۶
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۵۸
مسابقات کشتی کج W.W.E در عربستان جنجالی شد

سیرک آل‌سعود علیه ایران

مسابقات کشتی کج در جده عربستان به محل مناقشه سیاسی تبدیل شده است. «محمدبن سلمان» پس از قلع و قمع شاهزادگان منتقد سعودی و مصادره اموال خویشاوندانش تلاش می‌کند تحت راهبرد 2020 چهره ای توسعه یافته از عربستان بسازد. ولیعهد سعودی به زنان حق رانندگی و حضور در استادیوم‌های ورزشی را اعطاکرده است. اگرچه لیست بلند اعدام با شمشیر در عربستان همچنان وجود دارد اما مردم عربستان برای نخستین بار اجازه یافته اند فیلم سینمایی ببینند.
برادران داوری در نمایش مضحک عربستان در کشتی کج
برادران داوری در نمایش مضحک عربستان در کشتی کج
مسابقات کشتی کج در جده عربستان به محل مناقشه سیاسی تبدیل شده است. «محمدبن سلمان» پس از قلع و قمع شاهزادگان منتقد سعودی و مصادره اموال خویشاوندانش تلاش می‌کند تحت راهبرد 2020 چهره ای توسعه یافته از عربستان بسازد. ولیعهد سعودی به زنان حق رانندگی و حضور در استادیوم‌های ورزشی را اعطاکرده است. اگرچه لیست بلند اعدام با شمشیر در عربستان همچنان وجود دارد اما مردم عربستان برای نخستین بار اجازه یافته اند فیلم سینمایی ببینند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، آخرین اقدام پادشاهی عربستان برای جلب توجه برگزاری مسابقات کشتی کج W.W.E  در ازای پرداخت مبلغی در حدود 50 میلیون دلار است. طبق گزارش بی.بی.سی، رقابت‌های کشتی کچ با عنوان «عظیم‌ترین نزاع سلطنتی» در جده برگزار شده است.
طبق برنامه از پیش اعلام شده زنان تنها در صورت حضور یکی از محارم اجازه حضور در استادیوم را داشتند اما به زنان اجازه حضور در این رقابت‌ها داده نشده بود. غیبت زنان کشتی‌گیر موضوعی بود که پیش از برگزاری مسابقات منجر به طرح انتقاداتی از W.W.E  شده بود.
در حين برگزاري مسابقه تبليغات اين مسابقات از نمايشگر بزرگ ورزشگاه به نمايش در آمد که در آن زني تقريبا عريان با حرکات نمايشي به تصوير کشيده شده بود. در همین لحظه تلویزیون دولتی عربستان سعودی پخش این برنامه را قطع کرد.مقام‌های عربستان سعودی بابت «نمایش تصویر زنان کم‌پوشیده» پوزش خواسته‌اند.
 
وطن فروشی به سبک برادران داوری
روال رقابت‌های کشتی کچ با عنوان «عظیم‌ترین نزاع سلطنتی» عادی بود تا آن که دو کشتی گیر برای مبارزه با یک گروه چهارنفره سعودی وارد رینگ شدند. «برادران داوری» که تابعیت آمریکایی دارند ، در طول مسیر پرچم ایران را تکان می‌دادند. رفتار این دو کشتی‌گیر با اعتراض و خشم عجیب تماشاچیان مواجه شد. بلافاصله پس از ورود برادران داوری، کاربران سعودی با هشتگ #علم_ایران به این اتفاق اعتراض کردند. برخی کاربران سعودی نوشتند که «وقتی ایران رقیب عربستان است، اصلا چرا باید پرچم ایران در چنین برنامه‌ای حضور داشته باشد.»
دو کشتی گیر زمانی که وارد رینگ شدند؛ خود را «شیرهای قدرتمند ایرانی» خواندند. چهارکشتی گیر سعودی که لباس معمولی به تن داشتند به شکلی تمسخرآمیز کشتی گیران ایرانی را به رقابت می‌خواندند. ظرف کمتر از 5 دقیقه و به شکلی تحقیر آمیز برادران داوری مورد ضرب و شتم قرار گرفته و رینگ کشتی را ترک کردند. خیلی روشن است که حضور این دوشهروند آمریکایی طبق یک سناریوی از پیش نوشته شده W.W.E بوده است.
 
خیال پردازی سعودی
پس از شکست برادران داوری بود که برخی از رسانه‌های سعودی از عناوینی نظیری «شکست تحقیرآمیز ایران» یاد کردند.به نوشته روزنامه «القدس العربی» رسانه‌های داخلی سعودی با اشاره به درگیری لفظی یک کشتی‌گیر سعودی با کشتی‌گیر ایرانی را صحنه نمادین به‌معنای «از بین بردن ماجراجویی‌های تهران به‌دست ریاض» عنوان کردند.یک کاربر منتقد حکومت سعودی هم با انتقاد از هزینه چنین برنامه‌ای نوشت: «کسی که با این مسابقات سر و کار دارد می‌گوید که دولت ابن‌سعود ۱۰ میلیون دلار به این دو کشتی‌گیر داده تا این صحنه زشت را علیه ایران راه بیندازند. کل این صحنه‌سازی ۵دقیقه طول کشیده یعنی هر کشتی‌گیر، دقیقه‌ای یک میلیون دلار گرفته. یعنی در یک دقیقه بیشتر از حقوقی دریافت کرده‌اند که یک سرباز بیچاره طی ۲۰ سال در مرزهای جنوبی ما می‌گیرد.»
برخی هم چنین این برنامه را یک جور خیال‌پردازی سعودی‌ها خواندند. از جمله این کاربر ایرانی که در توییتش نوشت: «بانمک است که عربستان سعودی در یک کشتی الکی، ایران را شکست می‌دهد. ولی ایران در کشتی واقعی، هر سال در المپیک و مسابقات جهانی کشتی مدال طلا می‌برد!»
امیر علی‌اکبری در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به نمایش مضحک کشتی کج اظهار کرد: «متاسفانه عربستانی‌ها شدیدا با ما دشمنی می‌کنند و قصد دارند تا جایی که می‌توانند به ما ضربه بزنند. این دلقک‌بازی دو ایرانی - آمریکایی با همکاری سعودی‌ها فقط به خاطر پول بود و باید بگویم این دو نفر که نام خود را ایرانی هم گذاشته‌اند بسیار افراد بی‌هویتی هستند که حاضر شده‌اند به خاطر پول نام کشورمان را مقابل سعودی‌ها به تمسخر بگیرند. پول هرچقدر هم مهم باشد، اما اینکه به خاطر پول حاضر شوی به کشورت پشت کنی، کاری بسیار دور از شرافت است اما از این دو بی هویت این کار برآمد.» چهره شاخص ورزش ایران در رشته رزمی MMA افزود: « احساس وظیفه کردم و با انتشار پستی در اینستاگرام با به کار بردن الفاظی مناسب آن‌ها شدیدا به این موضوع واکنش نشان دادم و در زیر پست از بن سلمان  گرفته تا ملک سلمان، شبکه‌های خبری عربستان و هر عربستانی که از کودکی می‌شناختم را تگ کردم تا همگی در جریان این درخواست من قرار بگیرند که آماده‌ام با کشتی کج‌کارهای عربستانی در هر جای دنیا که بگویند مبارزه کنم. اگر این پیشنهاد را قبول کنند طوری آن‌ها را ادب می‌کنم که دیگر از این غلط‌ها نکنند.»
 
خاطره جنگ سرد
مهمترین نکته درباره حضور برادران داوری این است که ایران هیچ نماینده ای در مسابقات کشتی کج W.W.Eندارد. زمانی راز شکست این دو شهروند آمریکایی مشخص تر می‌شود که هزینه این مسابقه با حضور پرچم ایران را مقام‌های ورزشی عربستان پرداخته‌اند.
قطعا در مورد حضور و شکست تمسخرآمیز برادران داوری، کمپانی W.W.Eتمامی جزئیات و نکات را مورد بررسی قرار داده بوده است اما تا عصر یکشنبه سکوت اختیار کرده بود. مساله اساسی درباره سیرک کج سعودی علیه ایران است که کمپانی W.W.E در طول جنگ سرد هم به عنوان ماشین عملیات روانی آمریکا علیه اتحادیه جماهیر شوروی ایفای نقش کرده بود. سیرک‌گران قیمت مسابقات کشتی کج در کنار سفر «پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا و بحث لغو برجام توسط «دونالدترامپ» نشان می‌دهد که عربستان برای برخورد همه جانبه با ایران آماده شده است.
گزارش : علی ودایع
 
کد مطلب: 85762
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *