; ?>; ?> آقای نجومی، تخریب چی می شود - مردم سالاری آنلاين
۱
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۱
قالیباف با حمله به دولت از کاندیداتوری انصراف داد

آقای نجومی، تخریب چی می شود

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با انتشار بیانیه ای از تصمیم خود مبنی بر عدم ورود به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خبر داد. قالیباف با بیان این نکته که هرگز درخواستی برای نامزدی در انتخابات نداشته و ندارد، به تخریب و انتقاد علنی از دولت پرداخته و ابراز امیدواری کرد که 29 اردیبهشت ماه رییس جمهوری دیگری جایگزین حسن روحانی شود.
آقای نجومی، تخریب چی می شود
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با انتشار بیانیه ای از تصمیم خود مبنی بر عدم ورود به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خبر داد. قالیباف با بیان این نکته که هرگز درخواستی برای نامزدی در انتخابات نداشته و ندارد، به تخریب و انتقاد علنی از دولت پرداخته و ابراز امیدواری کرد که 29 اردیبهشت ماه رییس جمهوری دیگری جایگزین حسن روحانی شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، شهردار تهران در بیانیه ای که ظاهرا برای اعلام کناره گیری از انتخابات منتشر شده بود، دست به تخریب گسترده و انتقاد از دولت یازدهم زد. قالیباف در این نامه، ضمن اعلام آمادگی خود در جهت روی کار آمدن گزینه مطلوب، شرایط کشور را بسیار بد توصیف کرده و نوشت: «وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و تردیدی وجود ندارد که شرایط فعلی در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت فعلی است.» شهردار تهران که تا همین چند روز گذشته از اصلی ترین گزینه های جبهه مردمی انقلاب اسلامی برای کاندیداتوری به شمار می آمد و البته در روزهای اخیر از امکان انصراف او در صورت قطعی شدن کاندیداتوری ابراهیم رییسی سخن می رفت، تصریح کرد:« برای هر فرد دلسوزی تلاش برای جایگزین کردن رئیس جمهوری مناسب به جای رئیس جمهور فعلی در ۲۹ اردیبهشت ضرورتی انکارناپذیر برای مردم است.» نکته قابل توجه ماجرا این جاست که گوینده این سخنان، مسئولی است که به خصوص در سال گذشته با اتهامات و افشاگری های پی در پی مالی رو به رو بوده و سوءمدیرت او در حوزه های مختلف بارها و بارها موجبات راه افتادن بحث های کلانی در کشور را فراهم کرده است.
محمدباقر قالیباف که امروز بی مهابا از شرایط بحرانی و اقتصادی کشور صحبت می کند، از معدود مقامات مسئولی است که به وضوح در موضع اتهامات مالی و مدیریتی قرار دارد. در سال گذشته دو بحث واگذاری املاک نجومی و استخدام های نجومی از یک سو، و عملکرد شهرداری تهران در خصوص فاجعه پلاسکو از سوی دیگر، بارها و بارها انگشت اتهام را به سوی قالیباف چرخاند. افشاگری سایت معماری نیوز به مدیرمسوولی یاشار سلطانی در خصوص ماجرای واگذاری گسترده زمین، املاک و خانه ها به برخی افراد و نهادهای خاص، یکی از بزرگترین پروژه های فساد مالی اداری در سال های اخیر بود که به صدر اخبار راه پیدا کرد. در این بین مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر بیشترین سهم را از لیست منتشر شده داشتند. یاشار سلطانی که با انتشار نامه رییس کل سازمان بازرسی دست به این افشاگری
محمدباقر قالیباف که امروز بی مهابا از شرایط بحرانی و اقتصادی کشور صحبت می کند، از معدود مقامات مسئولی است که به وضوح در موضع اتهامات مالی و مدیریتی قرار دارد. در سال گذشته دو بحث واگذاری املاک نجومی و استخدام های نجومی از یک سو، و عملکرد شهرداری تهران در خصوص فاجعه پلاسکو از سوی دیگر، بارها و بارها انگشت اتهام را به سوی قالیباف چرخاند
بزرگ در مورد فساد سیستماتیک محمدباقر قالیباف زد، روانه زندان شده و بعدتر جرم او نه نشر اکاذیب، بلکه افشای اطلاعات طبقه بندی شده عنوان شد. از طرفی در همان زمان روزنامه شهروند در تاریخ 7 شهریور ماه 95، در گفت و گویی با احمد حکیمی پور، عضو شورای شهر تهران آمار و ارقام دقیق تری از این پرونده به دست داد. حکیمی پور در این گفت و گو تصریح کرد: «شهرداری تهران ١٥٠ میلیارد تومان به تعاونی‌ها و ٢٢٠٠میلیارد تومان برای واگذاری املاک به اشخاص حقیقی کمک کرده است.» برخی از نمایندگان مجلس، شورای شهر و بسیاری از فعالین سیاسی و رسانه ای نیز در جهت روشن تر شدن این ماجرا دست به اقداماتی زدند. از طرفی آقای شهردار که در شوک این افشاگری قرار داشت پس از تکذیب های متعدد، در نهایت این واگذاری ها را با استفاده از اختیارات قانونی عنوان کرده و تعداد آن را بسیار کمتر از آن چه که در رسانه ها منتشر شده بود دانست. با این حال در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلش شورای اسلامی به تصویب نرسید و موجب شد برخی از نمایندگان مواضع سفت و سختی در این خصوص اتخاذ کنند. بدیهی است که وقتی حساب پاک باشد، باکی از محاسبه نیست و این نکته ای بود که مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم به آن پرداخت. اما این بار تلاش های قالیباف برای ممانعت به عمل آوردن از محاسبه، به نتیجه رسید.
دیگر نقطه تاریک ابهامات اقتصادی در فعالیت های شهرداری تهران مربوط تخلفات گسترده در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و استخدامهای نجومی بود. رحمت الله حافظی در یکی از جلسات غیرعلنی شورای شهر، در خصوص یکی از مهم ترین گزارشهای سازمان بازرسی به افشای حقایق پرداخت. حافظی اعلام کرد: « سازمان بازرسی کل کشور در گزارش 93 صفحه‌ای خود در مورد شرکت بهره‌برداری متروی تهران نسبت به جذب 4200 نفر نیروی مازاد طی سالهای 91 و 92 اعلام تخلف کرده است. پرسنلی که تعداد آنها 82 درصد افزایش داشته و میزان حقوق و اضافه کاری آنها از حدود 4 میلیارد تومان در سال 90 به حدود 15 میلیارد تومان در سال 92رسیده، یعنی معادل 275 درصد افزایش یافته است...سرانه حقوق پرسنل این شرکت بین 9 تا 11 میلیون تومان است.» در ادامه این اظهارات، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تصریح کرد:« نکته مهم دیگر اینکه 300 نفر از نیروهای شرکت بهره‌برداری مترو منتسب به افراد خاص هستند که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور
در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلش شورای اسلامی به تصویب نرسید و موجب شد برخی از نمایندگان مواضع سفت و سختی در این خصوص اتخاذ کنند. بدیهی است که وقتی حساب پاک باشد، باکی از محاسبه نیست و این نکته ای بود که مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم به آن پرداخت. اما این بار تلاش های قالیباف برای ممانعت به عمل آوردن از محاسبه، به نتیجه رسید
با ذکر نام از آنها یاد شده است.» محسن سرخو، دیگر عضو اصلاح طلب شورای شهر نیز در این خصوص اظهار داشت:« متاسفانه بعضی از این افراد بدون این‌که واجد شرایط باشند، تنها به واسطه نسبت فامیلی که با بعضی از افراد و مسئولانی داشته‌اند که عضو «ستادهای انتخاباتی» در ‌سال ٩٢ بوده‌اند، در پست‌هایی به کار گرفته شدند که هیچ تخصصی در آن نداشتند و ظاهرا اصل و مبنای این استخدام‌ها هم داشتن نسبت فامیلی با افراد خاص بوده است.»
در فاجعه آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو که آسیب هایی بسیار جدی به صنعت پوشاک و نساجی وارد به عمل آورد، دست آخر نه بنیاد مستضعفان زیر بار مسئولیت رفته و نه شهرداری تهران به قصور در اجرای قانون اعتراف کرد. سوءمدیریت آشکار شهرداری تهران در این فاجعه که حتی منجر به ارائه آمار نه چندان حقیقی از امکانات سخت افزاری سازمان آتش نشانی و برخی نهادهای دیگر شده بود، محمد باقر قالیباف را به جلسه شورای شهر کشاند. جلسه ای که شهردار در آن نه به استعفا حاضر شد و نه به عذرخواهی راضی. در نهایت عده ای خاص از نمایندگان رأی به برائت شهرداری داده و حتی برای او درخواست مدال کردند. محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران در توییتی جنجالی جلسه آن روز شورای شهر را بازتابی از لیست املاک نجومی دانست!
با تمام این تفاسیر، امروز محمدباقر قالیباف عرصه را برای تخریب دولت مهیا دیده و از بحرانی بودن شرایط اقتصادی و اجتماعی حرف می زند. بدون شک همیشه کشور با قرار داشتن در بهترین شرایط ممکن فاصله داشته و دارد اما، چه بهتر که افراد برای انتقاد از هر نهاد و سازمانی، ابتدا به دور از هرگونه غرض ورزی سیاسی در حوزه مسئولیت خود کارنامه قابل دفاعی داشته و ترسی از حساب پس دادن و تحقیق و تفحص نداشته باشند. شاید بهتر باشد مسئوولینی مانند محمدباقر قالیباف که همواره در تنگناهای سیاسی با هزینه کردن از نام ولایت و رهبری امور را پیش می برند این بار نیز به یکی از جملات مشهور رهبری رجوع کنند. مثال مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با فساد این بود که «با دستمال کثیف نمی شود شیشه را پاک کرد.» این شاید درست ترین و کامل ترین تعبیر موجود برای حال و روز آقای شهرداری باشد که ظاهرا پس از اطلاع از داشتن رأی به مراتب کمتر از ابراهیم رییسی و حتی سعید جلیلی، خود را از رسیدن به آرزوی همیشگی اش_ریاست جمهوری_دور می بیند و به فکر اوضاع اقتصادی کشور افتاده است.
گزارش : محمدمَهدی حسین نیا
کد مطلب: 68023
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *