کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فاتح گیشه نوروز ٩٨ کیست؟

5 فروردين 1398 ساعت 9:48

این روز‌ها برای علاقه‌مندان به سینما می‌تواند روز‌های جذابی باشد. آثاری روی پرده سینما‌ها هستند که بعد از هفته‌ها تلاش و مذاکره توانسته‌اند اکران نوروزی را به‌دست بیاورند. باید دید در این رقابت نزدیک چه فیلمی می‌تواند فاتح گیشه 98 شود.


این روز‌ها برای علاقه‌مندان به سینما می‌تواند روز‌های جذابی باشد. آثاری روی پرده سینما‌ها هستند که بعد از هفته‌ها تلاش و مذاکره توانسته‌اند اکران نوروزی را به‌دست بیاورند. باید دید در این رقابت نزدیک چه فیلمی می‌تواند فاتح گیشه 98 شود.
فیلم‌هایی که در این ایام روی پرده رفته‌اند به دلیل عوامل، بازیگران و حتی موضوعشان مورد استقبال قرار گرفته‌اند. اما نکته قابل‌توجهی که در لیست این آثار وجود دارد این است که در میان هفت اثر انتخاب شده برای اکران، تنها دو فیلم از شرکت‎کنندگانِ جشنواره سی و هفتم فیلم فجر است. این در حالی است که امسال آثار خوب و قابل‌توجهی را در جشنواره شاهد بودیم و سال‌های گذشته، بیشترِ آثار اکران نوروزی از فیلم‌های جشنواره فجر انتخاب می‌شدند.

اما فارغ از همه این‌ها رقابت بین این هفت اثر بسیار نزدیک است، به دلیل اینکه هر کدام از این فیلم‌ها می‌توانند مخاطب سینما را در انتخابشان وسوسه کنند. اینکه چه فیلمی و با چه بازیگرانی می‌تواند برنده گیشه باشد هنوز مشخص نیست، اما با نگاهی اجمالی شاید بتوان برندگان گیشه را حدس زد.

«رحمان 1400» می‌تواند «من سالوادور نیستم» ِ دیگری باشد؟
منوچهر هادی با ساختن فیلم «من سالوادور نیستم» نشان داد گیشه و ذائقه مخاطب ایرانی را شناخته است. او بعد از تجربه موفق «من سالوادور نیستم» در گیشه، ساخت فیلم پرفروش دیگر یعنی «آینه بغل» را تجربه کرد و امسال هم توانسته جدیدترین اثرش را با عنوان «رحمان 1400» در بهترین فصل نمایش فیلم‌ها روی پرده ببرد. از آنجا که اکران نوروزی هم تأثیر مستقیم بر موفقیت یک اثر در گیشه دارد، «رحمان 1400» به دلیل حضور بازیگرانی چون مهران مدیری و محمدرضا گلزار و ژانر کمدی که دارد می‌تواند یکی از فیلم‌های پرفروش‌ها و حتی پرفروش‌ترین اثرِ سال شود.

«ژنِ خوک»
گفته می‌شود «ژنِ خوک» متقاضی حضور در جشنواره سی و هفتم بوده، اما به دلیل طولانی بودن زمان فیلمبرداری‌اش نتوانست در این فستیوال حضور داشته باشد. این اثر پس از رقابت با 20 فیلم کاندیدای اکران نوروزی در این ایام، روی پرده سینما‌ها رفت. هادی حجازی‌فر بازیگر توانمندی که در این چند سال نشان داده که می‌تواند از پس نقش‌های متفاوت برآید، این بار هم با ظاهر و نقشی جدید همراه با سعید مهراد (سهیلی) فرزند کارگردانِ این اثر، مقابل دوربین «ژن خوک» رفته‌است. با توجه به موفقیت سهیلی در جذب مخاطب با فیلم‌های «گشت ارشاد» و «گشت 2» و بازیگران این اثر موفقیت «ژن خوک» در گیشه و قرار گرفتنش در میان سه اثر پرفروش سال 98 بعید نیست.

زوج «اکسیدان» این بار در «چهار انگشت»
حامد محمدی بعد از فیلم «اکسیدان» که حواشی بسیاری هم برایش درپی داشت، این بار به سراغ «چهار انگشت» رفت. اثری که داستان دو دوست در خارج از کشور را روایت می‌کند، از زوج هنری «اکسیدان» یعنی امیر جعفری و جواد عزتی هم بهره برده است. باید دید که این زوج هنری در رقابت با زوج‌های سینمایی دیگر مانند بهنام تشکر و هومن برق نورد در «زندانی‌ها»، مهران مدیری و محمدرضا گلزار در «رحمان 1400» و حتی هادی حجازی‌فر و سعید مهراد در «ژن خوک» تا چه اندازه می‌توانند به موفقیت برسند؟

رقابت یک فیلم رئالِ رئال با کمدی‌ها
«متری شش و نیم» اثری که به گفته کارگردانش سعید روستایی بعد از «ابد و یک روز» همه وقت خود را برای ساخت این فیلم گذاشته است، توانست با حضور موفقش در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کند. این اثرِ رئال که این روز‌ها بر پرده سینما‌ها است تا کنون مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سینما قرار گرفته است. البته «متری شش و نیم» از آن دسته فیلم‌هایی است که مورد توجه دو قشر دوست‌دارِ سینما، یعنی هم مخاطبان عام و هم اهالیِ سینما و منتقدان است. تجارب گیشه‌های نوروزی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که هیچ ژانری توان مقابله با فیلم‌های کمدی را ندارد. باید دید نوید محمدزاده و پیمان معادی بازیگران این اثر می‌توانند ذائقه مردم را تحت تأثیر قرار دهند و بالاتر از آثار کمدی قرار گیرند.

«زندانی‌ها»؛ می‌تواند از جنس رقابت با آثار روی پرده سینما‌ها باشد؟
«بعضی کار‌ها و فیلم‌ها از جنس رقابت نیستند و در فضای رقابتی حرف اصلی آن‌ها گم می‌شود.» این جمله‌ای بود که مسعود ده‌نمکی در پاسخ به چرایی قرار نگرفتن «زندانی‌ها» در میان نامزد‌های حضور در جشنواره فیلم فجر گفت. البته تبلیغات و بازیگران این اثر سینمایی پتانسیل این را دارد که این ساخته ده‌نمکی هم در میان پرفروش‌ها قرار گیرد. بهنام تشکر و هومن برق‌نورد زوجی که در گذشته هم تجربه بازی در کنار یکدیگر را داشته‌اند، دوباره در «زندانی‌ها» تکرار شده‌اند. باید دید که این اثرِ ده‌نمکی که به گفته خودش از جنس رقابت در جشنواره نبوده است، چه اندازه می‌تواند از جنس رقابت با آثار روی پرده سینما‌ها باشد و گیشه را تسخیر کند؟

سرانجامِ «غلامرضا تختی»
«غلامرضا تختی» فیلمی که به‌جرئت می‌توان گفت که ساخت آن جسارت، شجاعت و امکانات مالی بسیاری را لازم داشت. اثری که گفته می‌شود علی حاتمی موقع ساخت فیلم «کمال‌الملک» طرح ساخت فیلمی بر اساس زندگی تختی را در ذهن داشته تا اینکه در سال 1373 فیلم «جهان پهلوان تختی» را کلید می‌زند. اما متأسفانه با درگذشت این کارگردان فقید، این پروژه ناتمام می‌ماند. بعد‌ها برخی از کارگردانان هم بوده‌اند که به سراغ ساخت این اثر رفتند، اما بنا به دلایلی به سرانجام نرسیدند. تا اینکه بهرام توکلی توانست شرایط را فراهم کند و دست به ساخت چنین اثری که از دید هر ایرانی، قهرمان فیلم یک پهلوان و اسطوره تکرار نشدنی است، بزند. «غلامرضا تختی» که نخستین بار در جشنواره سال گذشته روی پرده سینما‌ها رفت توانست در این ایام اکران شود. طبیعتاً این اثر که حواشی بسیاری هم سر پایان‌بندی‌اش داشته، جزو فیلم‌هایی است که اکثر مردم راغب به دیدن آن هستند و می‌تواند رقیب جدی برای سایر آثار سینمایی 98 باشد.

«آهوی پیشونی سفید 3»
سیدجواد هاشمی سومین قسمت از این اثرِ کودک و نوجوان را از بیست و پنجم اسفندماه 97 بر پرده سینما‌ها برد. با توجه به استقبالی که از قسمت‌های قبلی این فیلم شده، باید دید که توان رقابت با سایر فیلم‌های نامبرده را دارد یا خیر؟


کد مطلب: 105097

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/105097/فاتح-گیشه-نوروز-٩٨-کیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir