کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پزشکی که رییس کمیسیون اروپا شد

26 تير 1398 ساعت 13:07

پارلمان اروپا با انتخاب «اورسولا فن در لاین» سیاستمدار آلمانی به عنوان رییس جدید کمیسیون اروپا، به ریاست پنج ساله «ژان کلود یونکر» بر این نهاد اروپایی پایان داد.


پارلمان اروپا با انتخاب «اورسولا فن در لاین» سیاستمدار آلمانی به عنوان رییس جدید کمیسیون اروپا، به ریاست پنج ساله «ژان کلود یونکر» بر این نهاد اروپایی پایان داد.
به گزارش ايرنا، رای گیری برای انتخاب رییس جدید کمیسیون اروپا روز گذشته (سه شنبه) برگزار شد و اورسولا فن در لاین نخستین زن وزیر دفاع آلمان با کسب ۳۸۳ رأی موافق، بار دیگر تاریخ ساز شد و به عنوان نخستین زن در راس کمیسیون اتحادیه اروپا قرار گرفت.
اورسولا فن در لاین با نام کامل «اورزولا گرترود فن در لایِن» سیاستمدار آلمانی از حزب محافظه کار اتحادیه دموکرات مسیحی و وزیر دفاع سابق آلمان ۱۸ اکتبر سال ۱۹۵۸ میلادی در بروکسل متولد شد.
وی تحصیلات خود را در زمینه اقتصاد در دانشگاه‌های گوتینگن، مونستر و مدرسه اقتصاد لندن آغاز کرد و در ۱۹۸۰ به پزشکی تغییر رشته داد و در ۱۹۸۷ از مدرسه پزشکی هانوفر فارغ‌التحصیل شد.
اورسولا فن در لاین از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ به عنوان دستیار پزشک در مدرسه پزشکی دانشگاه هانوفر فعالیت داشت و حین تحصیلات تکمیلی در ۱۹۹۱ مدرک تخصص پزشکی را دریافت کرد.
وی با «هایکو فن در لاین» پزشک و مدیرعامل یک شرکت مهندسی پزشکی ازدواج کرد و ثمره این پیوند هفت فرزند است.
همسر اورسولا فن در لاین به خاندانی تعلق دارد که به صنعتگری در زمینه ابریشم مشهور هستند.
اورسولا فن در لاین افزون بر زبان مادری (آلمانی) به زبان انگلیسی و فرانسوی تسلط کامل دارد.
گرچه اورسولا فن در لاین جامه طبابت بر تن داشت اما ستاره بخت او در سپهر سیاسی آلمان فرصت درخشش یافت و پای در مسیر «ارنست آلبرشت» پدر سیاستمدار خود گذاشت.
وی فعالیت دولتی و سیاسی خود را از چهارم مارس سال ۲۰۰۳ در کابینه نخست «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به عنوان وزیر امور اجتماعی، زنان و بهداشت آغاز کرد و در کابینه دوم بانوی قدرتمند آلمان، از ۲۲ نوامبر سال ۲۰۰۵ به عنوان وزیر امور خانواده، سالمندان، زنان و جوانان مشغول به کار شد و سپس در سال ۲۰۰۹ امور وزارتخانه کار و امور اجتماعی را بدست گرفت.
اعتماد مرکل به اورسولا فن در لاین، او را به جایگاهی تاریخ ساز در آلمان رساند و وی به عنوان نخستین زن در ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۳ بر کرسی سمت کلیدی وزارت دفاع قوی ترین اقتصاد اروپا تکیه زد.
اورسولا فن در لاین پس از پذیرش سمت وزیر دفاع، محور اصلی سیاست‌های جدید دفاعی و امنیتی این کشور را تقویت حضور نظامی آلمان در جهان عنوان کرد.
وی در دوره حضور در وزارت دفاع با رونمایی از نسخه به روز شده «کتاب سفید» مشتمل بر جهت‌گیری‌های راهبردی ارتش آلمان، خواستار مسئولیت‌پذیری برلین در عرصه جهانی و بر عهده گرفتن نقش موثرتر در هدایت عملیات نظامی بین‌المللی شد.
اورسولا فن در لاین همچنین در این کتاب از تصمیم آلمان برای ایفای نقش فعال تر در ناتو رونمایی کرد و عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد را به عنوان یکی از راهبردهای دفاعی و امنیتی جدید آلمان دانست.
این سیاستمدار آلمانی همواره یکی از منتقدان سیاست های «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و مخالف رویکردهای ضد اروپایی مسکو بوده است.
وی معتقد است که رییس جمهوری روسیه با ایفای نقش بازیگری جهانی، می‌خواهد ضعف‌های اقتصاد کشور خود را بپوشاند.
اورسولا فن در لاین همچنین در پی دیدار «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین در هلسینکی، واشنگتن را به تعلل در برابر مسکو متهم کرد و گفت، هیچ استراتژیی روشنی از سوی ترامپ پس از ملاقات با رئیس جمهور روسیه ندیده است.
مبارزه با تروریسم یکی دیگر از اولویت های مهم وزیر دفاع آلمان بود اما وی همواره بر این نکته تاکید داشت که جنگ با تروریسم نباید به مقابله با اسلام تعبیر شود.
تاکید وی بر این نکته، در واقع پاسخی به «استفن بنن» مشاور امور استراتژیک دونالد ترامپ ارزیابی شد که گفته بود که جهان غرب در حال جنگی واقعی با «فاشیسم اسلامی» است.

اورسولا فن در لاین همچنین از طرفداران جدی تشکیل «ارتش اروپایی» بود و این اقدام را برای کمک به کشورهای اروپایی جهت حمایت از منافع اروپایی‌ها و مقابله با بحران‌های احتمالی ضروری می دانست.

فروش و صدور تجهیزات نظامی از دیگر رویکردهای اورسولا فن در لاین در مدت حضور در وزارت دفاع آلمان بود و پیگیری این رویکرد، آلمان را در سال گذشته بر رتبه چهارم در میان کشور صادر کننده اسلحه نشاند.

یکی از بازارهای هدف صادارت اسلحه آلمان، عربستان بود اما مبادلات نظامی برلین و ریاض به خاطر حمله نظامی فاجعه بار عربستان به یمن، مشکلاتی برای وزیر دفاع آلمان پدید آورد.
کشتار مردم بی گناه یمن، اعتراض های جهانی را متوجه کشورهای صادر کننده تسلیحات نظامی به عربستان کرد و فشار فزاینده بر دولت آلمان، برلین را به تجدید نظر در فروش اسلحه به ریاض واداشت.
گرچه آلمان برای مدت کوتاهی فروش تجهیزات نظامی را به عربستان تحت فشارهای داخلی و خارجی به تعلیق درآورد اما جایگاه عربستان چنانکه اورسولا فن در لاین بدین مضمون «ریاض شریک امنیتی مورد اعتماد برلین در مبارزه با تروریسم است» اذعان داشت، مانع از توقف دائم صادرات سلاح به عربستان شد.
اورسولا فن در لاین در بحران سوریه نیز به عنوان وزیر دفاع آلمان نقش مخالف دولت قانونی «بشار اسد» را ایفا کرد و هموار تاکید داشت که وی در آینده سوریه جای نخواهد داشت.
تقویت همکاری نظامی آلمان با رژیم صهیونیستی نیز از جمله دستور کارهای اورسولا فن در لاین بود.
وی در سال ۲۰۱۵ در سفری که به تل آویو داشت به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص تامین تسلیحات مورد نیاز نیروی دریایی این رژِیم اطمینان خاطر داد.
آلمان پیش از این با فروش زیردریایی کلاس «دلفین» که مدرن ترین در نوع خود به شمار می رود به رژیم صهیونیستی موافقت کرد و اولین فروند از آن را در سال ۲۰۱۵ تحویل تل آویو داده است.
در پیوند با تقویت مناسبت آلمان با رژیم صهیونیستی، سال ۲۰۱۷ در رویدادی تاریخی و بی سابقه پس از جنگ جهانی دوم، جنگنده های «یورو فایتر» آلمان در یک رزمایش هوایی مشترک در آسمان سرزمین های اشغالی به پرواز در آمدند.
اورسولا فن در لاین اما در مدت حضور در وزارت دفاع مصون از گرفتاری نبوده و در نظرسنجی مجله اشپیگل در میان نامحبوب ترین سیاستمداران آلمانی، جایگاه دوم را کسب کرد.

همچنین در سال ۱۳۹۶، انتقاد اورسولا فون در لاین از ضعف رهبری در نیروهای نظامی آلمان، با واکنش تند سیاستمداران و مقامات نظامی آلمان مواجه شد.
همچنین اوایل سال جاری، انتشار یک سند مالی وزارت دفاع مبنی بر اینکه شخص وزیر دفاع از پرداخت غیرقانونی به یک مشاور وزارتخانه خبر داشته، رسوایی بزرگی را برای اورسولا فن در لاین رقم زد و وی از سوی رسانه ها و مقامات سیاسی آلمانی متهم شد که هیچ نظارتی بر دستگاه تحت امر خود ندارد.
با وجود این چالش ها، دستیابی اورسولا فن در لاین برای سمت ریاست کمیسیون اروپا با مخالفت صریح احزاب آلمانی نظیر سوسیال دموکرات ها، سبزها و چپ ها با وی، کم دردسر نبوده است.
اما پشت گرمی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و حمایت قاطع «امانوئل ماکرون» رییس جمهوری فرانسه از اورسولا فن در لاین، راه را در نهایت برای وی در کسب ریاست کمیسیون اروپا هموار ساخت و باید دید وی به جای «ژان کلود یونکر» می تواند برای چالش های گریبانگیر اروپا مانند مهاجران و برگزیت معجزه ای بیابد.

بدون شک رسیدن به ریاست کمیسیون اروپا آرزوی هر سیاستمدار اروپایی است اما اورسولا فن در لاین سوارکاری ماهری است و بعید نیست در آینده اسب خود را برای تصاحب سمت پر طمطراق صدراعظمی آلمان زین کند.


کد مطلب: 111336

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/111336/پزشکی-رییس-کمیسیون-اروپا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir