کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جدیدترین مواضع ترامپ درباره ایران

3 خرداد 1398 ساعت 1:25

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی بامداد جمعه گفت فکر نمی‌کند نیازی به اعزام نیرو به منطقه خاورمیانه وجود داشته باشد.


رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی بامداد جمعه گفت فکر نمی‌کند نیازی به اعزام نیرو به منطقه خاورمیانه وجود داشته باشد.
به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) در یک سخنرانی در کاخ سفید گفت فکر می‌کند نیازی به اعزام نیرو به خاورمیانه (غرب آسیا) برای مقابله با ایران نیست.
 
«سی‌ان‌ان»، «آسوشیتدپرس»، «وال‌استریت‌ژورنال» و برخی از دیگر رسانه‌های آمریکا پنجشنبه گزارش دادند مقام‌های پنتاگون قرار است طرحی در خصوص اعزام چندین هزار نظامی به خاورمیانه را تقدیم مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا کنند.
 
ترامپ در پاسخ به سوالی در خصوص این گزارش‌ها گفت: «فکر نمی‌کنم نیازی به آنها (این نیروها) داشته باشیم، واقعا فکر نمی‌کنم، ولی قرار است ظرف یک ساعت آینده جلسه‌ای در همین خصوص داشته باشم. اگر نیاز به اعزام نیرو باشد حتما می‌فرستم.»
 
وی در ادامه به تکرار ادعاهایی پرداخت که در این مدت بارها تکرار کرده است: «ایران بازیگر بسیار خطرناک و بسیار بدی بوده است.»
 
رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر از لفظ توهین‌آمیز «ملت تروریست» برای ایران اشاره کرد؛ او گفت: «آنها ملت تروریست هستند و ما با این کنار نمی‌آییم. »
 
ترامپ در ادامه از توافق هسته‌ای برجام به عنوان «نمایش وحشت» یاد کرد و مدعی شد که خروج او از برجام ایران را در وضعیت بغرنجی از لحاظ اقتصادی قرار داده است.
 
ترامپ گفت: «توافقی که توسط رئیس‌جمهور اوباما امضا شد، یک نمایش وحشت بود؛ توافق وحشتناکی بود. از لحظه‌ای که من این توافق را به هم زدم و به آن خاتمه دادم ایران وارد مسیر بدی شد؛ آنها اکنون درگیر مسائل مالی گسترده‌ای هستند؛ تورمی دارند که بالاترین نرخ در دنیا را دارد.»
 
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت که ایرانی‌های زیادی را می‌شناسد و انها مردمان فوق‌العاده‌ای هستند. او گفت: «ولی این کشور در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و وقتی که من اینجا آمدم، کشور تروریسم بود.»
 
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه بار دیگر تصریح کرد که فکر نمی‌کند نیازی به اعزام نیرو به خاورمیانه وجود دارد، اما اگر الزامی برای این کار وجود داشته باشد، هر تعداد نیرو که لازم باشد به منطقه اعزام می‌کند.
 
ترامپ در ادامه تصریح کرد که آمریکا نباید در سال ۲۰۰۳ به عراق که نقشی در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نداشت حمله می‌کرد. او گفت معتقد است که آمریکا نباید در خاورمیانه حضور می‌داشت.
 
دولت آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود برای اعمال «فشار حداکثری» علیه ایران، صحنه‌آرایی نظامی برای القای وضعیت جنگ را در دستور کار قرار داده است.
 
«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند هفته پیش اعلام کرد ارتش آمریکا برای «مقابله با تهدید ایران» ناو «یو اس اس آبراهام لینکلن» را به منطقه خلیج فارس اعزام کرده است.
 
با این حال، اندکی بعد معلوم شد که این ناو طبق برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده روانه منطقه شده است.
 
دو رسانه آمریکایی پنجشنبه هفته گذشته (۲۶ اردیبهشت‌ماه) در گزارش‌هایی جداگانه بر تلاش «دونالد ترامپ» برای دورگزینی از درگیری نظامی با ایران تأکید کرده‌ و نوشته‌اند او از تلاش‌های خودسرانه برخی از مشاورانش برای القای اینکه آمریکا در آستانه درگیری نظامی با ایران قرار گرفته، ناخرسند است.
 
«سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه نوشت ترامپ معتقد است مداخله نظامی گسترده در ایران برای او از لحاظ سیاسی ویرانگر خواهد بود.
 
واشنگتن‌پست هم به نقل از چندین مقام آمریکایی گزارش داد ترامپ رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل تنش‌ها را ترجیح می‌دهد و خواستار گفت‌وگوی مستقیم با سران ایران است.
 
برخی تحلیل‌گران از طرف دیگر ادعاهایی نظیر آنچه در گزارش این دو رسانه مطرح‌شده را نوعی فضاسازی برای چیدن واقعیت‌های میدانی در قالب بازی «پلیس بد-پلیس خوب» و در نهایت تحت فشار گذاشتن تهران برای انتخاب راه گفت‌وگو از دو گانه جنگ-مذاکره تلقی می‌کنند. 
 
این تحلیلگران معتقدند دولت آمریکا بر اساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو و «جان بولتون» و «مایک پامپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند.
 
از این منظر، دولت آمریکا با اعزام ناو و بمب‌افکن به منطقه هدفی فراتر از راه انداختن نوعی جنگ روانی و در نهایت تحت فشار قرار دادن ایران دنبال نمی‌کند.
 


کد مطلب: 108217

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/108217/جدیدترین-مواضع-ترامپ-درباره-ایران

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir