۰
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۶

آژیرها برای که به صدا در می آیند؟

صدای آژیراتومبیل هایی که درگوشه گوشه تهرانسر پارک شده اند،به طور همزمان به صدا در می آیند، براستی این آژیر ها برای که به صدا در می آیند؟
آژیرها برای که به صدا در می آیند؟
صدای آژیراتومبیل هایی که درگوشه گوشه تهرانسر پارک شده اند،به طور همزمان به صدا در می آیند، براستی این آژیر ها برای که به صدا در می آیند؟
این داستان محتوم چند نسل در تهرانسر، واقع در منطقه 21 شهرداری است که صدای سهمگین نقطه ی اوج پرواز هواپیماهای به پرواز درآمده از فرودگاه مهرآباد را، از ساعت 5صبح تا حدود 2نیمه شب تحمل می کند. تنها تفاوت در بعضی از نقاط تهرانسر است که اندکی در بعضی ساعات صدای کمتری را می شنوند.
وقتی ارتفاع هواپیما بسیار کم می شود، ناگهان آژیر دزدگیر اتومبیل های واقع در منطقه پروازی در تهرانسر به صدا در می آید، در واقع ابزار الکترونیکی هواپیما بر روی دزدگیرهای اتومبیل واقع در روی زمین اثر گذاشته و سمفونی وحشتناکی از غرش هواپیما و دزدگیر اتومبیل ها را به وجود می آورد، نام این سمفونی ناخوشایند، آلودگی صوتی است. به همین سادگی ! آری به همین سادگی، زیرا مسئولین شورای شهر، بارها به سادگی ازکنار آن گذشته اند، چون خود در این مناطق زندگی نمی کنند که این سمفونی ناهنجار را بشنوند.
گاه آنقدر ارتفاع هواپیما پایین است که احساس می کنی، الساعه روی پشت بام می نشیند و شیشه ها به شدت به صدا در می آیند.
جدای از خطرات فیزیکی و شنوایی که این وضعیت در پی دارد، این استرسی که در طول شبانه روز چندین بار، طپش قلب ایجاد کرده، وحس درماندگی در فرد بوجود می آورد، قابل تامل و مطالعه است.
علاوه بر موضوع آلودگی صوتی ناشی از پرواز هواپیماهای فرودگاه مهرآباد درارتفاع پایین، متاسفانه این محله، دچار سایرمعضلات و کمبودهای بنیادی شهری است.
معضل دیگری که ساکنین این محله را به شدت می آزارد، سیستم حمل ونقل عمومی فرسوده آن است، این درحالیست که به اصطلاح محلات بالا، مثل جنت آباد دارای اتوبوس های نو و درحد قابل قبولی مجهز است که با تاسف وجود تبعیض بین مناطق را نمایان می کند.
این اتوبوس های عمومی، گاه آنقدر قدیمی و فاقد امکانات اولیه است که دارای صندلی های غیراستادارد، کج و با روکش های آسیب دیده است. درحالیکه اتوبوس های دهکده المپیک نه تنها تاحدی به روز هستند بلکه کولر هم دارند.
این موارد همه، لزوم یک بررسی منصفانه وسپس تجهیز و تعویض این سیستم حمل ونقل را که درطول روز مورد استفاده اقشار زیادی از مردم قرار میگیرد می طلبد.
مسئله دیگر انباشت زباله در سطح محلات تهرانسراست که ضمن ایجاد بوی بد و متعفن، مرکز تجمع حشرات موذی و بیماری زا، در هر کوی و برزن و کوچه و خیابان است که به شدت منزجر کننده است و از منظر شهری سیمای بسیار زشتی را ایجاد می کند.
معلوم نیست به چه علت شهرداری محل نسبت به این مورد بهداشت عمومی و تاثیرگذار خصوصا از لحاظ سلامتی، تا این حد بی تفاوت است که در اکثر اوقات در خیابان های اصلی و غیر اصلی، همگان شاهد سطل های زباله ای هستند که محتویات و زباله ها از آن سر ریز شده ، بوی بد آن در فضای اطراف پخش شده و منظره چندش آوری را به وجود آورده است.
امیدواریم شورای شهر جدید، براساس قانون، مانع از نگاه تبعیض آمیز به محلات شده، و مناطقی همچون تهرانسر، که از این ابتدایی ترین حقوق شهروندی محروم هستند را مورد توجه قرار داده و نسبت به احقاق حقوق اولیه آنان نهایت تلاش خود را بکار گیرند. چنین باد.
فرخنده قربانی مقدم
کد مطلب: 73347
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *