۰
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۵
انتخابات فرانسه به دور دوم کشیده شد

همه امید پاریس به مکرون

انتخابات فرانسه به دور دوم کشیده شد. همان طور که قابل پیش‌بینی بود‌، «امانوئل مکرون» با 5/24 درصد آرا و «مارین لوپن» با 22 درصد کاندیداهایی هستند که به فینال راه یافتند. امروز در فرانسه همه از بخت بلند مکرون در ورود به کاخ الیزه سخن می‌گویند.
همه امید پاریس به مکرون
انتخابات فرانسه به دور دوم کشیده شد. همان طور که قابل پیش‌بینی بود‌، «امانوئل مکرون» با 5/24 درصد آرا و «مارین لوپن» با 22 درصد کاندیداهایی هستند که به فینال راه یافتند. امروز در فرانسه همه از بخت بلند مکرون در ورود به کاخ الیزه سخن می‌گویند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، «فرانسوااولاند» رئیس‌جمهوری فعلی فرانسه که به دلیل فقدان محبوبیت از تکرار کاندیداتوری خودداری کرد از مکرون حمایت کرده است. «بنوآمون» کاندیدای حزب سوسیالیست و هم حزبی اولاند که در جایگاه پنجم ایستاد از مکرون حمایت کرد. این اتفاق در باطن به نفع کاندیدای پیشتاز نیست اما نشان‌دهنده حمایت دولت از این کاندیدای جوان است. همزمان با این موضع گیری، «فرانسوا فیون» نخست‌وزیر سابق و نامزد حزب محافظه کار راست جمهوریخواهان که در جایگاه سوم ایستاد، بلافاصله از هوادارانش خواست تا در دوم به نفع امانوئل مکرون رای دهند. امانوئل مکرون یک شخصیت تازه کار در صحنه سیاست فرانسه که قطعا کارآسانی در جدال با لوپن ندارد.
ولع ساختار شکنی و فرگزیت
در میان نامزدهای اصلی، «ژان لوک ملانشون» نامزد حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»، که چهارم شد، تا به حال از حمایت از هر دو نامزد خودداری کرده است. او پس از رای‌گیری به هر دو نامزد انتخاب شده حمله کرد و گفت هر دوی آنها می‌خواهند شرایط را همین طور که هست نگه دارند. نکته جالب اینجاست که مارین لوپن سرمایه‌گذاری سنگینی روی هواداران این کاندیدای مخالف اتحادیه اروپایی کرده است.
«استیو بریوآ»، نایب رییس جبهه ملی می‌گوید که طرفداران ملانشون خارج از سیستم حکومتی فرانسه و «رای‌دهندگان عصبانی هستند. آنها می‌توانند با ما موافق باشند. در همین راستا ،مارین لوپن نامزد حزب راست افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرده است که موقتا از رهبری حزب جبهه ملی کناره می‌گیرد. خانم لوپن به تلویزیون فرانسه گفت که می‌خواهد جایگاهش فراتر از ملاحظات حزبی باشد.
دختر یاغی فرانسه به کانال «فرانسه ۲» گفت که کشور به «لحظه‌ای تعیین‌کننده» نزدیک می‌شود.خانم لوپن گفت که تصمیمش بر این «اعتقاد عمیق» استوار است که رئیس جمهور کشور باید همه مردم را متحد کند و به همین دلیل او دیگر رئیس جبهه ملی نیست. می‌توان گفت این حرکت ضمن جلب برخی طرفداران ملانشون‌، هجمه منتقدان ملی گرایی را خنثی خواهد کرد. لوپن تلاش می‌کند با الگوگیری از ترامپ و شعار «فرانسه برای فرانسه» در دور دوم مکرون را شکست دهد.
یکی از محققان شرکت امنیتی ترند میکرو، اعلام کرد، وی شواهدی مبنی بر جاسوسی از سایت کمپین انتخاباتی مکرون پیدا کرده است. نشانه‌های اثر انگشت دیجیتالی حمله سایبری به سایت کمپین انتخابات مکرون با نشانه‌های موجود در حمله سایبری به کمیته ملی دموکراتیک کمپین هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی است و تکنیک‌های آن با تکنیک‌های به کار رفته برای حمله سایبری به حزب آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان مشابه است. افشاگری های عجیب علیه مکرون اتفاقی است که می‌تواند موجب دستکاری آرا و رویگردانی از این کاندیدای جوان شود. نباید فراموش کرد که فیون نیز با اتهامات مالی از رتبه اول به رتبه سوم سقوط کرد و حذف شد.
تکرار تاریخ
پاریس امیدوار است نتیجه انتخابات سال 2002 فرانسه تکرار شود؛ در آن زمان «ژان ماری لوپن» همراه با «ژآک شیراک» به دور دوم راه یافت اما در نهایت شکست سختی خورد. در آن زمان تمام احزاب و نامزدهای شکست خورده در دور اول از شیراک حمایت کردند تا از ریاست جمهوری پدردختریاغی فرانسه جلوگیری کنند.
بر‌اساس آخرین نظرسنجی‌ها در دور دوم انتخابات امانوئل مکرون با ۶۲ درصد آرا بر خانم لوپن غلبه خواهد کرد.با این حال حزب مکرون درباره خطر مسلم دانستن پیروزی در دور دوم هشدار داد.
هفتم ماه مه، در پایان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، چه کسی به کاخ الیزه راه خواهد یافت؟ در کشوری که اصطلاحات «راست» و «چپ» را اختراع کرده، امانوئل مکرون آشکارا میگوید که در غالب چپ و راست نمی‌گنجد اما تشکل «به پیش» را می‌توان سوسیال لیبرال توصیف کرد، زیرا ضمن دفاع از مکانیسم‌های اقتصاد بازار و آزاد سازی، به نظریات چپ در زمینه عدالت اجتماعی نیز وفادار است. و سرانجام، مهم‌تر از همه، امانوئل مکرون آشکارا هوادار اتحادیه اروپا است و از تقویت «ناتو» حمایت می‌کند.
انتخابات فرانسه پس از همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا باعث بی‌ثباتی و تلاطم سیاسی دمکراسی‌های غربی شد و بسیار منتظرند ببینند آیا فرانسه به نامزدی تندرو رای خواهد داد و اتحادیه اروپا را متلاطم‌تر خواهد کرد یا امانوئل مکرون که به شدت طرفدار اتحادیه اروپا است با پیروزی خود ثبات و آرامش بیشتری به این اتحادیه خواهد داد.
گزارش : علی ودایع
کد مطلب: 68949
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *