کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختراع ماشین نگهدارنده کبد خارج از بدن انسان

24 دی 1398 ساعت 11:11

محققان ماشینی ساخته اند که می تواند کبد انسان را تا یک هفته خارج بدن زنده نگه دارد. این ماشین به افراد در انتظار پیوند کبد کمک می کند.


محققان ماشینی ساخته اند که می تواند کبد انسان را تا یک هفته خارج بدن زنده نگه دارد. این ماشین به افراد در انتظار پیوند کبد کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز، محققان روشی یافته اند تا کبد را به مدت یک هفته خارج از بدن انسان زنده نگهدارند. این روش سبب می شود کبد برای مدت طولانی تری نگهداری شود تا به بدن افراد مبتلا به بیماری های کبدی یا سرطان پیوند زده شود.
دانشگاه زوریخ دستگاه جدیدی برای این منظور ساخته است که نه تنها کبد را خارج از بدن حفظ می کند بلکه کبدهای خسارت دیده را دوباره جوان می کند تا برای پیوند به بدن آماده شوند.
ساخت ماشین مذکور از سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شده است. در این پروژه سیستمی خارجی ساخته شد که می تواند کبد جدا شده از بدن انسان را به مدت ۱۲ ساعت زنده نگه دارد. این سیستم در حقیقت نوعی ماشین پرفیوژن است که برای حفظ اعضای بدن برای پیوند ساخته شده است. این ماشین اکسیژن و مواد مغذی را به عضو می رساند و همزمان عملکرد آنها را بررسی می کند.
محققان دانشگاه بیمارستان زوریخ، ETH، وایس زوریخ و دانشگاه زوریخ سعی کردند عملکرد ماشین پرفیوژن نگهداری کبد را ارتقا دهند و برای این منظور فعالیت بدن انسان را در این دستگاه تقلید کردند.
آنها طی بازه ای ۴ ساله توانستند تعدادی از عملکردهای فیزیولوژیکی مانند خودکارسازی کنترل سطح گلوکز و اکسیژن همراه مدیریت حذف دورریز هماتوکریت یا سطح غلظت سلول های قرمز در خون را در ماشین یکپارچه کنند.
این ماشین پس از ساخت، با کبد های خوک آزمایش شد و محققان نشان دادند قابلیت نگهداری این عضو بدن به مدت یک هفته را دارد.
علاوه بر آن ۱۰ کبد خسارت دیده انسانی نیز در این دستگاه آزمایش شدند. این کبدها مناسب پیوند نبودند اما پس از یک هفته، ۶ کبد از این تعداد کاملا قابلیت های خود را بازیافته بودند.
 این تحقیق در ژورنال Nature Biotechnology منتشر شده است.


کد مطلب: 121961

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/121961/اختراع-ماشین-نگهدارنده-کبد-خارج-بدن-انسان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir