کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شاهنامه فردوسی و محمود احمدی نژاد!

محمدحسین روانبخش

27 ارديبهشت 1395 ساعت 15:45

چند روز پیش ، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی بود و در همین راستا محمود احمدی نژاد و دور و بری ها در اقدامی قابل تحسین ، سخنان وی را که در نهم خرداد 1391 در مراسم تجلیل از شاهنامه پژوهان و نکوداشت ثبت جهانی نقالی در فهرست میراث ناملموس یونسکو ایراد شده بود ،در سایت شخصی احمدی نژاد بازنشر کرده اند .


چند روز پیش ، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی بود و در همین راستا محمود احمدی نژاد و دور و بری ها در اقدامی قابل تحسین ، سخنان وی را که در نهم خرداد 1391 در مراسم تجلیل از شاهنامه پژوهان و نکوداشت ثبت جهانی نقالی در فهرست میراث ناملموس یونسکو ایراد شده بود ،در سایت شخصی احمدی نژاد بازنشر کرده اند . حقیقتش در این چهار ساله ، متاسفانه بنده این توفیق را نداشتم که این سخنان را بخوانم و از اینکه این امکان برایم فراهم شده تا این سخنان را بعد از چهار سال بخوانم ، بسیار مشعوف شدم ؛ بخصوص از خواندن بخشهایی از آن سخنرانی تاریخی احمدی نژاد که درباره «داستان آرش و فردوسی » سخن گفته است . بخوانید: « فردوسی همۀ بشریت را زنده کرد. نگاه فردوسی جهانی است. فردوسی با آرش ، مرز فرهنگی ایران را ترسیم کرد و به نظر من، داستان آرش وصف حال خود فردوسی است».

باید اعتراف کنم تا به حال ، علی رغم مطالعه شاهنامه و مقالات بسیار درباره شاهنامه فردوسی ، ندیده بودم که کسی این تفسیر را داشته باشد ، واقعا تفسیر بدیع و بی نظیری است و حتی فکر هم نمی کنم که بعد از این کسی بتواند این حرف را تکرار کند ؛ این حرف فقط و فقط می تواند توسط رئیس دولت سابق گفته شده باشد . همچنین من مطمئن هستم شاهنامه پژوهانی که در آن جلسه بودند و احتمالا در آغاز مراسم از اینکه باید بنشینند و زوری سخنان رئیس دولت وقت را تحمل کنند ، در رنج بودند ، نیز پس از شنیدن این سخنان نظرشان درباره احمدی نژاد عوض شده و از اینکه با این سخنان چیزهای جدیدی درباره شاهنامه شنیده اند بسیار ذوق زده شده اند ؛ فقط نمی دانم چرا در این چهار سالی که از آن زمان گذشته تا به حال کسی در این خصوص چیزی نگفته و این سخنان ارزشمند احمدی نژاد در جایی نقل نشده و مورد توجه قرار نگرفته است؟! چرا لااقل غلامعلی حدادعادل به عنوان رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی این سخنان را ستایش نکرده اند؟! چرا آن را در کتابهای درسی دوره دولت پاکدست نیاورده اند ؟! ... و خلاصه کنم ، چرا هیچکس لااقل در گوش یکی از دور وبری های احمدی نژاد نگفته که به رئیستان بگوید که «داستان آرش» اصلا در شاهنامه فردوسی نیامده است تا لااقل آبرو داری کنند و آن حرفها را ، حالا بعد از چهار سال آن را با افتخار در سایت رسمی رئیس قرار ندهند؟!

 

  


کد مطلب: 55920

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/article/55920/شاهنامه-فردوسی-محمود-احمدی-نژاد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir