شانه‌ساز مشخص شده است، ماجرا آن چیزی نیست که آقای احمدی نژاد ادعا کرده بود.
حدود پنج ماه قبل بود كه خبر واردات غذای سگ، زین اسب و دسته‌بیل با ارز دارو هم مانند بمب تركيد و کشمکش مرضیه دستجردی وزیر بهداشت و احمدي نژاد درباره اختصاص یا عدم اختصاص ارز آن قدر بالا گرفت که منجر به برکناری وزیر بهداشت شد.
سال گذشته هم وزارت بهداشت اعلام كرد كه‌ مدارک و اسناد مربوط به اختصاص ارز به شرکت‌های دارویی هم در وزارت بهداشت و هم در بانک مرکزی نشان می دهد که طی چهار ماه اول سال تقریباً هیچ ارز دارویی اختصاص نیافته و تا آخر شهریور فقط
عملکرد ضعیف مسئولان باعث شده که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کنند، در صورت ادامه وضع موجود بازار ناصرخسرو که همان بازار داروی قاچاق است به زودی احیا می شود
۴۳ میلیون دلار به واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک از سوی بانک مرکزی اختصاص پیدا کرده است. در حالی بانک مرکزی هم در شش ماه اول سال گذشته کمتر از ۵۰ میلیون دلار - یعنی یک پنجاهم بودجه مصوب در سال ۹۱- برای تامین را به دارو اختصاص داده است كه بر اساس قانون مصوب، این بانک موظف بوده برای تامین کالاهای پزشکی مورد نیاز مردم ارزلازم را تخصیص دهد.
این کشمکش‌ها در حالی که در دو سال اخير قیمت دارو روندي صعودي داشته و اختصاص نیافتن ارز دارویی و كمبود دارو روز به روز بیشتر شده و جان بسیاری از بیماران را به خطر انداخته است.
كمبودهای مهم دارو و شبح ناصرخسرو
این روزها خبر كمبود و نبود داروي بيماري خاصي در رسانه‌ها پخش مي‌شود، از بيماران تالاسمي گرفته تا بيماران ام اس. دبير انجمن تالاسمي ايران گفته است كه برخي بيماران مبتلا به تالاسمي ۲ ماه است كه دارويي دريافت نكرده اند. عضو شورای عالی نظامی پزشکی گفته «عمده داروهایی که از آنها به عنوان داروهای کمیاب یاد می‌شود، داروهایی هستند که جایگزین ندارند.»  همچنین اخبار و اظهارنظرهای نمایندگان و اعضای جامعه پزشکی ایران حاکی از آن است که داروی بیهوشی به دلیل اختصاص نیافتن ارز مرجع با کمبود روبروست. مسوولان انجمن حمایت از بیماران هموفیلی می‌گویند با این که داروهای این بیماری به صورت رایگان در اختیار مبتلاها قرار می‌گیرد، اما کمبود دارو وجود دارد. به دلیل عدم اختصاص ارز داروهای شیمی درمانی، تست قند خون، بیماران خاص، آنتی‌بیوتیک‌های کودکان و حتی مکمل‌های غذایی هم کمیاب شده اند.
این کمبودها و عملکرد ضعیف مسئولان باعث شده که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کنند، در صورت ادامه وضع موجود بازار ناصرخسرو که همان بازار داروی قاچاق است به زودی احیا می شود.
کد مطلب: 29532
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *