۰
دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۳
عملیات سپرفرات ترکیه ادامه دارد

حمله زیتون از زمین و هوا

درگیری ارتش ترکیه و نیرو‌های یگان‌های مدافع خلق در شمال غربی سوریه افزایش یافته است. خبر‌ها حکایت از پیشروی و تصرف روستا‌های زیادی توسط ارتش ترک دارد. ارتش ترکیه در روز اول توانسته است 11 موضع یگان‌های مدافع خلق را به تصرف خود درآورد. نیروهای کرد نیز روز دوشنبه یک پایگاه آموزشی نیروهای تحت حمایت ترکیه را هدف حمله موشکی قرار داده است.
حمله زیتون از زمین و هوا
درگیری ارتش ترکیه و نیرو‌های یگان‌های مدافع خلق در شمال غربی سوریه افزایش یافته است. خبر‌ها حکایت از پیشروی و تصرف روستا‌های زیادی توسط ارتش ترک دارد. ارتش ترکیه در روز اول توانسته است 11 موضع یگان‌های مدافع خلق را به تصرف خود درآورد. نیروهای کرد نیز روز دوشنبه یک پایگاه آموزشی نیروهای تحت حمایت ترکیه را هدف حمله موشکی قرار داده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، اردوغان همچنان بر موضع خود در این عملیات پافشاری می‌کند. از سوی دیگر کردها معتقد هستند که روسیه به آنها خیانت کرده است. همزمان با افزایش این تنش‌ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده است که جلسه‌ای اضطراری در اینباره تشکیل می‌شود.
خبرگزاری رسمی ترکیه مدعی شده است که نیروهای ارتش ترکیه با مقاومتی روبرو نشده‌‌اند. در مقابل نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» گفته‌اند که آنها پیشروی ارتش ترکیه را در چند نبرد سنگین کند کرده‌اند.
خبرگزاری دولتی آنادولو نیز گزارش داده است که ارتش ترکیه از پشتیبانی ارتش آزاد سوریه برخوردار است. این خبرگزاری اعلام کرده است که ارتش ترکیه در عملیات خود در همان روز یکشنبه موفق شد، ۱۱ موضع یگان‌های مدافع خلق را تصرف کند.
نیروهای ارتش ترکیه که عملیات عفرین را از مرزهای کشور خود در شمال این منطقه آغاز کرده بودند، روز گذشته محور جدیدی را از شهر اعزاز سوریه، واقع در شرق منطقه عفرین گشوده‌اند. شهر اعزاز در حمله پیشین ترکیه به خاک سوریه به کنترل ارتش ترکیه درآمد و اکنون نیروهای ترک و همپیمانان عرب آنکارا بر آن مسلط هستند.
«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه همچنان تاکید دارد که این عملیات تا تحقق اهداف تعیین شده ادامه خواهد یافت. او بارها اعلام کرده است که ترکیه چشم‌داشتی به خاک هیچ کشور ندارد و عملیات عفرین را در راستای حفظ امنیت مرزهای خود انجام می‌دهد.
وی همچنین گفته است که عملیات عفرین با روسیه هماهنگ شده است و تهدید کرد که عاملان حمله موشکی روز دوشنبه به خاک ترکیه که به کشته شدن دو شبه نظامی عرب هم‌پیمان آنکارا انجامید، شدیدا مجازات خواهند شد. نیروهای کرد روز دوشنبه یک پایگاه آموزشی نیروهای تحت حمایت ترکیه را در داخل خاک این کشور هدف حمله موشکی قرار دادند.
بعد از تاکیدات مکرر اردوغان بر این عملیات، نیروهای امنیتی ترکیه ۲۴ نفر را به اتهام ایجاد «پروپاگاندای ترور» علیه عملیات شاخه زیتون بازداشت کردند. خبرگزاری دوغان گزارش داده است که بازرسی‌ها در خصوص ۵۷ نفر در حال انجام است. این دستگیری‌ها در استانبول و دیاربکر صورت گرفته است.
«محمد شیمشک»، معاون نخست‌وزیر ترکیه روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفته است که عملیات «شاخه زیتون» تأثیری محدود بر اقتصاد و بودجه این کشور خواهد گذاشت. او تاکید کرده است که سرمایه‌گذاران در ترکیه نباید نگران باشند. تأثیر عملیات محدود خواهد بود. وی دلیل این عملیات را کاهش خطر تروریسم و حملات تروریستی در ترکیه عنوان کرده است.
«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا نگرانی خود را از پیامدهای عملیات نظامی ترکیه علیه کردها در خاک سوریه ابراز داشت.
تیلرسون تاکید کرده است که واهمه‌های امنیتی ترکیه باید جدی گرفته شود، اما در عین حال ترکیه را فراخواند که در جریان عملیات نظامی خود خویشتنداری به خرج دهد و مانع از کشته شدن غیرنظامیان شود. او از طرف‌ها درگیر خواست که نیروی خود را بر مبارزه با ستیزه‌جویان داعش متمرکز کنند.

سکوت معنا دار روسیه
«سیپان حمو»، فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد در مصاحبه با الشرق‌الاوسط فاش کرد پس از اینکه «خلوصی آکار»، رئیس ستاد مشترک ترکیه برای جرح و تعدیل نهایی عملیات «شاخه زیتون» در عفرین، سفری به مسکو داشت، این مقام کرد نیز دو روز به مسکو سفر کرد و با «والری گراسیموف»، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه و مسئولان دستگاه اطلاعات این کشور دیدار داشت.
حمو تاکید کرده است که روسیه زمانی که به ترکیه اجازه عملیات در عفرین را داد، در حق کردهای سوریه خیانت کرد. طرف روسی به ما اعلام کرد که ترکیه حق دارد از امنیت مرزهای خود دفاع کند و گراسیموف اعلام کرد که نظامیان روس از عفرین به سمت تل رفعت در حومه حلب عقب نشینی می‌کنند و ارتش روسیه در عملیات ترکیه مداخله نخواهد کرد.
 این مقام کرد اعلام کرده است که خواهان پشتیبانی هوایی شده‌اند و اینکه به ترکیه اجازه حمله به کردها داده نشود، اما روس‌ها موافقت نکرده‌اند. مسکو چندین بار از حمایت از فدرالی شمال سوریه صحبت کرده است، همچنین در پیشنویس روسی قانون اساسی سوریه بر حقوق کردها و دولت‌های محلی تاکید و آمده است که مسکو تمایل دارد اتحادیه دموکراتیک کردها، شاخه سیاسی یگان‌های مدافع خلق کرد، در کنفرانس گفتگوی سوری در سوچی مشارکت کند که آنکارا با این مساله مخالفت کرده است.
«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه اما تاکید کرده است که به رغم عملیات ترکیه در عفرین از نمایندگان کردها برای مشارکت در کنفرانس سوچی درباره سوریه دعوت شده و نمایندگان کردها در لیست سوری‌های دعوت شده به نشست سوچی هستند.
حمو هدف ترکیه را پیشروی به سمت عفرین دانسته است و اینکه عفرین را به ترکیه ملحق کند و بعد از اعزاز، الباب و عفرین؛ حلب را تحت کنترل خود درآورد. وی پیشروی نیروهای مورد حمایت ترکیه به شهر منبج که در آنجا آمریکا پایگاه نظامی کوچکی را برای حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک ایجاد کرده است، بعید دانست.
براساس گزارش اسپوتنیک، «رودی عثمان»، نماینده کردهای سوریه در مسکو اظهار کرد، نیروهای ترکیه و گروه‌های وابسته تلاش کردند تا با حمایت نیروی هوایی و حملات موشکی این کشور به شهر عفرین در سوریه برسند. با این حال، نیروهای کرد پنج پایگاه را مورد یورش قرار دادند.
به گفته وی در پی این حملات،‌ نیروهای ترکیه‌ای از شمال عفرین عقب‌نشینی و مناطقی را که به آنها وارد شده بودند، ترک کردند.
این نماینده کرد اعلام کرده است که تاکنون، در مجموع 17 غیرنظامی در درگیری‌ها و حملات هوایی ترکیه کشته و 28 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. وی پیشتر نیز گفته بود که 10 سرباز ترکیه و در حدود  20 تن از اعضای گروه‌های وابسته طی این درگیری‌ها کشته شدند.

ناخرسندی جدی عربستان و امارات
بعد از بالا گرفتن درگیری‌ها در عفرین، عربستان و امارات که از حامیان تشکیل کشوری کرد در منطقه هستند خشم خود را پنهان نکرده‌اند. «انور قرقاش» وزیر مشاور امارات در امور خارجه در صحفه توئیتر خود با پرداختن به حمله ترکیه به منطقه عفرین نوشت: تحولات موجود در این شهر اقتضا می‌کند که مفهوم «امنیت ملی عربی» مورد بازبینی قرار گیرد.
به گزارش روزنامه القدس العربی، قرقاش تاکید کرده است که اگر اعراب‌ برای بازپس‌گیری امنیت ملی خود تلاش نکنند به حاشیه رانده خواهند شد. نابسامانی روابط میان امارات و ترکیه پس از جانبداری ترکیه از قطر در بحران این کشور با مصر، عربستان، امارات و بحرین شدت گرفت.
توئیت‌های قرقاش پیرامون عملیات نظامی ترکیه در عفرین علیه نیروهای کرد سوریه، موجی از اظهارنظرات را برانگیخته است. کاربران معتقدند نظر قرقاش درخصوص امنیت ملی عربی واقعی نیست بلکه در راستای مخالفت با ترکیه به خاطر موضع مخالف این کشور با محاصره قطر است.
معاون دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو در ترکیه
معاون دبیر کل ائتلاف نظامی ناتو روز دوشنبه در چارچوب یک سفر رسمی دو روزه به ترکیه رفته است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، «رُز گوتمولر»، قرار است در یک اجلاس در یک مرکز ناتو به نام مرکز برتری دفاعی در مقابل تروریسم شرکت کند.
گوتمولر سه شنبه در دومین روز سفرش از چند مرکز نظامی از جمله پایگاه لشگر سوم نیروی زمینی و مرکز فرماندهی جنگ‌های چند ملیتی بازدید کرده و در دانشگاه دفاع ملی ترکیه سخنرانی خواهد داشت.
گزارش : مانیا شوبیری
 
کد مطلب: 81282
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *