۰
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۶
دیدار وزیرخارجه روسیه با ترامپ جنجالی شد

یادگاری کرملین در کاخ سفید

اف.بی.آی علیه رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام جنگ کرد
نوع روابط شبهه انگیز ترامپ که در جریان انتخابات الکترال2016مطرح شده بود همچنان جنجالی است. عزل احمدی نژادگونه رئیس اف.بی.آی در آستانه سفر وزیرخارجه روسیه به آمریکا به سوژه داغ رسانه‌های آمریکایی تبدیل شده است. منتقدان که ترامپ را با نیکسون مقایسه می‌کنند دلیل این اتفاق را ردگیری ارتباط رئیس‌جمهوری آمریکا با کرملین و حضور ماتریوشکاهای کرملین در واشنگتن قلمداد کردند.
یادگاری کرملین در کاخ سفید
نوع روابط شبهه انگیز ترامپ که در جریان انتخابات الکترال2016مطرح شده بود همچنان جنجالی است. عزل احمدی نژادگونه رئیس اف.بی.آی در آستانه سفر وزیرخارجه روسیه به آمریکا به سوژه داغ رسانه‌های آمریکایی تبدیل شده است. منتقدان که ترامپ را با نیکسون مقایسه می‌کنند دلیل این اتفاق را ردگیری ارتباط رئیس‌جمهوری آمریکا با کرملین و حضور ماتریوشکاهای کرملین در واشنگتن قلمداد کردند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در میان بلبشویی که ایجاد شده بود ، وزیرامورخارجه روسیه پس از 4 سال به واشنگتن سفر کرد. حضور سرگئی لاوروف در کاخ سفید به خودی خود جنجالی بود اما واشنگتن از مسکو رودست خورد.عکس‌هایی که به گفته کاخ سفید از دفتر بیضی (Oval Office) توسط عکاس شخصی لاوروف گرفته شده و بدون اجازه در رسانه‌های روسیه منتشر شده در آمریکا جنجالی بزرگ به پا کرده است. این عکس‌ها دونالد ترامپ‌‌، رئیس‌جمهوری آمریکا را همراه با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه و «سرگئی کیسلیاک»، سفیر این کشور در کاخ سفید نشان می‌دهد.
در این دیدار به نمایندگان رسانه‌های آمریکایی اجازه حضور و عکاسی از این دیدار داده نشده بود. رسانه‌های آمریکایی از این سوژه برای اعتراض به ترامپ استفاده کرده اند. خبرنگار کانال تلویزیونی MSNBC در حالیکه عکس فوق را نشان می‌داد، اعلام نمود که منبع عکس — «روسی» است.در همین راستا، مجری این کانال در کاخ سفید توضیح داد: دولت «به مطبوعات اجازه آزادی را نمی‌دهد».
شایان ذکر است، در سی ان ان عکس منتشر شده توسط توییتر سفارت روسیه در معرض دید بینندگان قرار گرفت. وولف بلیتزر مجری این کانال اعلام نمود که «نصب دوربین در دفتر مجاز نیست».
از سوی دیگر خبرگزاری فاکس نیوز نیز این عکس را نشان نمی‌دهد. مجری فاکس نیوز به بینندگان اعلام نمود که این عکس را می‌توانند در اینترنت مشاهده کنند. این مجری در ادامه افزود: «ما تصمیم گرفتیم که این عکس را نشان ندهیم، زیرا ما بخشی از رسانه‌های ایالات متحده آمریکا هستیم و فکر می‌کنم مهم است که مطبوعات امکان دسترسی به کاخ سفید را داشته باشند».
روزنامه نگاران واشنگتن پست در توییتر نیز از این موضوع گلایه کرده اند، اینکه آنها برای پوشش خبری نشست ترامپ «باید به رسانه‌های روسی اتکا می‌کردند».
توجیه و نگرانی امنیتی
کاخ سفید گفته است که پیش‌تر با مقامات روسیه توافق شده بود که تنها عکاسان رسمی‌اجازه حضور و عکس‌برداری از این دیدار را داشته باشند و به این ترتیب هیچ نماینده‌ای از مطبوعات حاضر نباشد.
به گفته دو منبع آگاه برای همین نیز کاخ سفید گمان می‌برده عکس‌هایی که از این دیدار توسط عکاس روس گرفته شده‌اند جهت آرشیو بوده و در رسانه‌ها منتشر نخواهند شد. این عکاس برای خبرگزاری دولتی «تاس» کار می‌کند و عکس‌های که این خبرگزاری از دفتر کار رئیس‌جمهور و دیدارش با لاوروف و کیسلیاک گرفته، نه در آرشیو بلکه در سرتاسر جهان قابل مشاهده است.
کاخ سفید نگرانی‌های امنیتی در پی انتشار این عکس‌ها را رد کرده و گفته است که همراهان لاوروف پیش از ورود به کاخ سفید همگی بازرسی شده‌اند. با این همه برخی از جمله کالین کال، مشاور امنیت ملی جو بایدن تردیدهایی را در این زمینه ابراز کرده‌اند. «جو بایدن» معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بود.این نخستین بار نیست که نسبت به احتمال کارگذاری دستگاه‌های شنود از سوی روسیه در ساختمان‌های حساس دولتی آمریکا ابراز نگرانی شده است. پیش‌تر در زمان «بیل کلینتون» در یکی از اتاق‌های کنفرانس وزارت خارجه یک دستگاه شنود کشف شد که در میکروفونی کار گذاشته شده بود، که مادلین آلبرایت وزیر خارجه وقت آمریکا از آن استفاده می‌کرد.
لاپوشانی ترامپ برای ماتریوشکاهای روسی
همزمانی انتشار این عکس‌ها با بالاگرفتن گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط احتمالی اعضای کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه و اخراج غیرمنتظره جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) اینک عرصه را بر دولت آمریکا بیش از پیش تنگ کرده است.
به ویژه اینکه در یکی از عکس‌ها که خوش و بش ترامپ با لاوروف را نشان می‌دهد، کیسلیاک هم در کنار آن دو حضور دارد. سفیر روسیه سال گذشته چندین بار با مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ تماس داشت. فلین بعدها متهم شد که محتوای گفتگوهای خود با سفیر روسیه را به درستی در اختیار معاون رئیس‌جمهور قرار نداده است که همین نیز موجب برکناری او شد. هرچند ترامپ بعد در مقام دفاع از فیلن برآمد.
برنی سندرز، نامزد سابق ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات، توجهات را به این واقعیت جلب کرده که تصمیم به برکناری جیمزکومی‌یک روز پس از آن گرفته شد که سالی ییتس، وزیر موقت دادگستری آمریکا در زمان روی کار آمدن ترامپ به کمیته سنا درباره نگرانی‌هایش در مورد ارتباط مایکل فلین با روسیه گفته بود.
پیش از عزل رئیس اف.بی.آی، خبرهایی از سوی نزدیکان رئیس‌جمهوری آمریکا شنیده شد مبنی بر این که دونالد ترامپ، وزیر دادگستری‌اش جف سشنز و معاون او رُد روزن‌اشتاین از رئیس اف‌بی‌آی خواسته بودند تا پیش از حضورش در کمیته قضایی سنا در روز سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) کلیاتی از آنچه را که قرار است در سنا بگوید در اختیار آنها قرار دهد.جیمز کومی‌این درخواست را رد کرده و به گفته منابع آگاه به این ترتیب "این حس را القا کرده که دیگر نمی‌تواند به وظایفش عمل کند." به گفته نزدیکان رئیس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ از ماه‌ها پیش از دست کومی‌عصبانی بوده است.
ادامه تحقیقات کنگره آمریکا
پس از اخراج ناگهانی جیمز کومی‌از سوی دونالد ترامپ عزم سنای آمریکا برای ادامه تحقیقات درباره ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه قوی‌تر شده است.«ریچاردبر» جمهوری خواه و «مارک وارنر» دمکرات، رؤسای کمیته اطلاعات کنگره آمریکا، تأکید کردند که این موضوع را با قاطعیت پیگیری خواهند کرد.
از جیمز کومی‌خواسته شده که روز سه‌شنبه آینده، ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت)، در جلسه کمیته اطلاعات حاضر شود و به پرسش‌های این کمیته پاسخ گوید. کومی‌یک روز پس از اخراج به ماموران اف بی آی نوشت: من همواره بر این باور بوده ام که رئیس جمهوری می‌تواند رئیس اف‌بی‌آی را به هر دلیل اخراج کند، یا حتی در فقدان کامل دلیلی مشخص». او از کارکنان پلیس فدرال خواست که بر ماموریت خود تمرکز کنند.
«اندرو مک کیب» مدیر موقت اف.بی.آی در واکنش به عزل مدیرپیشین خود گفت: «خدمت کردن نزد جیمز کومی‌بزرگ‌ترین امتیاز دوران کاری او بوده است.»
مک کیب با رد شدیدالحن ادعای ترامپ درباره ناتوانی جیمزکوبی در هدایت اف.بی.آی ، گفت: سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا دقیق نیست. من می‌توانم به شما بگویم که کومی‌به عنوان مدیر اف.بی.آی از حمایت گسترده در داخل این سازمان برخوردار بود و هنوز نیز تا به امروز این حمایت وجود دارد.» وی به عنوان مدیر موقت اف.بی.آی که در تحقیقات ارتباط با روسیه مشارکت داشته، به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، گفت: «این تحقیقات به رغم اخراج کومی‌ادامه خواهد یافت ؛ اف.بی.آی به هیچ عنوان اطلاعاتی در اختیار کاخ سفید قرار نخواهد گرفت و هرگونه تلاش برای اخلال در این تحقیقات را به کنگره اطلاع خواهد داد.»
همزمان با این تحولات یک مقام اف.بی.آی به واشنگتن‌پست، گفت:« ترامپ با اخراج کومی‌اساسا علیه تعداد زیادی از کارمندان اف.بی.آی اعلام جنگ کرده است و تلاشی هماهنگ برای پاسخ به این اقدام ترامپ صورت خواهد گرفت.»
نیت مشکوک ترامپ
ترامپ در نامه اخراج جیمز کومی‌نوشته بود که کومی‌در سه موقعیت به او اطمینان داده بود که هنگام تحقیق درباره فعالیت‌های احتمالی هکرهای روسی علیه شخص وی تحقیقی صورت نخواهد گرفت. اما اف‌بی‌آی از مدت‌ها پیش از آن تحقیقات خود در مورد ارتباط احتمالی اعضای تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه را آغاز کرده بود.
ترامپ در مصاحبه با فرستنده تلویزیونی NBC بار دیگر به این موضوع اشاره کرد. این گفته ترامپ او را در مظان این اتهام قرار می‌دهد که در روند تحقیقات اف‌بی‌‌آی دخالت کرده است. کاخ سفید مکررا هر گونه ارتباطی با روسیه را تکذیب می‌کند. اما پس از برکناری جیمز کومی، سایت پلتیکو درباره «عصبانیت فزاینده رئیس جمهور از تحقیقات روسیه» گزارش کرد و گفت که «او ( رئیس جمهور) از اظهارنظرهای زیاد درباره روسیه خسته شده است».
در گزارش پلتیکو همچنین آمده است: «او ( دونالد ترامپ) مکررا از دستیارانش می‌پرسد که چرا تحقیقات روسیه تمام نمی‌شود.» پلتیکوهمچنین به نقل از یکی از مشاوران آقای ترامپ گفت: «او گاهی پس ازدیدن کلیپ‌های تلویزیونی درباره این تحقیقات فریاد می‌کشد.»
رسانه‌های آمریکایی تلاش می‌کنند فضای رسوایی واترگیت را به سوژه ارتباط یاران ترامپ با کرملین ارتباط دهند‌، همین رویکرد رئیس‌جمهوری آمریکا را بیش از گذشته در مظان اتهام قرارمی‌دهد. نوع رفتار روسیه با رئیس‌جمهوری آمریکا به ویژه انتشار عکس‌های خصوصی نشان‌دهنده این است که مسکو از بلبشوی سیاسی در واشنگتن لذت می‌برد. ادامه رفتار جنون انگیز ترامپ،جمهوری خواهان و دموکرات‌ها را به این نقطه می‌رساند که براساس گزارش اف.بی.آی که وارد جنگ با کاخ سفید شده است‌، دونالد ترامپ را با رمز «فیلن گیت» عزل کند.
گزارش : علی ودایع
کد مطلب: 69830
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *