; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - لغو روادید 20 دانشجوی ایرانی در سپتامبر - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لغو روادید 20 دانشجوی ایرانی در سپتامبر

28 مهر 1398 ساعت 16:00

گزارش جدید خبرگزاری "ان‌بی‌سی" نشان می‌دهد که آمریکا در ماه سپتامبر، روادید حداقل ۲۰ دانشجوی ایرانی را لغو کرده است.


گزارش جدید خبرگزاری "ان‌بی‌سی" نشان می‌دهد که آمریکا در ماه سپتامبر، روادید حداقل ۲۰ دانشجوی ایرانی را لغو کرده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از ان‌بی‌سی، آمریکا در ماه سپتامبر، روادید ۲۰ دانشجوی ایرانی را که رزومه مهمی نیز داشته‌اند، لغو کرده است.
یکی از این دانشجویان که "مهران" نام دارد، در ۲۲ سالگی موفق شده یک شرکت نرم‌افزاری را تاسیس کند و طی دو سال ۲۰ کارمند داشته باشد. او با وجود داشتن چنین موفقیتی در ایران، احساس کرد که باید گام بزرگتری بردارد. مهران پس از تلاش بسیار توانست پذیرش و بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری رشته مهندسی نرم‌افزار را در یکی از دانشگاه‌های آمریکا به دست آورد. او پس از واگذاری سهام و جایگاه خود و فروش آپارتمانش، مراحل دریافت روادید را آغاز کرد.
مهران سرانجام پس از دو ماه توانست اجازه تحصیل در آمریکا را به دست آورد و در تاریخ ششم سپتامبر راهی فرودگاه شد اما هرگز نتوانست به مقصد خود برسد زیرا روادید او باطل شده بود. اکنون او بر سر دو راهی تلاش دوباره برای گرفتن یک روادید دیگر و بازگشتن به زندگی پیشین خود قرار دارد. مهران در این باره گفت: مشکل اینجاست که من نمی‌دانم باید چه کاری انجام بدهم زیرا بسیاری از فرصت‌ها را از دست داده‌ام و نمی‌توانم با اطمینان برای گرفتن پذیرش کشورهای دیگر تلاش کنم.
مهران فقط یکی از ۲۰ دانشجوی ایرانی است که به رغم داشتن رزومه مهم و معتبر، طی ماه سپتامبر از پرواز به آمریکا جا مانده است. ان‌بی‌سی، دانشجویانی مانند مهران را قربانیان سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در برابر ایران می‌داند.
از زمانی که ترامپ، قانون ممنوعیت سفر به آمریکا را برای ایران برقرار کرده، روابط میان دو کشور تا اندازه قابل توجهی تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفته‌اند. به گزارش مؤسسه آموزش بین‌المللی"(IIE)، حدود ۱۲ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا به تحصیل مشغول هستند اما تعداد روادید دانشجویان ایرانی از ۳۱۳۹ در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۴۳ در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.
با این حال، یک سخنگوی "وزارت امور خارجه آمریکا"(DOS) ادعا کرده که هیچ تغییری در سیاست جذب دانشجوی رخ نداده و صدور روادید برای دانشجویان ایرانی ادامه دارد.
یکی از مقامات رسمی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: دانشجویان بین‌المللی، اولویتی برای این سازمان به شمار می‌روند و ما همچنان پذیرای آنها هستیم.
"اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا"(CBP) نیز تغییر در سیاست‌های سفر دانشجویان ایرانی را انکار کرده است.
یک شرکت فعال در زمینه صدور و اخذ روادید دانشجویی نیز در این باره گفت: این آمار لغو روادید دانشجویان ایرانی در پنج سال گذشته بی‌سابقه است. پیشتر، لغو روادید معمولا سالانه برای یک یا دو دانشجو رخ می‌داد.


کد مطلب: 116785

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/116785/لغو-روادید-20-دانشجوی-ایرانی-سپتامبر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir