کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شکست‌خوردگان گیشه را بشناسید

21 اسفند 1397 ساعت 15:33

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ورود به سال جدید، نگاهی به کم‌فروش‌ترین‌های سال 96 و 97 و دلایل آن داشته‌ایم.


با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ورود به سال جدید، نگاهی به کم‌فروش‌ترین‌های سال 96 و 97 و دلایل آن داشته‌ایم.
استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی در سال‌های اخیر غیرقابل انکار است. سینما تقریباً به یک سرگرمی همیشگی و در اولویت برای خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است. البته قیمت بلیت‌ها هم در انتخاب این سرگرمی مؤثر بوده و خواهد بود. اما آیا همه فیلم‌هایی که در یک سال تولید می‌شوند شانس قرار گرفتن در پرده سینما و استقبال مخاطبان را دارد؟ به غیر از مقوله شانس اکران، چه آثاری علی‌رغم نمایش و حتی استفاده از بازیگران مطرح و تبلیغات مناسب، نتوانسته‌اند میزان سرمایه ساخت خود را بازگردانند و به فروش حداقلی برسند؟

**گیشه 96

سال 96 برای گیشه سینما سال پررونقی محسوب می‌شود. آثار بسیاری بودند که توانستند بالای 10 میلیارد تومان بفروشند و با استقبال مردم مواجه شوند. اما فیلم‌هایی هم بودند که نه‌تنها فروش اندکی داشتند، بلکه می‌توان از آن‌ها به‌عنوان آثار شکست‌خورده گیشه نام برد. کم‌فروش‌هایی که نام و عوامل آن‎ها را به شرح ذیل می‌خوانید:

**گیشه 84 هزارتومانی یک فیلم

«قلب سفید قاصدک» که به کارگردانی یک فیلم اولی به نام افشین محمودی و تهیه‌کنندگی علی رویین‌تن تولید شد، تنها 84 هزارتومان در گیشه فروخت که به‌عنوان کم‌فروش‌ترین فیلم سال 96 هم معرفی شد. البته رویین‌تن، نمایشِ محدود این اثر که تنها در یک سانس و یک روز آن هم در هنگام ظهر اتفاق افتاد را، دلیل فروش اندک آن دانست که بعد از این سانس هم از پرده پایین کشیده شد.

**«ماه در جنگل»

سیامک شایقی این اثر سینمایی را همراه با بازیگران نام‌آشنای سینما، چون لادن مستوفی و آزیتا حاجیان ساخت. شایقی علاوه بر کارگردانی این اثر، آن را نوشته و تهیه‌کنندگی کرده است. «ماه در جنگل» در گیشه حدود 6 میلیون تومان فروخت.

**11 میلیون تومان برایِ «رقص پا»

مزدک میرعابدینی اولین فیلم سینمایی خود را در سال 95 ساخت که علاوه بر کارگردان، بازیگر و نویسنده این اثر هم بود. «رقص پا» تنها به فروش 11 میلیونی در گیشه بسنده کرد.

**«آرمانشهر»، اما نه برای سینماهای داخلی

این فیلم که محصول مشترک ایران و افغانستان بود و البته به‌عنوان نماینده افغانستان در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار قرار گرفت، در گیشه بین‌المللی‌اش تا حدودی موفق بود، اما در سینماهای کشور تنها به فروش 13 میلیون تومانی اکتفا کرد. حسن ناظر، کارگردان و محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده «آرمانشهر» بودند.

**«کبریت سوخته»ی سینما

کارگردان فیلم «طبل بزرگ زیر پای چپ» اثری با عنوان «کبریت سوخته» را در سال 91 تولید کرد که توانست آن را بعد از پنج سال و در سال 96 اکران کند. کاظم معصومی که در این اثرش از بازیگران تقریباً نام‌آشنایی چون لیلا اوتادی، نیما شاهرخ‌شاهی و شاهرخ استخری استفاده کرده بود، در گیشه موفق نبود و تنها 18 میلیون تومان فروخت.

«مالیخولیا»، «مسلخ»، «دریاچه ماهی»، «من یک ایرانی‌ام» «شاخ کرگدن» و ... هر کدام آثاری هستند که در سال 96 زیر 50 میلیون تومان به فروش رسیدند و در لیست کم‌فروش‌ها قرار گرفتند. اما با نزدیک شدن به پایان سال 97 و با دیدن لیست فروش فیلم‌ها متوجه می‌شویم که بسیاری از آثار کم‌فروش امسال از بازیگران مطرح و شناخته‌شده‌ای بهره برده‌اند.

**بازیگران مطرح در یک فیلم کم‌فروش

«گام‌های شیدایی» را می‌توان کم‌‌فروش‌ترین فیلم امسال معرفی کرد. اثری که حمید بهمنی آن را با حضور بازیگرانی چون جمشید هاشم‌پور، محمدرضا شریفی‌نیا، کوروش تهامی و بهنوش طباطبایی در سال 91 ساخت. این پروژه همراه با بازیگران مطرحش تنها به فروش سه میلیون تومان دست پیدا کرد. البته اثر دیگری هم به نام «دایان» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور در این تاریخ اکران شد که چهار میلیون تومان برای گیشه 97 به ارمغان آورد.


**یک فیلم تحسین شده‌ ناموفق در گیشه

فیلم سینمایی «اسکی باز» جوایز بسیاری از جمله پرافتخارترین و بهترین فیلم سی‌امین جشنواره کودک و نوجوان، فیلم تحسین‌شده جشنواره بین‌المللی کمبریج انگلستان و ... را از آن خود کرد. اما جدیدترین اثر فریدون نجفی نتوانست در گیشه حتی یک سوم از موفقیت حضور بین‌المللی‌اش را داشته باشد و تنها 36 میلیون تومان فروش کرد.

**«چراغ‌های ناتمام»

آذرماه امسال بود که «چراغ‌های ناتمام» روی پرده سینماها رفت. اثری که از بازیگرانی مانند شقایق فراهانی، مجید صالحی، داریوش ارجمند و ... بهره برده است، سهمش از گیشه 97، 44 میلیون تومان است. مصطفی سلطانی، کارگردان و مجید اسماعیلی و مجتبی امینی در مقام تهیه‌کننده این اثر هستند.

**21 میلیون تومان برای «قرارمون پارک شهر»

فلورا سام در حالی اولین اثر سینمایی خود را بعد از تجربه بسیارش در تولیدات تلویزیونی روی پرده سینماها برد که تا کنون تنها به فروش 21 میلیون تومان دست پیدا کرده است. «قرارمون پارک شهر» با بازیگرانی چون شقایق فراهانی، ماه‌چهره خلیلی و امین زندگانی از ماه بهمن در حال نمایش است.

**«بهشت گمشده» سینما و فروش اندکش

فرامرز قریبیان بعد از سال‌ها با «بهشت گمشده» به سینماها بازگشت. اثری به کارگردانی حمید سلیمیان و تهیه‌کنندگی محمدصادق آذین که از ماه جاری اکران شد. این فیلم با بازیگرانی چون محسن هاشمی، افسانه پاکرو و متین ستوده تا به امروز حدود 34 میلیون تومان فروش داشته است.

البته آثار دیگر هم بودند که علیرغم حضور چهره‌های مطرح سینمایی، کیفیت بالا و جوایز داخلی و بین‌المللی، اما گیشه موفقی نداشته و زیر 500 میلیون تومان فروش داشته‌اند.

**دلایلی برای فروشِ کم

گفتنی است برخی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان آثاری که نام برده شد، عواملی چون اکران در زمان نامناسب سال، زمان محدود نمایش، حمایت نشدن از سمت ارگان‌ها، نداشتن تبلیغات مناسب، هنری و معناگرا بودن فیلمشان و تنزل یافتن سلیقه مخاطبان را باعث فروش کم آثارشان می‌د‌انند.


کد مطلب: 104523

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/104523/شکست-خوردگان-گیشه-بشناسید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir