کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کواکبیان در نشست مردمی دور دوم بررسی مشکلات منطقه 12

به وعده‌های اروپایی‌ها نباید چندان خوش‌بین باشیم

مسئولان نباید از مشکل معتادان و موضوع میراث فرهنگی در منطقه 12 غفلت کنند

13 شهريور 1398 ساعت 19:35

دور دوم نشست مردمی بررسی مشکلات منطقه ۱۲ از سلسله جلسات مناطق ۲۲گانه و شهرستان‌های اطراف تهران روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۹۸ در مسجد حریری بازارچه طرخانی شاپور (خیابان وحدت اسلامی) برگزار شد.


دور دوم نشست مردمی بررسی مشکلات منطقه ۱۲ از سلسله جلسات مناطق ۲۲گانه و شهرستان‌های اطراف تهران روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۹۸ در مسجد حریری بازارچه طرخانی شاپور (خیابان وحدت اسلامی) برگزار شد.
این دیدار صمیمی با حضور شورایاران و دبیران شورایاری محلات منطقه ۱۲، عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران، غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران، نظام ملکشاهی معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری تهران، لطف الله پرندین معاون امنیتی انتظامی فرمانداری، سعادتی شهردار منطقه ۱۲ و همچنین آقایان علیرضا محجوب و غلامرضا حیدری نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این نشست ابتدا تنی چند از شهروندان و شورایاران منطقه ۱۲ به بیان مشکلات عمده محلات این منطقه پرداختند.
اعتراض به وضعیت تالار «یاس» واقع در میدان شوش تهران، حسینیه همت واقع در محله دروازه شمیران و حضور گسترده معتادین متجاهر و اراذل و اوباش در محله خیام، فروش حیوانات وحشی همچون مار و سگ در بازارهای شبانه شوش و خیام، تردد پرشمار موتورسواران از پیاده‌روها و سلب امنیت از شهروندان به ویژه بانوان، حضور دستفروشان در مقابل مغازه‌ها و واحد‌های صنفی که فروش آن‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.
مشکلات مربوط به میراث فرهنگی و بافت‌های «تاریخی» موجود در منطقه ۱۲ از جمله درخواست‌های مردمی مطرح شده در این دیدار بود.
دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدلله الحسین (ع) گفت: پیامبر اکرم (ص)  چند حدیث معروف درخصوص امام حسین (ع) دارند؛ یکی این است که قتل امام حسین (ع) در قلوب مومنان حرارتی ایجاد کرده است که هرگز سرد نخواهد شد. حدیث دیگر این است:‌ «حسین مِنّی و أنا من حسین». این بدان معناست که علاوه براینکه امام حسین(ع) نوه بزرگوار پیامبر گرامی اسلام است بقای نام پیامبر و اسلام هم به واسطه امام حسین (ع) و همین عزاداری‌ها  و عظمت جنبش امام حسین (ع) تاکنون زنده است.
وی افزود: ما افتخار می‌کنیم که انقلاب اسلامی سال ۵۷ نیز با نام امام حسین(ع) گره خورده است و امیدواریم که نام سید‌الشهداء همواره موتور محرک اقدامات ما در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی باقی نمانده و کشورهای اروپایی فرصت چندانی ندارند. ما به تمام تعهداتمان عمل کردیم اما آن‌ها فقط شعار داده‌اند. لذا ما نباید چندان به وعده‌های اروپایی‌ها خوش‌بین باشیم.
دکتر کواکبیان افزود: البته شنیدیم وزیر دارایی فرانسه به آمریکا رفته تا با وزیر خزانه داری آمریکا دیدار کند تا درخصوص بسته پیشنهادی مکرون صحبت‌ها و هماهنگی‌هایی انجام دهد که بعید می‌دانم به نتیجه برسد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس افزود: ما علاقه داریم برجام حفظ شود، اما از قلب مناطق تهران می‌گویم اگر طرف‌های برجامی به تعهداتشان عمل نکنند گام سوم را محکم‌تر برخواهیم داشت.
وی تصریح کرد: بارها در این منطقه بازدیدهایی داشته و بازدیدی شبانه در ابتدای کار مجلس دهم از ساعت 10 شب تا 5 صبح به همراه جمعی از نمایندگان تهران از محله هرندی داشتیم.
عضو شورای ساماندهی امور پایتخت گفت: موضوع اعتیاد و این بلای خانمان سوز مربوط به تهران یا یک منطقه نیست، اما باید برای منطقه ۱۲ که به صورت ویژه درگیر این موضوع است فکری جدی شده و قبل از پراکنده شدن معتادین در این منطقه باید زودتر مورد رسیدگی قرار گیرد.
دکتر کواکبیان افزود: درخصوص دستفروشان باید ساماندهی انجام شود تا کسبه و بازاری‌ها بتوانند با طیب خاطر به کار و کسب روزی حلال بپردازند.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید تاکید کرد: حداکثر تا یک ماه آینده جلسه ویژه‌ای در خصوص میراث فرهنگی منطقه ۱۲ در فرمانداری و با حضور مسئولین ذیربط خواهیم داشت.
عیسی فرهادی فرماندار تهران با تسلیت ایام ماه محرم گفت: شرکت ۲۰ میلیون نفر در مراسم اربعین حسینی و ۲.۵ میلیون نفر در مراسم جاماندگان اربعین که در تهران و ری برگزار می‌شود نشان از رمز و رازی دارد که انشاالله مقدمه تشکیل حکومت امام عصر (عج) در ادامه حرکت عاشورا و انقلاب اسلامی است.
وی افزود: خدمت به مردم وظیفه ما است و در خصوص منطقه ۱۲ نیز تاکنون اقدامات فراوانی انجام شده است. ساماندهی معتادین محله هرندی از جمله این اقدامات و خروجی‌های این جلسات است که فرمانداری تهران بیش از ۱۰هزار نفر از معتادین را ساماندهی کرده و بیش از ۶ ماه است که از آن‌ها نگهداری می‌کند.
فرماندار تهران تصریح کرد: در خصوص بازار تهران جلساتی با میراث فرهنگی برگزار کرده و در حال چاره‌اندیشی برای این بافت نا ایمن هستیم.
فرهادی گفت: در خصوص موتورسواران و مزاحمت‌های خیابانی جایگزینی دوچرخه و موتورهای برقی در دستور کار است که به شکل تدریجی انجام می‌گیرد.
در ادامه سعادتی شهردار منطقه ۱۲ با ارائه توضیحاتی در پاسخ به شهروندان و مسئولان حاضر در جلسه گفت: ساخت و بهسازی اماکنی همچون سرویس‌های بهداشتی و بوستان‌ها با شهرداری است و در صورتی که اوقاف زمین‌های مورد نیاز را به شهرداری واگذار کند، شهرداری اقدام به ساخت کلانتری، مراکز اورژانس و بهداشت، سرویس‌های بهداشتی و سایر مراکز خدماتی خواهد نمود.
وی افزود: مبارزه با مافیای مواد مخدر از دست شهرداری خارج است و در این زمینه به عزم ملی و همکاری دستگاه‌های دولتی و حکومتی احتیاج داریم.
شهردار منطقه ۱۲ تصریح کرد: دومین مرکز گرمخانه بانوان در سال گذشته تاسیس شد و زنانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد و تعرض قرار داشتند، در حال حاضر حداقل از نعمت فضای گرم بهره‌مند هستند.
سپس آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران گفت: منطقه 12 با بیش از ۲۶۰ هزار نفر جمعیت از امکانات مناسبی برخوردار است و مشکلات مربوط به میراث فرهنگی نیز باید حل شود.
وی افزود: ۱۱۲ هکتار بافت مربوط به محدوده بازار بزرگ تهران هم اکنون در محدوده میراث قرار داشته و محله‌های عودلاجان و سنگلج نیز به بافت میراث فرهنگی الحاق شده‌اند.
آرام با اشاره به حادثه پلاسکو ادامه داد: مسئولان همگی پس از این حادثه قول دادند که تا ۲ سال آینده این پاساژ بازسازی شده و در اختیار کاسبان و صنوف دارای حقوق مکتسبه قرار می‌گیرد؛ اما با وجود پیگیری‌های مستمر مسئولین و فرمانداری تهران برای بازسازی هرچه زودتر و بازگرداندن حقوق مردم به آنها به دلیل سنگ اندازی در روند ساخت و مطرح شدن موضوعاتی همچون کلیسای ژاندارک همچنان مانع از بازسازی این مجموعه می‌شوند.
معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران افزود: حضور روزانه ۱.۵ تا ۲ میلیون جمعیت شناور در بازار نا امن تهران، این محل را به یکی از نا ایمن‌ترین اماکن تجاری جهان تبدیل کرده و باید برای جابجایی یا بهسازی این بازار قدیمی تدبیر شود.
آرام با اشاره به جلسات پیشین و مصوبات آن گفت: ۱۵ مصوبه اجرایی برای منطقه ۱۲ اخذ شده که تاکنون ۱۲ مورد از آن‌ها از جمله ایجاد تعدادی بوستان جدید، جابجایی بیش از ۷۰ مورد تیرهای برق مزاحم و مواردی از این دست به انجام رسیده و پیگیر اجرایی شدن دیگر مصوبات نیز هستیم.
سپس حیدری نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مردم این منطقه مردم اصیل و بزرگی هستند و امیدواریم شاهد ادامه مشکلاتی همچون حضور معتادین متجاهر در این منطقه نباشیم. برای این موضوع باید راه حلی جدی و فوری اندیشیده شود چرا که حضور معتادین به این شکل گسترده زیبنده شهر و نظام نیست و مجمع نمایندگان تهران حاضر است در این زمینه با فرمانداری تهران هرگونه همکاری را انجام دهد.
علیرضا محجوب دیگر نماینده مجلس حاضر در این نشست که از پایه‌های ثابت این سلسله جلسات است با اشاره به یکی از دغدغه‌های اصلی مطرح شده توسط شهروندان عنوان کرد: در تهران هیچ بافت یا بنای تاریخی وجود ندارد و به دلیل اینکه رشته تخصصی من در این زمینه است حاضر به اثبات این موضوع در فرصت مناسب هستم.
وی افزود: به جز یکی دو بنا و محله همچون «ارگ» و محله عودلاجان که قدیمی‌ترین محل و بنای تهران هستند، در شهری که کل قدمت آن به ۲۵۰ سال هم نمی‌رسد چطور این میزان بافت تاریخی داریم؟
رئیس خانه کارگر گفت: به نظر می‌رسد در فهم مفهوم بنای تاریخی دچار اشتباه شده‌ایم چراکه بنای ۵۰ ساله فرسوده است نه تاریخی، بنای تاریخی باید بیش از ۲۰۰ سال عمر داشته باشد و این درحالی است که بسیاری از بافت‌های تاریخی تهران در دوره معاصر ساخته شده‌اند.
محجوب تصریح کرد: ممکن است بنایی دارای ارزش معماری و فرهنگی باشد، اما این الزاما به معنای ارزش تاریخی آن بنا نیست. اگر میراث قصد ایجاد مانع در ساخت و سازهای مردم در منطقه ۱۲ را دارد اولین جایی که باید مانع از ساخت و ساز بی رویه آن می‌شد ساختمان‌های جدید و در حال گسترش مجلس شورای اسلامی است.
 


کد مطلب: 114159

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/114159/وعده-های-اروپایی-ها-نباید-چندان-خوش-بین-باشیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir