۰
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۲
به مناسبت 25 نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان ممنوع!

از سال 2000ميلادي برای تحقق همگامی نقش زنان ومردان در اجتماع و حقوق برابر آنها، روز 25نوامبر توسط مجمع عمومی سازمان ملل روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان نامگذاري شده است و هر ساله دولت ها، سازمان های بین المللی و سازمان های غیر دولتی برای افزایش آگاهی عمومی از ابعاد خشونت علیه زنان اين روز بین المللی را اختصاص به واكاوي چرايي خشونت هاي موجود و اقدامات مطلوب براي رفع آنها اختصاص مي دهند .
خشونت علیه زنان ممنوع!
از سال 2000ميلادي برای تحقق همگامی نقش زنان ومردان در اجتماع و حقوق برابر آنها، روز 25نوامبر توسط مجمع عمومی سازمان ملل روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان نامگذاري شده است  و هر ساله دولت ها، سازمان های بین المللی و سازمان های غیر دولتی برای افزایش آگاهی عمومی از ابعاد خشونت علیه زنان اين روز بین المللی را اختصاص به واكاوي چرايي خشونت هاي موجود و اقدامات مطلوب براي رفع آنها اختصاص مي دهند . فعالیت های مختلفي در سراسر جهان به منظور جلب توجه همگان به اين امر ازجمله آموزش حقوق و فرار از خشونت به زنان ودختران ، تظاهرات هاي مطالبه گرانه، توزيع وعده های غذایی سالم مدت دار در بين زنان حاشيه نشين ،چکاپ های رایگان پزشکی، جمع آوری کمک های مالی خيرين ونهادهاي مدني ، پژوهش در مورد ابعاد خشونت علیه زنان و راهكارهاي كاستي و حذف آن و...انجام مي گيرد.
امروزه خشونت علیه زنان و دختران یکی از گسترده ترین و ماندگارترین و ویرانگرترین موارد نقض حقوق بشر درجهان محسوب مي شود و متاسفانه هنوز كه هنوز است ، نابرابری جنسیتی در سراسر جهان ادامه دارد. با این اوصاف  به دست آوردن عدالت و برابری جنسیتی و توان افزايي زنان و دختران، تلاش های پر رنگ تري  را در چارچوب هاي قانونی برای مقابله با تبعیض مبتنی بر جنسیت - که اغلب با نگرش های مردسالارانه و هنجارهای اجتماعی مرتبط است- مي طلبد.
خشونت علیه زنان، شکل افراطی و غير قابل درك تبعیض است، که با ویژگی های خوی انسانی وحقوقی بشر در تناقض است. طبق گزارش هاي جهاني، براساس داده های 87 كشور در سال های 2005 تا 2016 ميلادي ، 19 درصد زنان بین 15 تا 49 ساله گفته اند که طی 12 ماهِ گذشته از یک دوست و يا حتي  همسر با آزار و خشونت  های کلامی ،رفتاری، فیزیکی ویا جنسی روبه رو شده اند. در ارزيابي هاي اين گزارشها  آمده است كه  در موارد شدید، برخی خشونت ها حتي  منجر به مرگ شده است. پژوهش هاي حوزه زنان در این خصوص نشان مي دهد كه در مقایسه با 6 درصد از قربانیان مرد ،تقریبا نیمی از زنان که قربانی قتل عمدی در سراسر جهان شده اند، توسط یک شریک صمیمی یا یک عضو خانواده کشته شده اند. یکی دیگر از موارد شدید خشونت علیه زنان، ختنه و  سقط جنین است كه خوشبختانه با اطلاع رساني و تبيين حقوق زنان این اعمال مضر در دامنه ي هفده  ساله اي(ازسال 2000تا2017) به 24 درصد کاهش یافته واما با این حال، شیوع اين خشونت هاي مرگ آور در 30 کشورجهان با داده های نمایشی هنوز باقی مانده و محسوس  است.
بررسی های نهادهای مدنی همچنین نشان می دهد که دستیابی به برابری جنسیتی در جلوگیری از درگیری ها و كشمكش هاي خانوادگي کمک شایانی می کند چرا كه  میزان بالای خشونت علیه زنان با اين تبعيض ها و درگیری ها در محيط خانوادگي همبستگی دارد. علیرغم شواهد، اقدامات برای حفظ سلامتی، آسایش و آرامش زنان، حضور آنان در مناصب سياستگذاري ، تصميم گيري و  رهبری و همچنين حمایت های حقوقی از آن ها هنوز ناکافی است. در بعضی ازمناطق جهان، حتی پیشرفت هم در اين موارد رد شده است. مستندات آماري گواه آن است كه یک نفر ازبین سه زن و دختر، خشونت را در طول عمر خود تجربه می کند و این براي جهاني كه به سمت توسعه و  عدالت مي رود ،خیلی زیاد ونگران کننده است . خشونت هايي  كه در هر کشور و هر جامعه اي در خانه، مدارس، خیابان ها، محل کار، فضاي مجازي و ... ممكن است اتفاق بيفتد.
یکی از چالش های عمده و قابل توجه در تلاش برای جلوگیری از خشونت علیه زنان و دختران در سراسر جهان، کمبود بودجه و گاها عدم تخصیص بودجه از سوی دولت ها به این امراست. در نتیجه، منابع برای اقدامات وابتکارات برای جلوگیری از خشونت علیه زنان و دختران و پایان دادن به آنها به شدت کم است. چارچوب هایی مانند اهداف توسعه پایدار که شامل هدف ویژه ای برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران هستند، وعده های و برنامههای زیادی را ارائه می دهند، اما باید به اندازه کافی برای ایجاد تغییرات واقعی و برجسته در زندگی زنان و دختران تأمین مالي عملکردی  شوند.
مادران، دختران،زنان فعال اجتماعی، حاشیه نشین ها، پناهندگان، اقلیت هاو جمعیت هایی که در اثر درگیری ها و بلایای طبیعی تحت تاثیر قرار گرفته اند، همه وهمه بايد تحت برنامه هاي حمايتي مبارزه با خشونت علیه زنان، قرار گيرند. همه ساله روز25 نوامبر ، سازمان ها و انجمن ها ونهادهاي فعال در امور زنان ، همگان را به "نارنجی کردن جهان" دعوت می کنند و با استفاده از رنگ تعیین شده و مشترك در سرتاسر جهان ضمن جلب توجه دیگران به داشتن حق برابری وعدالت،برای نشان دادن آینده روشن تر و برابر طلب و بدون خشونت بسترسازي مي نمايند. امسال در برابر انواع آزارو اذيت هايي كه بر زنان واردمي شود، فعاليت هاي جهانی بی سابقه ای صورت گرفته است. میلیون ها نفر در پشت پویش #MeToo و سایر پویش های مشابه قرار گرفته اند، که هر روز آزار و اذیت جنسی و دیگر اشکال خشونت که زنان در همه جا از آنها رنج می برند و افسرده شده اند.  را باز گو مي كنند و به دنبال حذف خشونت علیه زنان ،احقاق حقوق و راهکارهای عملی تربرای آن هستند. شکستن سکوت و هم گام شدن با اين مطالبه، اولین گام برای تبدیل و جايگزيني خشونت مبتنی بر جنسیت به آزادي و حق برابري و عدالت است.
40٪ از نیروی کار در جهان، زنان هستندكه در حوزه هاي مختلفي از جمله کار غیر رسمی در خانه، كشاورزي، بازار، سرپرستي خانوار ، مراقبت از فرزندان، سالمندان و بستگان بیمار و... حضور دارند و اکثر آنها هم  احتمالا یک کار تمام وقت به عنوان مشاغل حرفه اي، مديران جامعه، فعالان مدني و ...دارند. با اين حضور پر توان و موثر است كه صاحبنظران معتقدند زنان در کشورهای در حال توسعه، تنها عامل مهم در ایجاد و حفظ تغییرات طولانی مدت اجتماعی هستندو برابری جنسيتي و تحقق حقوق بشر برای توسعه پایدار بسیار اهمیت دارد. برابری زنان با مردان از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی برای رشد و پیشرفت کشورها حیاتی است . خشونت علیه زنان تنها آزارهای جسمی و جنسی نیست، این خشونت ها می تواند با نادیده گرفتن حضور زنان در مناصب وزارتی و کلان دولتی ،عدم حضور در ورزشگاه ها و ممانعت از ورود آنان، نا امنی های اجتماعی در معابر و مکان های عمومی ، برخی کنش های اجباری و... همراه باشد. بايد پذيرفت كه وعده عملي شدن حقوق بشر و اهداف توسعه پایدار در جوامع بدون پایان دادن به خشونت علیه زنان امكان پذير نيست.
گزارش : زهرا علي اكبري
 
کد مطلب: 77481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *