; ?>; ?> برج سبز پردیسان، کرسی جدید عیسی کلانتری - مردم سالاری آنلاين
۱
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۲

برج سبز پردیسان، کرسی جدید عیسی کلانتری

حامیان دولت حسن روحانی پس از روزها انتظار و اشتیاق برای معرفی کابینه ،‌ بالاخره شاهد اعلام شدن اسامی وزرای پیشنهادی بودند که در بین افراد معرفی شده نام عیسی کلانتری نیز برای ریاست بر سازمان محیط زیست کشور به چشم می خورد .
برج سبز پردیسان، کرسی جدید عیسی کلانتری
حامیان دولت حسن روحانی پس از روزها انتظار و اشتیاق برای معرفی کابینه ،‌ بالاخره شاهد اعلام شدن اسامی وزرای پیشنهادی بودند که در بین افراد معرفی شده نام عیسی کلانتری نیز برای ریاست بر سازمان محیط زیست کشور به چشم می خورد . انتخابی که اگرچه از محیط زیستی ترین دولت ایران انتظار نمی رفت اما با تمام توقعات برآورده نشده ی فعالان محیط زیست که در انتخابات برای رییس دولت یازدهم سنگ تمام گذاشتند،‌ این کرسی ریاست نیز نصیب عیسی کلانتری شد . وی ‌که دارای دکترای فیزیولوژی و بیوشیمی محصولات زراعی از دانشگاه ایالتی آیوا آمریکا است در زمان دو دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی ، وزیر کشاورزی و همچنین در دولت یازدهم دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه بود. فعالان محیط زیست نسبت به عملکرد او دیدگاه بدبینانه ای دارند اما باید منتظر بود تا از این به بعد نتایج کارهای وی را برای جبران بحران ها و خسارات زیست محیطی مشاهده کرد.
وی که با سیاست های دولت احمدی نژاد در زمینه برداشت از آب های زیر زمینی و کشاورزی به شدت مخالف است و خالی شدن سفره های آب زیر زمینی و فرونشست دشت ها و بحران آب را تماما از چشم همین سیاستها می بیند؛ در سال 94 احمدی نژاد را به دلیل صدور حفر چاه غیر مجاز متهم به " نسل کشی " کرد .
نظر او در خصوص افزایش جمعیت که بی تناسب با منابع کشور است نیز قابل توجه است . زیرا به اعتقاد وی برداشت آب های زیرزمینی از تشکیل تمدن ایران تا 35 سال گذشته روندی بدون ضرر برای سرزمین بوده است اما در چهار دهه اخیر 75 درصد از آبهای شیرین فسیلی ایران برداشت شده است و همین نشاندهنده ی عدم تناسب افزایش جمعیت و منابع آبی است . نظر وی در خصوص منابع آب این است که برداشت های بی رویه کنونی آب های زیر زمینی یعنی دزدی از نسل بعد و این یعنی نسل کشی و بیابانزایی . به نظر می¬رسد که در شرایط کنونی بحث بحران آب بزرگترین دغدغه ی ، سازمان حفاظت محیط زیست است و کلانتری که حالا سکاندار سازمان محیط زیست شده است نیز توجه ویژه ایی به این دغدغه خواهد داشت.
اما در این میان نگرانی های کنش گران محیط زیست از این انتصاب به شدت اوج گرفته است زیرا علیرغم تمام تلاش های این فعالان برای انتصاب یک شخص با تحصیلات محیط زیستی ،‌ چنین اتفاقی نیفتاد و کسی صاحب این کرسی شد که دکترای کشاورزی دارد (‌البته اینطور به نظر می آید که با این انتصاب کم کم از رشته های پزشکی و علوم پایه دور می¬شویم و اندکی به حوزه منابع طبیعی نزدیک تر )‌! هرچند که ورود رشته محیط زیست به سایر رشته ها ممنوع است اما در حال حاضر بنظر می رسد که به صرف فعالیت در این رشته و سیاسی بودن می¬توان بدون تحصیلات مرتبط، به این رشته ورود کرد!
تمرکز اولین سخنرانی او برمنابع آبی و وضعیت نابهنجار منابع آبی کشور بود. آنچه که مردم و فعالان محیط زیست از عیسی کلانتری انتظار دارند کاملا واضح و روشن است (‌چنان که مشخص است مسایل زیست محیطی تنها به مسئله بحران آب ختم نمی شود)‌ . ‌حل مساله ریزگردها با منشا درون مرزی با تدبیر، و منشا برون مرزی با دیپلماسی قوی؛ ‌حل مشکلات انتقال آب،‌ سدسازی و خشک شدن تالاب ها ؛ حل مشکلات آلودگی هوا در کلانشهرها،‌ تشویق و هدایت مردم بوسیله فرهنگ سازی برای استفاده از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی (که این مهم تنها با هدایت افکار از سوی خودرو محوری و اینکه هر نفر باید یک اتومبیل داشته باشد به اعطای وام و تسهیلات برای خرید دوچرخه به جای خرید خودرو محقق می شود)؛ مبارزه با جنگل زدایی و بیابانزایی؛ تعامل و مشارکت با متخصصین محیط زیست و پویش های مردمی .
به هر حال، عیسی کلانتری مردی است که صحبت های خود را صریح و بی پرده بیان می کند و این خصوصیت اخلاقی است که محیط زیست ایران به شدت به آن نیاز دارد و صد البته او انتخاب حسن روحانی است یعنی محیط زیستی ترین دولت ؛‌و اینها می تواند انگیزه ای برای فعالان محیط زیست باشد تا از وی حمایت کنند .
ساغر شمسی
کد مطلب: 73512
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *