۰
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۶
با پيروزي در مرحله دوم انتخابات مشخص شد

مجلس دهم با اکثريت اصلاح‌طلبان

انتخابات دور دوم مجلس دهم در حالي به پايان رسيد که 75 درصد از کرسي‌هاي مجلس صاحباني غير از صاحبان قبلي‌اش در مجلس نهم پيدا کرد.
مجلس دهم با اکثريت اصلاح‌طلبان

انتخابات دور دوم مجلس دهم در حالي به پايان رسيد که 75 درصد از کرسي‌هاي مجلس صاحباني غير از صاحبان قبلي‌اش در مجلس نهم پيدا کرد.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، انتخابات هفتم اسفند و به تبع آن دهم ارديبهشت را مي‌توان يک خانه تکاني اساسي براي مجلس دهم ناميد. آنقدر اين مجلس تکانده شد که از 169 اصولگراي مجلس نهم تنها نزديک به 73 نفر باقي ماندند. گرچه تعداد اصلاح‌طلبان راه يافته به مجلس هنوز به تعداد مجلس ششم نيست اما بعد از سه دوره قهر اصلاح‌طلبان براي شرکت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي، براي خودش رکورد بزرگي محسوب مي‌شود.

آنگونه که مردم در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي تعيين تکليف کردند، 216 کرسي سبز پارلمان با نمايندگان سابق خداحافظي خواهد کرد تا مجلس دهم نمايندگاني جديد را به خود ببيند، گرچه هستند برخي چهره‌ها که پيشتر نيز رداي نمايندگي را پوشيده بودند و بعد از وقفه‌اي، از خردادماه امسال، دوباره به بهارستان باز خواهند گشت، چهره‌هايي چون دلخوش، يوسف نژاد، طاهرخاني، نوروزي و ...

از ميان 73 نماينده باقيمانده از مجلس نهم که چهارسال ديگر مهمان بهارستان خواهند بود، 4 نماينده اقليت‌هاي مذهبي نيز ابقا شده‌اند. آنگونه که در حوزه انتخابيه کليميان؛ سيامک مره صدق، در حوزه انتخابيه زرتشتيان اسفنديار اختياري کسنويه، در حوزه انتخابيه مسيحيان آشوري و کلداني؛يوناتن بت کليا، در حوزه انتخابيه مسيحيان ارامنه شمال ايران؛ کارن خانلري در مجلس دهم حضور خواهند داشت. تنها در حوزه انتخابيه مسيحيان ارامنه جنوب ايران ژرژيک ابراميان جايگزين روبرت بگلريان شده است.

در اين ميان تکليف يکي از کرسي‌هاي حوزه انتخابيه اصفهان هنوز مشخص نشده است و بنا به گفته شوراي نگهبان سرنوشتش به انتخابات ميان دوره اي موکول شده است. بر اين اساس از 289 کرسي مجلس دهم تنها در 25 درصد آن نمايندگان مجلس نهم ابقا شده و 75 درصد ساکنين کرسي‌هاي مجلس دهم در مقايسه با مجلس قبلي تغيير کرده است. يعني 216 نماينده مجلس نهم حذف شدن تا جايشان را به مستقلين و اصلاح‌طلبان بدهند.

120 اصلاح‌طلب و 83 اصولگرا

اعضاي ليست اميد که در مرحله اول 83 نامزدشان را به مجلس دهم فرستاده بودند، در مرحله دوم نيز 38 نفر ديگر را به اين جمع افزودند. اصولگرايان با 64 کرسي در مرحله اول، 19 کرسي ديگر را نيز با نامزدهاي اختصاصي خود در مرحله دوم کسب کردند. 55 نامزد مستقل در مرحله اول و 10 نامزد مستقل ديگر در مرحله دوم وارد مجلس دهم شدند. ليست صداي ملت هم 11 نامزد مستقل به اين مجلس فرستاد. 3 نامزد در ميان سه ليست در اين دو دور مشترک بودند و 6 نماينده اقليت مذهبي نيز در مجلس آتي خواهيم داشت. به اين ترتيب مجلس دهم داراي 121 منتخب اصلاح‌طلب، 83 منتخب اصولگرا، 65 منتخب مستقل و 11 منتخب عضو ليست صداي ملت خواهد بود. (به اين جمع 6 نامزد اقليت مذهبي، يک کرسي واگذار شده به انتخابات ميان دوره اي و 3 نماينده مشترک ميان ليست‌ها را که بيفزاييد، به مجموع 290 کرسي مجلس دهم خواهيد رسيد.)

اگرچه تکليف گرايش سياسي آتي 65 منتخب مستقل اين مجلس هنوز مشخص نيست اما بايد به اين نکته توجه داشت که ليست اميد در مرحله دوم انتخابات، از بسياري از مستقلين راه يافته به دور دوم حمايت کرد و به اين ترتيب بر شمار کرسي‌هاي منتصب به خود در اين مرحله، افزود. اين در حالي است که اصولگرايان براي مرحله دوم انتخابات هيچ ليستي ارائه نداده و اعلام کردند که از همان نامزدهايي که در مرحله اول حمايت کرده بودند، بار ديگر حمايت خواهند کرد.

کد مطلب: 55169
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *