۰
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۸
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به هند سفر کرد

طمع نتانیاهو در دهلی

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، برای دیدار با مقامات هند وارد این کشور شده است. ظاهرا محور اصلی این سفر توسعه روابط تجاری بین دو کشور است. هند بزرگترین بازار تسلیحاتی اسرائیل به شمار می رود. این کشور سالانه بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات نظامی از رژیم صهیونیستی خریداری می‌کند.
طمع نتانیاهو در دهلی
«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، برای دیدار با مقامات هند وارد این کشور شده است. ظاهرا محور اصلی این سفر توسعه روابط تجاری بین دو کشور است. هند بزرگترین بازار تسلیحاتی اسرائیل به شمار می رود. این کشور سالانه بیش از یک میلیارد دلار تسلیحات نظامی از رژیم صهیونیستی خریداری می‌کند.
بنا به گزارش رویترز مقام‌های اسرائیلی و هندی بر این باورند که نتانیاهو قصد دارد در این سفر روابط تجاری و نظامی اسرائیل با هند را بیش‌از پیش توسعه دهد. این در حالی است که اوایل ژانویه، شرکت پیمانکار نظامی رافائل اسرائیل اعلام کرد که هند قرارداد 500 میلیون دلاری برای خرید موشک‌های هدایت شونده ضد تانک از اسرائیل را لغو نموده است. رسانه‌های خبری هند اعلام کرده‌اند که دهلی‌نو قصد دارد به جای موشک‌های اسرائیلی، از موشک‌های ضد تانک داخلی استفاده کند. علی رغم لغو قرارداد موشک‌های ضد تانک اسرائیلی، وزارت دفاع هند طی ماه جاری اعلام کرده است که دهلی‌نو قصد دارد 72 میلیون دلار موشک‌های سطح به هوای شرکت رافائل اسرائیل را خریداری کند. رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از حوادث و درگیری‌های گروه‌های تکفیری در منطقه، سعی دارد مقامات دهلی را نسبت به موج اسلامی منطقه بترساند و با القای احساس ترس از خطر تروریسم در هند به کسب منافع از راه فروش تسلیحات نظامی ادامه دهد. همکاری‌های نظامی رژیم صهیونیستی با هند تنها منحصر به تسلیحات و تجهیزات نظامی سنتی نمی‌شود، بلکه شامل همکاری‌های هسته‌ای است. اسرائیل از این مناسبات به دنبال تأمین توریوم و اورانیوم مورد نیاز خود در صنایع هسته‌ای و تهیه کلاهک‌های اتمی رفته است.
از مناسبات تجاری که بگذریم، رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین برنده تقویت مناسبات با هند خواهد بود. آنها هند را شریک بزرگی برای خود می‌دانند که با وجود منابع بی‌پایان و اقتصادی قوی، توانسته است جزو برترین اقتصاد‌های دنیا به شمار ‌رود. هند همچنین دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای برای اسرائیل است، زیرا گذرگاه ورود اسرائیل به دولت‌های جنوب شرق آسیا به شمار می‌رود که تا پیش از این به علت وجود دولت‌ها و گروه‌های بزرگ اسلامی هیچ راهی برای موجودیت و نفوذ اسرائیل در آنها وجود نداشته است. نکته دیگر اینجاست که با تقویت این مناسبات، رژیم صهیونیستی می‌تواند از رأی هند در محافل بین‌المللی به سود خود استفاده کند.
از آنجایی که دشمنی این رژیم غاصب با ایران نقطه پایان ندارد، آنها در تلاش هستند تا با تقویت روابط خود با هند در راستای مهار جمهوری اسلامی ایران از طریق مناطق جنوب شرقی بهره ببرند و با تحت‌الشعاع قرار دادن مناسبات تجاری و اقتصادی و نفتی ایران و هند به یکی از مهم‌ترین اهداف خود دست یابند. رژیم صهیونیستی سعی دارد از طریق تقویت مناسبات خود با هند، چین را نیز به عنوان یکی از رقبای آمریکا و یکی از منتقدان سیاست‌های خود تحت کنترل درآورد.
طرح رفاقت نتانیاهو با مودی
شش ماه پیش نیز «نارندرا مودی»، به عنوان اولین نخست‌وزیر در تاریخ هند به سرزمین اشغالی سفر کرد. نتانیاهو در جریان بازدیدهای نخست وزیر هند در کنار وی حضور داشت و مانند دو دوست به گشت و گذار در سرزمین‌های اشغالی پرداختند. در اسرائیل این اتفاق تنها درمورد سفرهای رئیس‌جمهور آمریکا انجام می‌شود. پیش از این نیز برخی از مقامات هندی از جمله «پرناب موکرجی»، رئیس‌‌جمهور هند، که در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی به مناطق اشغالی سفر کرده بود. با توجه به سیاست هند در قبال فلسطینی‌ها و حمایت هند از تلاش‌های فلسطینیان و در نظر گرفتن جمعیت حدود دویست میلیونی مسلمانان هند، مقامات این کشور همواره تلاش کرده‌اند تا در این دیدارها هم از اسرائیل و هم از سرزمین‌های فلسطینی دیدار کنند. اما سفر «مودی» بدون سفر به مناطق فلسطینی صورت گرفت. به نظر می‌رسد دلمشغولی اصلی هند از گسترش روابط با رژیم صهیونیستی علاوه بر تقویت قدرت دفاعی خود، با امضا تفاهم نامه‌های تکنولوژیکی به دنبال ایجاد شغل برای ده‌ها میلیون نفر جوانانی است که هر سال وارد بازار کار این کشور می‌شوند.
بعد از رسانه‌ای شدن سفر نتانیاهو به هند رهبران اجتماعی و مذهبی این کشور در بیانیه به شدت با این سفر شش روزه مخالفت کردند. کمیته مرکزی دفاع از فلسطین بخشی از جمعیت علمای هند به شمار می‌رود که از گروهی از نمایندگان پارلمان هند، رهبران سازمانی اسلامی، روشنفکران و سفرا در آن حضور دارند.
رهبران اجتماعی و مذهبی هند در بیانیه خود به تاریخچه مواضع دهلی‌نو در قبال رژیم صهیونیستی و بر لزوم اعلام همبستگی با مردم فلسطین اشاره کردند. در این بیانیه همچنین بر لزوم آگاه سازی دیگر ملت ها درباره مواضع همیشگی هند در حمایت از فلسطین تاکید شده است.
در این سفر یک هیات 130 نفره نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را همراهی می‌کنند. هیات اسرائیلی قصد دارد غیر از شهر دهلی‌نو از بمبئی و گجارات نیز دیدن کند. این اولین بار در پانزده سال گذشته است که یک نخست‌وزیر از اسرائیل به هند سفر می‌کند. آخرین بار «آریل شارون» به عنوان نخست وزیر اسرائیل در سال ۲۰۰۳ از هند دیدن کرد.
گزارش : مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 80851
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *