کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تخریب منطقه گردشگری برای ساخت پارکینگ!

21 دی 1397 ساعت 13:48

فرماندار ویژه بروجرد گفت: روستای ونایی یک منطقه گردشگری ملی است.


فرماندار ویژه بروجرد گفت: روستای ونایی یک منطقه گردشگری ملی است.
به گزارش ایسنا، رضا آریایی در جلسه ساماندهی سفره‎خانه‎های ونایی و نظام آباد، اظهار کرد: در حال حاضر روستای ونایی یک منطقه گردشگری ملی و هدف گردشگری است که باید هرچه سریع‎تر سفره‎خانه‎های آن ساماندهی شوند.
وی تصریح کرد: در سال‎های گذشته طبیعت ونایی مردم را به آنجا می‎کشاند ولی امروزه علاوه بر طبیعتش، استقبال مردم از غذاهای آماده سفره‎خانه‎های سنتی این منطقه گسترش یافته است. 27 سفره خانه سنتی در روستای ونایی ایجاد شده که باعث ایجاد مشکلاتی در این منطقه شده است، بنابراین دستگاه‎های اجرایی شهرستان باید هرچه سریع‎تر نسبت به ساماندهی سفره‎خانه‎های سنتی در ونایی اقدام کنند.
وی بیان کرد: در این منطقه کسانی‎که سفره‎خانه‎ها را ایجاد کرده‎اند عمدتا جوانان هستند و اکثر این سفره‎خانه به صورت خانوادگی مدیریت می‎شود. این سفره‎خانه‎ها باید طوری ساماندهی شوند که از مهاجرت جوانان به شهر و شهرهای کلان جلوگیری شود. نمی‎توانیم اجازه دهیم بی‎قانونی در آنجا گسترده و وضعیت موجود باید از این آشفتگی خارج شود.
وی تصریح کرد: در سنوات گذشته برای پارک خودرو و نشستن مردم به سختی مکانی پیدا می‎شد اما در حال حاضر محوطه‎های بزرگ برای این امر اختصاص یافته که نشان دهنده تخریب جدی طبیعت و قطع درختان است.
فرماندار ویژه بروجرد اضافه کرد: در راستای ساماندهی این منطقه تعاونی تشکیل شود چون می‎خواهیم از آنها حمایت کنیم.

ابراهیم رستمی، نماینده سفره‎خانه‎های سنتی ونایی نیز گفت: در فضل‎های تابستان و بهار بیش از 20 هزار تردد خودرو و گردشگر در منطقه ونایی بروجرد ثبت شده است. مسئولان باید تلاش خود را کنند تا این سفره‎خانه‎ها ساماندهی شوند و خدمات مطلوب به گردشگران ارائه شود.
نماینده سفره‎خانه‎های سنتی ونایی خاطرنشان کرد: اغلب کسانی‎که اقدام به ایجاد سفره‎خانه کرده‎اند بومی همان منطقه هستند.
ونایی از توابع بخش اشترینان شهرستان بروجرد بوده که مانند بهشت گمشده‌ای در تنگه‌ای در 12 کیلومتری شمال غربی شهر بروجرد در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است.
منطقه ونایی در شمال غربی بروجرد و به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ‎ترین مناطق روستایی بروجرد، از کوه، قله مرتفع و شگفت‌انگیز از جمله هجده یال، سه کوزان، والاش، برنجه و هیگره برخوردار است.
منطقه سرسبز و بکر روستای ونایی از جمله مناطق پر جاذبه بروجرد به شمار می‌رود که اغلب گردشگران و به ویژه دوستداران کوهپیمایی و کوهنوردی اوقات خوشی را در آن سپری می‌کنند. این روستای زیبا در دل کوهستانی خوش آب و هوا در غرب بروجرد واقع شده و سرمنشاء آب زلال و سرد برخی رودخانه‌های جاری منطقه کوه‌های برفگیر پیرامون این روستا ییلاقی است.
سرچشمه‎های دوروزنه، سراب سفید از چشمه سارهای پرآب آن است، این روستا از روستاهای هدف گردشگری و منطقه آن نیز اولین منطقه نمونه گردشگری شهرستان بروجرد بوده که وجود این چشمه ‎سارها طراوت ویژه‌ای را با صدای دلنشین جویبارها در کنار عطر سبزه‌ها بهاری و خنکی نسیم دشت را به تصویر کشیده است.
ونایی از پرجمعیت‎ترین روستاهای شهرستان بروجرد محسوب می‌شود و دارای جمعیت بیش از 5000 نفر است. وجود چشمه‌سارهای جوشان همچون آب سفید، دو روزنه و طوطیا در این منطقه علاوه بر رونق کشاورزی این روستا را به قطب گردشگری در استان لرستان تبدیل کرده است.
جاندارانی همچون گراز، گرگ، روباه، خرگوش، موش صحرایی، کفتار، خدنگ و پرندگانی مانند حواصیل، کبک، خروس کولی و چنگر از جمله جانوران منطقه کوهستانی ونایی هستند. لوبیا سبز و خیار کشاورزان این روستا زبانزد است؛ تولید خیار مرغوب در این منطقه باعث شده که ده‌ها کارگاه تولید خیار شور بویژه در فصل برداشت خیار همواره در تکاپو کار و تلاش و تولید خیار شور معروف ونایی باشند.
فرآورده‌های دامی این منطقه نیز به دلیل کیفیت آب و هوا از مطلوبیت بالاتری در مقایسه با دیگر مناطق برخوردار بوده و اغلب اهالی این روستا اقدام به تهیه دوغ و کره به صورت محلی می‌کنند.
 عمده خانواده‌های بروجردی به همراه مسافران و میهمانان خود از ساعات اولیه صبح راهی این منطقه شده تا با نشستن در کنار رودخانه و چشمه‌های پر آب روزی خوش را در خلوت طبیعت سپری کنند. به دلیل همین خوش آب و هوا بودن منطقه ونایی عده‌ای از جوانان جویای کار دست به کارآفرینی زده و فضاهای را برای کسب و کار خود ایجاد کرده‌اند. برای ماندگار شدن این فضاها باید مجوز داشت که متاسفانه به دلایل مختلف افراد نتوانسته برای این فضاهای کسب و کار خود مجوز دریافت کنند.

پیش از این و در سال 95 علیرضا کاکاوند، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفته بود، متاسفانه اغلب آلاچیق‌های ایجاد شده در ونایی بروجرد یا در حریم و یا در بستر رودخانه‌ها هستند و تاکید کرده بود، با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی و ایجاد اشتغال، نباید این واحدها را جمع کرد، بلکه باید ساماندهی شوند.
کاکاوند خاطرنشان کرد: برخی از این آلاچیق‌ها از خط انتقال آب، برداشت غیرقانونی دارند که باید با خرید انشعاب، از سیار خدمات این شرکت مانند کلرزنی نیز بهره‌مند شوند، زیرا اغلب این مراکز از خطی آب دریافت کرده‌اند که کلرزنی نشده و غیربهداشتی است.
همچنین نادر مختاری، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز گفته، براساس قانون اصولا نباید در حریم رودخانه‌ها دیوار و حصارکشی انجام شود، ولی در منطقه ونایی بروجرد اغلب منافع و مشترکات عمومی را به حریم خصوص تبدیل کرده‌اند. رودخانه‌ها حریم مشخص دارند که آلاچیق‌های حریم رودخانه باید جابجا شوند و آلاچیق‌هایی که در بستر رودخانه احداث شده نیز باید تخریب شوند.
صیدعلی کورانی‌فر سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد نیز تصریح کرده، هدف تعطیلی سفره خانه‌های این منطقه و تاسیسات گردشگری ایجاد شده نیست، بلکه هدف ساماندهی این واحدها به منظور نظارت بیشتر و جلب رضایت گردشگران و توسعه صنعت گردشگری است.
حجت‌الله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد در این رابطه گفته، تمامی مطالعات لازم برای منطقه ونایی به عنوان منطقه نمونه گردشگری انجام شد، ولی تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری خارج از شهرستان برای سرمایه‌گذاری کلان در این منطقه مراجعه نکرده است. اهالی روستا با دیدگاه خودشان فضاهایی را برای کسب و کار و رونق گردشگری ایجاد کرده و همه آنها با حفظ منابع طبیعی و بدون قطع درختان اقدام به ایجاد برخی تاسیسات کرده‌اند.
محسن یعقوبی‌فر بخشدار اشترینان نیز در این‌باره گفته، منطقه ونایی بروجرد به‌عنوان یکی از مصوبات کارگروه هیات دولت در سال 84 بعنوان منطقه گردشگری معرفی شد. طرح مطالعاتی این منطقه توسط میراث فرهنگی انجام شده، ولی تاکنون برنامه‌ای در راستای گردشگری در آن انجام نشده است و مردم محلی خودشان در این زمینه اقدام کرده و نتیجه آن وجود 28 سفره خانه بدون مجوز است.
سرهنگ علیرضا دلیری فرمانده انتظامی بروجرد نیز گفته، پاسگاه انتظامی در منطقه گردشگری ونایی حضور مستمر دارد، ولی به دلیل آلودگی اخلاقی در منطقه، تاکنون دو بار به طور دوره‌ای همه سفره خانه‌های موجود در ونایی را پلمب کرده‌ایم. اغلب این آلاچیق‌ها و سفره‌ها خانه فضای مناسب برای پارک خودروها را ندارند و مسافران و گردشگران خودروهای خود را در کنار جاده پارک می‌کنند که همیشه ترافیک و تصادفاتی در این منطقه گزارش می‌شود.
دلیری اظهار کرد: اگر قرار است طرح توسعه منطقه گردشگری ونایی در دستور کار باشد باشد، افرادی متعهد و با تقوا برای خدمات رسانی به مردم انتخاب شوند و مشکل امنیتی برای گردشگران ایجاد نکنند.


کد مطلب: 100812

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/100812/تخریب-منطقه-گردشگری-ساخت-پارکینگ

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir