کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهریور تهران و لندن گرم شد

سفر بریتانیا در ایران را بشناسید

بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن شد

15 شهريور 1395 ساعت 18:37

بعد از توافق هسته ای درهای دنیا به روی ایران باز شد و کشورها یکی پس از دیگری برای احیای روابط خود با ایران راهی تهران شدند.


بعد از توافق هسته ای درهای دنیا به روی ایران باز شد و کشورها یکی پس از دیگری برای احیای روابط خود با ایران راهی تهران شدند. این اواخر خبرهایی از بازسازی روابط تهران و لندن شنیده می شد تا این که امروز نیکلاس هاپتون که دی ماه ۱۳۹۴ به عنوان کاردار جدید انگلیس در ایران و به جای شارما منصوب شده بود به عنوان سفیر جدید انگلیس در تهران رونوشت استوارنامه‌اش را تقدیم ظریف کرد و به عنوان سفیر جدید انگلستان در ایران منصوب شد و حمید بعیدی نژاد سفیر جدید کشورمان در بریتانیا شد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، هاپتون که دی ماه سال گذشته (1394) به عنوان کاردار جدید انگلیس در ایران و به جای آجی شارما کاردار سابق این کشور منصوب شد، پیش از آن به عنوان سفیر کشورش در دوحه (قطر) و همچنین در یمن مشغول به فعالیت بود. وی در دولت انگلیس عهده‌دار سمت‌هایی در ارتباط با امور امنیت ملی بوده است.
پس از قطع روابط تهران و لندن در نهم آذر ماه 1390 در پی تجمع دانشجویان معترض مقابل این سفارتخانه و ورود آنها به این سفارتخانه و باغ قلهک، حدود یک سال بعد علی‌اکبر صالحی و ویلیام هیگ وزرای خارجه ایران و انگلیس در تاریخ 25 خرداد 1391 در حاشیه نشست همسایگان دور و نزدیک افغانستان در کابل دیدار و درباره تعیین حافظ منافع توافق کردند و در نهایت وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای در 25 تیر ماه 1391 اعلام کرد که عمان به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس و سوئد به عنوان حافظ منافع انگلیس در ایران تعیین شدند.
به گزارش فارس، پس از تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلستان در تهران در هشتم آذر ماه 1390 و ورود دانشجویان معترض به این سفارتخانه و باغ قلهک، روابط تهران و لندن به سردی گرایید و یک روز بعد یعنی نهم آذر ماه 1390 ویلیام هیگ در پارلمان اعلام کرد که دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در انگلیس صادر و به کارمندان این سفارتخانه 48 ساعت فرصت داده شده که خاک انگلیس را ترک کنند.
پس از آنکه محمدجواد ظریف و ویلیام هیگ وزرای خارجه ایران و انگلیس در مهر ماه 1392 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند و یک ماه بعد (20 آبان ماه 1392) مرضیه افخم از انتصاب محمدحسن حبیب‌الله زاده به عنوان کاردار غیرمقیم ایران در لندن خبر داد و جی شارما نیز به عنوان کاردار غیرمقیم و ترددی انگلستان در تهران انتخاب شد.
از آن زمان تاکنون کارداران موقت در پایتخت‌ها مستقر و در این مدت بخش کنسولی سفارتخانه ایران در انگلیس مشغول خدمت رسانی به ایرانیان مقیم انگلستان بود و اخیرا نیز بخش کنسولی سفارت انگلیس در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.
یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه کشورمان امروز با اعلام خبر انتصاب سفرای دو کشور گفت: بیش از یکسال است که سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران و بریتانیا فعال بوده و کلیه امور جاری توسط کاردارهای دو کشور هدایت می‌شده است. اکنون در پی محقق شدن شرایط برای ارتقاء روابط دو کشور تصمیم گرفتند که سفرای خود در تهران و لندن را مستقر کنند.


کد مطلب: 60729

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/60729/سفر-بریتانیا-ایران-بشناسید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir