کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکیه خواستار اقدام سازمان ملل شد

21 بهمن 1397 ساعت 12:19

ترکیه رفتار چین با اقلیت اویغور ترک زبان این کشور را مایه 'ننگ بشریت' خواند و از سازمان ملل خواست در رابطه با 'فاجعه انسانی' بازآموزی اقلیت اویغور در استان 'سین کیانگ' چین وارد عمل شود.


ترکیه رفتار چین با اقلیت اویغور ترک زبان این کشور را مایه 'ننگ بشریت' خواند و از سازمان ملل خواست در رابطه با 'فاجعه انسانی' بازآموزی اقلیت اویغور در استان 'سین کیانگ' چین وارد عمل شود.
به گزارش ايرنا،سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: سیاست هدفمند جذب و همگون سازی مقامات چین در قبال ترک های اویغور مایه ننگ بشریت است و گروه های مدافع حقوق بشر به بازداشت گروهی اویغورها در چین اعتراض کردند.
وی افزود، ترکیه دیروز(شنبه) از مرگ غم انگیز 'عبدالرحیم هیئت'، شاعر و موسیقیدان اویغور در زندان چین مطلع شد. وی که به خاطر سرودن تصنیف به هشت سال زندان محکوم شده بود، در دومین سال حبس، درگذشت. 
به گفته وی، این حادثه غم انگیز موجب تقویت بیشتر واکنش مردم ترکیه به نقض جدی حقوق بشر در منطقه سین کیانگ چین شده است. بر کسی پوشیده نیست که بیش از یک میلیون ترک اویغور در اردوگاه ها و زندان معرض شکنجه و شست و شوی مغزی هستند و آنهایی هم که بازداشت نشدند تحت فشار شدید قرار دارند.
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه خاطر نشان کرد، ترکیه از جامعه بین المللی و دبیرکل سازمان ملل خواسته است برای پایان دادن به فاجعه انسانی در سین کیانگ اقداماتی موثر انجام دهند.
منطقه سین کیانگ در شمال غرب چین واقع شده است و اکثر ساکنان آن اویغور هستند که پس از تنش های خشونت بار بین این اقلیت، در سال های اخیر تحت نظر پلیس چین قرار دارند.
طبق اعلام کارشناسان سازمان ملل، حدود یک میلیون اویغور و سایر اقلیت های ترک زبان چین در اردوگاه های بازآموزی هستند.
در حالی که پکن می گوید، هدف از ایجاد این اردوگاه ها، همگونی اقلیت ها با آموزه های کمونیسم و جامعه است، منتقدان می گویند، هدف چین جذب اقلیت ها و سرکوب مذاهب و آداب فرهنگی مغایر با ایدئولوژی حزب کمونیست و فرهنگ مسلط 'هان' است.

 


کد مطلب: 102658

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/102658/ترکیه-خواستار-اقدام-سازمان-ملل

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir