کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت و گوی "مردم سالاری آنلاین" با زینب طاهری وکیل دادگستری مطرح شد:

پیگیری فیلترینگ تلگرام از طریق بیت رهبری

26 ارديبهشت 1397 ساعت 23:26

مشکلات فیلتر شدن تلگرام یکی یکی نمایان‌تر می‌شود. عدم اطمینان به پیام رسان‌های داخلی و نیاز به تلگرام جهت اقسام مراودات از جمله تامین معیشت برخی خانواده‌ها، زینب طاهری وکیل پایه یک دادگستری و تعدادی از همفکران او را واداشت تا به صورت قانونی این موضوع را پیگیری کنند.


مشکلات فیلتر شدن تلگرام یکی یکی نمایان‌تر می‌شود. عدم اطمینان به پیام رسان‌های داخلی و نیاز به تلگرام جهت اقسام مراودات از جمله تامین معیشت برخی خانواده‌ها، زینب طاهری وکیل پایه یک دادگستری و تعدادی از همفکران او را واداشت تا به صورت قانونی این موضوع را پیگیری کنند.
زینب طاهری، وکیل پایه یک دادگستری که پیگیری فیلترینگ تلگرام را از طریق قانونی آغاز کرده است، در این زمینه به "مردم سالاری آنلاین" گفت: اعتراضات و شکایت‌مان را به دادستانی کل کشور و دادستان تهران ابلاغ کردیم. همچنین اعتراضات خودمان را به معاونت بررسی و پیگیری دفتر رهبری هم ارسال کردیم. در بیت رهبری به ما قول همکاری و بررسی دادند و مجدانه در حال پیگیری این اعتراض و شکایت هستند. در حال حاضر نیز موضوع را پیگیری می‌کنیم.
این وکیل دادگستری در مورد سطح ارتباط با بیت رهبری ابراز داشت: ما مستقیما با معاونت بررسی و پیگیری دفتر رهبری در ارتباط هستیم. در ابتدا ما به قرار صادر شده از سوی بازپرس اعتراض کردیم؛ چرا که بازپرس چنین جایگاهی را ندارد که حکم صادر کند. او باید "قرار" صادر می‌کرد و این "قرار صادر شده" باید رسما ابلاغ می‌شد. البته ما قصد به چالش کشیدن و ایجاد جنجال نداریم. ما صرفا می‌خواهیم در داخل کشورمان از حق مردم ایران دفاع کنیم.
وی ادامه داد :در حال حاضر برخی از کارشناسان حوزه آی تی نیز ما را همراهی می‌کنند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی این کارشناسان، فیلتر شدن تلگرام و همزمان استفاده از "فیلتر شکن" منجر به این می‌شود که امنیت اطلاعات کاربران در مخاطره افتد؛ چراکه به واسطه استفاده از فیلتر شکن از سوی مردم، اطلاعات آنها به دست سازمان‌های جاسوسی می‌افتد.
طاهری در مورد هدف از شکایت و اعتراض به فیلتر تلگرام گفت: بسیاری از مردم ایران از طریق تلگرام، کسب درآمد دارند. بانوانی را سراغ دارم که اجناس تولیدی خود را در منزل می سازند و در تلگرام به فروش می‌رسانند. هدف اصلی ما رسیدگی به اوضاع این بانوان و جوانانی است که تلگرام برای آنها یک منبع درآمد ایجاد کرده بود. البته شاید برخی از کانال‌های تلگرام محتوای مناسبی نداشته باشند، اما این مساله هیچگاه دلیلی برای فیلتر کردن تلگرام محسوب نمی‌شود.
این وکیل دادگستری در مورد عملکرد دولت در قبال فیلترینگ تلگرام تصریح کرد: ما از واکنش دولت و شخص رییس جمهور ایراد گرفتیم. آقای روحانی به عنوان رییس جمهور کشور باید واکنشی مناسب از خود نشان می‌داد. موضع دولت بسیار منفعلانه بود. دولت و آقای روحانی واکنش مناسبی از خود نشان نداد.
وی در مورد پست‌های اینستاگرامی آقای روحانی و نشان دادن اعتراضات تلویحی خود به فیلتر شدن تلگرام گفت: ما از سیاستمدارن و مسئولان کشوری انتظار نداریم که صرفا به صورت "تلویحی" به موضوعی با این اهمیت عکس‌العمل نشان دهند. آنها باید به طور صریح موضع خود را اعلام کنند، همانطور که بیت رهبری صراحتا اعلام کرد که موضع ما بر فیلتر شدن تلگرام نبوده است.
طاهری با اشاره به مشخص بودن هویت نهاد فیلتر کننده تلگرام گفت: در بیت رهبری به ما قول دادند تا بررسی کنند کدام نهاد و به چه دلیلی تلگرام را فیلتر کرده است. البته بیت رهبری از نهاد فیلتر کننده تلگرام خبر دارد. در حال حاضر، به دنبال چرایی این تصمیم است.
این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که نهاد فیلترکننده تلگرام کدام نهاد است، گفت: ماهیت و نام این نهاد برای ما مشخص شده است. در آینده‌ای نزدیک از نام این نهاد و دلایل فیلترینگ تلگرام بیشتر صحبت خواهم کرد. مطرح نمودن این مسائل شاید منجر به سنگ‌اندازی در این راه شود. در آینده نزدیک مشخصا در این خصوص بیشتر صحبت خواهد شد.
او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار "مردم سالاری آنلاین" مبنی بر وجود خبرهای خوش در قبال رفع فیلتر تلگرام تصریح کرد: بله؛ بیشترِ پیگیری‌های ما از بیت رهبری است که انشاالله به نتیجه‌های مثبتی هم خواهد رسید. مشخصا فیلترینگ تلگرام حکم حکومتی نیست.
او در مورد نوع برخورد مسئولان حین پیگیری این شکایت گفت: رفتار مسئولانی که با آنها صحبت شد، محترمانه بود و در چارچوب قانون پاسخگو بودند. معاونت فرهنگی دفتر رهبری در این خصوص همکاری‌های خوب و مناسبی داشته است. امیدواریم که به نتیجه مطلوب برسیم. قرار است در آینده نزدیک طی جلسه‌ای مباحثی در خصوص رفع فیلتر تلگرام برگذار شود. ما به پیگیری از طریق بیت رهبری امیدواریم.
گفت و گو : سید مسعود آریادوست
 


کد مطلب: 86892

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/interview/86892/پیگیری-فیلترینگ-تلگرام-طریق-بیت-رهبری

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir