کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرجی راد در گفتگو با «مردم‌سالاری» هشدار داد

استفاده دشمنان ایران از فضای اقلیم

25 مهر 1400 ساعت 17:54

 گروه سیاسی  - مهدی یزدی : سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: ما از کردستان عراق انتظار دایم که همانطور که ایران در ناکامی اشغال اربیل توسط داعش به آنها کمک کرد، آنها هم برای تامین امنیت ما همکاری لازم را  انجام دهند.


 گروه سیاسی  - مهدی یزدی : سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: ما از کردستان عراق انتظار دایم که همانطور که ایران در ناکامی اشغال اربیل توسط داعش به آنها کمک کرد، آنها هم برای تامین امنیت ما همکاری لازم را  انجام دهند.
عبدالرضا فرجی راد سفیر پیشین ایران در نروژ در گفتگو با مردم سالاری در خصوص اقدامات گروهک های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق و  حق دفاع مشروع ایران در برابر آنها برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی بر اساس قوانین بین الملل، اظهار داشت: مسئله گروهک های تروریستی ضدانقلاب که هرازگاهی اقدامات تروریستی علیه ایران انجام می دهند مسئله پیچیده ای است.
وی گفت: حاکمیت در عراق کاملا دست دولت مرکزی نیست و بخش شمالی عراق یک بخش خودمختار به حساب می آید و چیزی بیشتر از خودمختاری را در پیش گرفته و لشکر، ارتش و پلیس مجزا دارد و تا حدودی سیاست خارجی مجزا  را هم در پیش گرفته است.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: پس نمیتوان گفت چون ما دولت مرکزی را خطاب قرار دادیم آنها هم باید فشار بیاورند تا مشکلات آن بخش حل شود.
فرجی راد بیان کرد: ما تذکرات خود را به مقامات دولت مرکزی منتقل می کنیم و آنها هم به مقامات اربیل منقل می کنند در حالی که با شرایطی که دولت مرکزی دارد ما باید مستقیما با مقامات اقلیم وارد مذاکره شویم.
 وی گفت:  ما ناچاریم مستقیما با مقامات اربیل تماس بگیریم و در این زمینه صحبت کنیم، البته ایران بارها با مقامات اربیل به شکل محرمانه و غیرعلنی و غیرمحرمانه هم  گفتگو کرده و مقامات اقلیم اعلام کرده اند که این افراد ساکنان این منطقه به همراه خانواده هایشان هستند و خطری برای دولت ایران ایجاد نمی کنند.
سفیر پیشین ایران در نروژ تصریح کرد: اما متاسفانه شواهد موجود نشان از فعالیت این گروهک ها و مواضعی که  علیه دولت ایران اعلام کرده اند، دارد. بنابراین این افراد ساکنان این منطقه نیستند بلکه گروه هایی کاملا نظامی با اهدافی مشخص هستند.
 وی ادامه  داد: در کردستان عراق دو مسئله وجود دارد یکی حکومت اربیل که یک خودمختاری کامل را مدیریت می کند و دوم نفوذ کشورهایی در این منطقه است که دشمنان جمهوری اسلامی ایران هستند.
فرجی راد بیان کرد: رژیم صهیونیستی در منطقه اقلیم نفوذ کرده و از این طریق ایجاد ناامنی می کند، همچون حضور علنی که امروز در منطقه آذربایجان دارد و علیه منافع ایران جنگ افروزی می کند.
این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: رژیم صهیونیستی همین روند را در منطقه اقلیم هم در پی گرفته و در این مسیر قدم برمی دارد و موضوع بعدی هم نزدیکی قومی بین مقامات دولت مرکزی و مقامات اقلیم است که باعث ایجاد ملاحظات می شود.
 وی تصریح کرد: ایران از مقامات اقلیم انتظار دارد در برابر اقدامات این گروهک ها اقدامات موثری انجام دهد، به این نحو که یا این گروه ها را خلع سلاح کند یا آنها  را  به سایر نقاط منتقل کند، اما عدم اقدام موثر نشان از کم توجهی مقامات اربیل به اقدامات این گروهک هاست و نفوذ اسراییلی ها در این منطقه را نشان می دهد.
فرجی راد بیان کرد: ما از کردستان عراق انتظار دایم که همانطور که ایران در ناکامی اشغال اربیل توسط داعش به آنها کمک کرد، آنها هم برای تامین امنیت ما همکاری لازم را  انجام دهند. 
سفیر پشین ایران در نروژ ادامه داد: از طرفی ما نباید ضعف های خود در ایجاد چنین فضایی را هم نادیده بگیریم چراکه روابط ما با منطقه اقلیم کردستان عراق در طول تاریخ همواره فراز ونشیب های زیادی را تجربه کرده و ما هیچ گاه روابط مستمری را با منطقه اقلیم حفظ نکرده ایم.
وی گفت: این بدان معناست که فضا برای دشمنان ایران در این منطقه باز است در حالیکه چنانچه ما روابط دیپلماتیک قوی و مستمری را با منطقه اقلیم داشته باشیم رفته رفته اعتماد بین طرفین ایجاد شده و منطقه برای حضور دشمنان و پیشبرد اهدافشان ناامن می شود.
فرجی راد بیان کرد:  طبیعتا وقتی نشست ها انجام می گیرد و تذکرات داده می شود و اتفاق موثری نمی افتد مطابق قوانین بین الملل ایران این حق را دارد که راسا وارد عمل شده و اقدام موثر را انجام دهد و این گروهک های تروریستی  را سرکوب کند.
سفیر پیشین ایران در نروژ خاطرنشان کرد: تفاوتی بین تروریست ها وجود ندارد و بطور کلی تروریست ایجاد وحشت می کند، چه داعش باشد چه کومله و چناچه یک همسایه نتواند این ناامنی ها را کنترل کند یا با آنها مقابله کند کشوری که امنیتش به خطر افتاده می تواند راسا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد و از تمامیت ارضی خود دفاع کند.
 


کد مطلب: 156865

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/interview/156865/استفاده-دشمنان-ایران-فضای-اقلیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir