کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یاد کودکی در نمایشگاه تصویرسازی های پرویز کلانتری

23 مهر 1391 ساعت 8:49


اگر هنوز زیاد از حال و هوای مدرسه فاصله نگرفته اید، یا اگر جزو آن دسته از بزرگترهایی هستید که هنوز با شروع مهر ماه شور و شوقی درونتان زنده می شود،حتما با آثار پرویز کلانتری خاطره هایی دارید.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، پرویز کلانتری، نگارگر آثار تصویر سازی کتابهای درسی متولد سال۱۳۱۰ در تهران و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در رشته نقاشی،همان کسی است که نقاشی هایش برای خیلی ها یادآور روزهای کودکی و حال و هوای مدرسه است. وی در سال ۱۳۳۴به همراه زمان زمانی، به عنوان گرافیست، کار خود را در موسسه انتشارات فرانکلین آغاز کرد و در سال ۱۹۶۰ همراه گروه مولفین کتابهای درسی که شامل دکتر محمد حسن گنجی پدر جغرافیای ایران، دکتر حافظ فرمانفرما استاد تاریخ، دکتر محمود بهزاد در رشته علوم طبیعی، دکتر احمد آرام در زمینه علوم، خانم ثمین باغچه بان و خانم لیلی آهی عهده دار متن فارسی و آقای قربانی در زمینه ریاضیات و... بود، برای آشنایی با اصول کار کتابهای درسی در سفری۶ماهه به آمریکا، در استودیو به کار آموزی پرداخت و تا سالهای پایانی قبل از انقلاب نیز برای کتابهای درسی نقاشی می کرد. اما به گفته وی پس از انقلاب رشته کار از دست رفت و کسانی دیگر به این مهم پرداختند.
پرویز کلانتری در یادداشتی می نویسد:"از آنجا که در سرزمینی زندگی می کنیم که همواره به گواه تاریخ هیچ نسلی نتوانسته است تجربیات خود را به نسل بعد منتقل کند، کیفیت تصاویر کتب درسی نیز سیر نزولی طی کرده است. چند سالی پس از انقلاب، در مراسمی که برای تجلیل از پیشکسوتان نقاشی کتابهای درسی برگزار شده بود وزیر آموزش و پرورش وقت، در برابر دوربین خبرنگاران ضمن اهدای لوح افتخار به بنده فرمودند: آقای کلانتری من نقاشی های زیبا شما را از وقتی به دبستان می رفتم به یاد دارم. بدیهی است در این گفته اشاره ای به زیبایی فراموش شده در کتابهای درسی وجود دارد". وی در ادامه می نویسد:"در نقاشی های کتابهای درسی از عناصر بومی ایران استفاده کردم. برای مثال نقاشی "حسنک کجایی؟" را از روی پسر بچه روستایی اهل طالقان، با همان لباس و کلاه روستایی نقاشی کرده ام.همچنان که در نقاشی های کتابهای جغرافیای ایران، با وسواس از روی عکس های مستند از مناطق گوناگون ایران نقاشی کردم. این ها نخستین تجربه هایی بودند که تا امروز با وفاداری به عناصر فرهنگی ایران در نقاشی ادامه داده ام."
پرویز کلانتری از سال۱۳۴۰ تا به امروز نمایشگاه های زیادی برپا کرده و در نمایشگاه های زیادی نیز،حضور داشته است که از جمله آنها می توان به نمایشگاه هنر معاصر ایران در دانشگاه کلمبیا در نیویورک در سال۱۳۶۴، نمایشگاه هنر معاصر ایران به همت انجمن روابط فرهنگی ایران و آمریکا در سال۱۳۵۵و نمایشگاهی در سازمان ملل متحد در نیویورک در سال۱۳۷۷ اشاره کرد. به هر حال اگر شما هم در روزگار کودکی برای حسنی نگران شدید، دلتان برای لاک پشتی که می خواست پرواز کند سوخت، از داستان کلاغی که قالب پنیر خود را از دست داد عبرت گرفتید و با قصه کرم ابریشم همراه شدید، نمایشگاهی برای برگشت به دوران کودکی،حتی برای چند ساعتی، برپاست. نمایشگاه آثار تصویر سازی کتابهای درسی استاد پرویز کلانتری با عنوان "یاد کودکی" در فرهنگسرای ارسباران از تاریخ۱۵تا۲۷ مهر ماه میزبان کودکان دیروز و امروز است.
فرزانه کریمخان


کد مطلب: 10510

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/10510/یاد-کودکی-نمایشگاه-تصویرسازی-های-پرویز-کلانتری

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir