کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شورایاریها حلقه مفقوده بین مدیران و مردم

25 تير 1398 ساعت 12:24

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، گفت: شورایاری ها بلاواسطه با مردم ارتباط دارند و با انتقال مشکلات محلات به شورای شهر و مسئولان، حلقه مفقوده زنجیره مدیریت شهری کامل می شود.


عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، گفت: شورایاری ها بلاواسطه با مردم ارتباط دارند و با انتقال مشکلات محلات به شورای شهر و مسئولان، حلقه مفقوده زنجیره مدیریت شهری کامل می شود.
«مجید فراهانی» عضو شورای شهر تهران عصر روز دوشنبه در نشست «شورایاری ها، فرصتی برای دستیابی به محیط زیستی سالم» که به میزبانی حزب ندای ایرانیان در دفتر مرکزی این حزب برگزار شد، افزود: اصل هفتم قانون اساسی به صراحت جایگاه شورای محله را تعیین کرده است.
وی اضافه کرد: اصل ۶ قانون اساسی که تصریح دارد؛ «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود، از راه انتخاب رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌گردد».
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: بعد از اصل ششم قانون اساسی، اصل هفتم اشاره می کند که شوراها اعم از شورای عالی استان ها، شورای استان، شهرستان، شهر، بخش و شورای محله باید شکل بگیرد. بیست سال پیش که اندیشه شورایی و اصل محوری شوراها احیا و انتخابات شوراها برگزار شد، ترتیب شکل گیری پایین و راس هرم اصل شوراها رعایت نشد.
وی گفت: می بایست اول شورای محله شکل می گرفت و به ترتیب بقیه شوراها از جمله؛ شورای بخش، شهر، شهرستان، استان و شورای عالی استان ها استقرار می یافتند، اینگونه نشد و در اولین دوره انتخابات شوراها از وسط این پروسه اقدام شد و انتخابات شوراهای شهر برگزار شد.
فراهانی خاطرنشان کرد: شورایاری ها ابداع شورای شهر اول تهران است که متوجه مراتب این خلاء شد و برای جبران این نقیصه شورای محله را تاسیس کرد که به اهداف اصول ششم و هفتم قانون اساسی جامعه عمل بپوشانند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تاکنون چهار دوره انتخابات شورایاری ها برگزار شده است، گفت: البته دوره اول به صورت پایلوت بود و فراگیر نبود، ولی سه دوره قبلی در همه محلات تهران شورایاری (شورای محله) شکل گرفت. بنابراین امسال وارد پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها می شویم.
وی شورایاری ها را حلقه مفقوده بین مدیران شهری و مردم دانست و افزود: آنها بلاواسطه با مردم ارتباط دارند و با انتقال مشکلات محلات به شورای شهر و مسئولان، حلقه مفقوده زنجیره مدیریت شهری کامل می شود. بدیهی است ۲۱ نفر عضو شورای شهر تهران امکان پاسخگویی به مطالبات و مشکلات حدود ۹ میلیون نفر شهروندان تهران را ندارد.
فراهانی با اشاره به نقش شورایاری ها در دستیابی به محیط زیستی سالم، یادآور شد: از کارهای مثبتی که در دوره های قبل در این خصوص انجام شد، مسئله تشکیل کارگروه هایی بود که در سطح مناطق و توسط شورایاری ها شکل گرفت. بر این اساس ستاد شورایاری مستقر در شورای شهر تهران، کارگروه هایی به شکل تخصصی شکل داده و شورایاران محله های تهران بر اساس موضوعات مختلف دور هم جمع شدند و مشکلات را قالب مشورت به کمیسیون های تخصصی شورای شهر ارائه می دادند.
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان، گفت: کارگروه های شهرسازی، فنی و عمران، محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی در دل شورایاری شکل گرفت و وظیفه انتقال مشکلات در سطح منطقه و محلات به عهده داشتند که گامی رو به جلو بود، هر چند نتوانست مشکلات را به طور کامل حل کنند.
وی ادامه داد: از مهمترین کارهایی که کارگروه محیط زیست شورایاری ها انجام دادند، بحث جلوگیری از تخریب باغات و فضای سبز در شهر تهران و تا حدودی موضوع ساماندهی و جمع آوری زباله ها به صورت تخصصی بود.
فراهانی با بیان اینکه در همه محلات شهر تهران سرای محله وجود دارد، اظهار کرد: سرای محلات مکانی است که سازمان های مردم نهاد، مردم محله و شورایاری ها دور هم جمع می شوند و برای انتقال مشکلی مشخص به شورای شهر بحث و تبادل نظر می کنند به همین دلیل باید گفت شورایاری بازوی مشورتی قوی و مفیدی برای شورای شهر است.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا درباره علت عدم استقبال مردم برای ثبت نام و کاندیدا شدن شورایاری ها گفت: در دوره گذشته سیزده هزار پانصد نفر ثبت نام کردند در حالی که در این دوره حدود ۱۲ هزار نفر شرکت کردند. علت کاهش علاقه به شورایاری ها این است که مردم شناخت کافی نسبت به وظایف و اثر گذاری شورایاری ها ندارند و علاقه نشان نمی دهند.
تعداد شورایاران هر محله در دوره بعد به ۹ نفر افزایش می یابد
«آرش حسینی میلانی» رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه باید نقش شورایاری ها و اثرگذاری آنها را در عرصه مدیریت شهری تبیین کنیم، خاطر نشان کرد: در شهر تهران ۳۵۲ محله داریم که در دوره‌های قبل هر محله ۷ شورایار داشت ولی در این دوره دو نفر به آنها اضافه شد و در آینده هر محله تهران ۹ نفر شورایار خواهد داشت.
حسینی میلانی افزود: در دوره قبلی یکی از موفق‌ترین کارگروه‌ها، کارگروه محیط زیست بود که به طور مرتب با اعضای شورای شهر از محلات مختلف جلسه داشتند و مسائل محیط زیستی مختلفی در همین رابطه مورد بررسی قرار گرفت و تعداد زیادی از مشکلات نواحی و محلات تهران به واسطه کار جمعی شورایاری‌ها حل شد.
وی ادامه داد: در حوزه حفظ باغات مناطق مختلف تهران و توجه به پاکیزگی محیط شهری و پاکسازی محلات از آلودگی هایی همچون آلودگی های صوتی و نظم بخشی به کسب. بخشی از مشکلات حل شد.
عضو شورای شهر تهران یادآور شد: با توجه به اینکه جمعیت ساکن در محلات مختلف شهر تهران زیاد است و نیاز به تشکیل ساختارهای منظم در سطح محلات مناطق شهر تهران داشتیم، ساختارهایی در محلات و مناطق شکل گرفت که مسائل و مشکلات محلات به مناطق، و از آن طریق به شورای شهر ارسال می‌شود.
حسینی میلانی بیان داشت: چهار کارگروه تخصصی، شهرسازی، فنی و عمران، محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی در سطح مناطق در نظر گرفته شده است که اعضای این کارگروه ها اعضای کارگروه های متناظر در محلات هستند.
وی اضافه کرد: در واقع اعضایی از کارگروه‌های محلات مختلف در کارگروه های مناطق حضور دارند و تمامی مسائل محلات را در منطقه مطرح و پس از تصویب به شورای شهر ارائه می‌دهند، که کارگروه محیط زیست یکی از این کارگروهای چهارگانه است.
عضو کمیته محیط زیست شورای شهر تهران یاداور شد: در شورای شهر چارچوب هایی وجود دارد و ساختارهای تعریف شده است که به طور کانالیزه این مسائل از سطح شهر دریافت می شود.
وی ادامه داد: برای تخصصی تر کردن موضوع مشکلات محلات و شناسایی آن، شورای پنجم شهر تهران تمهیداتی را در نظر گرفته که در دوره بعدی عملیاتی خواهد شد. ضمن اینکه در دو سال گذشته در شورای شهر تلاش زیادی صورت گرفت که کارگروه های محلات و مناطق فعالیتشان را بیشتر کرده و تخصصی تر عمل کنند.


کد مطلب: 111258

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/111258/شورایاریها-حلقه-مفقوده-بین-مدیران-مردم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir