کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر انجمن خودروسازان:

ضرورت واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی

24 دی 1398 ساعت 15:40

اگر واگذاری مد نظر وزیر صنعت به گونه‌ای باشد که پس از آن دیگر دولت در اموری همچون قیمت گذاری و تعیین مدیرعامل شرکت ها دخالتی نداشته باشد، می‌تواند به رشد و توسعه صنعت خودرو کمک کند.




اگر واگذاری مد نظر وزیر صنعت به گونه‌ای باشد که پس از آن دیگر دولت در اموری همچون قیمت گذاری و تعیین مدیرعامل شرکت ها دخالتی نداشته باشد، می‌تواند به رشد و توسعه صنعت خودرو کمک کند.



به گزارش  مردم سالاری آنلاین،  احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: اگر واگذاری مد نظر وزیر صنعت به گونه‌ای باشد که پس از آن دیگر دولت در اموری همچون قیمت گذاری و تعیین مدیرعامل شرکت ها دخالتی نداشته باشد، می‌تواند به رشد و توسعه صنعت خودرو کمک کند.
او ادامه داد:در حال حاضر میزان سهام دولت در شرکت ایران خودرو و سایپا زیر ۲۰ درصد است، اما در همه امور جزئی و کلی این شرکت ها که مهمترین آن قیمت گذاری است، دخالت دارد و این رویه موجب زیان صنعت خودرو کشور شده است.
به گفته نعمت بخش، سال گذشته هر کدام از شرکت‌های بزرگ خودروساز ۸ هزار میلیارد تومان ضرر داشته‌اند و طی ۶ ماهه امسال نیز زیان هر کدام از این شرکت‌ها حدود ۵ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بوده است.
دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: خودروساز باید سود داشته باشد تا آن را صرف خرید ماشین آلات به روز دنیا و بهبود کیفیت محصول خود کند، اما روند فعلی قیمت گذاری خودرو سود حاصل از این بخش را تنها به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رساند و در این شرایط، هم خودروساز و هم مصرف کننده متضرر می‌شوند.
نعمت بخش تصریح کرد: در صورت واگذاری کامل خودروسازان باید دولت از اموری همچون تعیین قیمت دست بردارد و پیشنهاد ما در این شرایط تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار است.
او در پاسخ به این سوال که آیا این روش باعث گران‌تر شدن قیمت‌ها می‌شود، گفت: خیر، در حال حاضر ۷۰ درصد از افراد به قصد سرمایه گذاری، خودرو می‌خرند و اگر قیمت کارخانه و بازار نزدیک به هم شود، بسیاری از واسطه‌ها حذف شده و با توجه به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، قیمت‌ها هم متعادل خواهد شد.
او ادامه داد: اگر صنعت خودرو کشور به سوددهی برسد با پرداخت به موقع بدهی قطعه سازان، این صنعت هم رشد خواهد کرد همچنین سود صنعت خودرو مشخص و شفاف است و درصورتی که زیاد باشد مالیات آن پرداخت می‌شود، اما در حال حاضر سود این بخش به جیب دلالانی می‌رود که حتی یک ریال مالیات هم نمی‌پردازند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


کد مطلب: 121989

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/121989/ضرورت-واگذاری-خودروسازان-بخش-خصوصی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir