کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات بازداشت 3 دانشجوی دانشگاه تهران

23 بهمن 1398 ساعت 15:34

رییس حراست دانشگاه تهران جزئیات بازداشت ۳ دانشجوی دانشگاه تهران در روزهای اخیر را اعلام کرد.


رییس حراست دانشگاه تهران جزئیات بازداشت ۳ دانشجوی دانشگاه تهران در روزهای اخیر را اعلام کرد.
«اسماعیل سلیمانی» رییس حراست دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا، درباره جزئیات بازداشت «بهاره هدایت» دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران که گفته می‌شود، بعد از احضار از سوی حراست دانشگاه بازداشت شده است، گفت: پلیس امنیت دو، سه مرتبه به خانم بهاره هدایت برای مراجعه، ابلاغ کرده بود و حتی با او نیز صحبت‌هایی داشت و در واقع او در جریان مساله بوده است. طوری که خانم هدایت گفته بود، من روز چهارشنبه (امروز) به پلیس مراجعه خواهم کرد. در ادامه این جریانات پلیس با حراست دانشگاه تماس می‌گیرد و می‌گوید که می‌خواهد با بهاره هدایت مصاحبه‌ای داشته باشد و ابلاغیه‌ای قضایی دارند که باید به او بدهند.
اجازه نمی‌دهیم دانشجویی در حراست دانشگاه بازداشت شود
وی ادامه داد:‌ وقتی پلیس مراجعه می‌کند، ما مطلع می‌شویم که موضوع بحث، دستگیری بهاره هدایت است،‌ ما نیز با توجه به حساسیتی که دانشگاه دارد، اجازه نمی‌دهیم این اتفاقات در حراست دانشگاه رخ بدهد. ما پلیس را به بیرون هدایت کردیم و بعد یکی از همکاران ما با خانم بهاره هدایت صحبت می‌کند و می‌پرسد که دقیقا موضوع شما چیست و چرا پلیس دنبال شماست؟ او پاسخ می‌دهد، من فعال سیاسی هستم.

بازداشت بهاره هدایت ربطی به حراست و دانشگاه ندارد
رییس حراست دانشگاه تهران گفت: بعد از این که خانم بهاره هدایت از ساختمان بیرون می‌رود، بیرون از دانشگاه بازداشت می‌شود، از این رو بازداشت وی ربطی به حراست و دانشگاه ندارد.
سلیمانی در واکنش به اینکه گفته می‌شود، حراست دانشگاه تهران با همکاری پلیس، بهاره هدایت را دستگیر کرده است، گفت:‌ پلیس نیازی به همکاری ما ندارد، پلیس یا هر مرجع امنیتی که ضابط دادگستری و قضایی است، می‌تواند بر اساس وظیفه‌اش اقدام ‌کند، حالا اگر دانشجویی در دانشگاه نباشند، او را بیرون از دانشگاه می‌گیرند. در سال ۹۶ نیز اکثر دانشجویان را در نقطه‌های مختلف گرفتند. ما می‌دانیم که ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه درست نیست و حواشی برای دانشگاه ایجاد می‌کند.

دانشجویان بازداشتی در شعبات مختلف دادسرای اوین هستند
رییس حراست دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که کدام نهادی بهاره هدایت، امیرمحمد شریفی و معین زارعیان را بازداشت کرده است؟ گفت: پلیس امنیت این دانشجویان را بازداشت کرده و اکنون این دانشجویان در شعبات مختلف دادسرای اوین هستند.
وی درباره وضعیت امیرمحمد شریفی و معین زارعیان که گفته می‌شود از مقابل خوابگاه بازداشت شده‌اند، گفت:‌ ما از اینکه امیرمحمد شریفی ابلاغ قضایی داشته، مطلع بودیم و به خودش هم گفته شده بود. در واقع به او ابلاغ شده بود که به دادسرا مراجعه کند و آنجا پیگیر موضوع باشد، اما او مراجعه نمی‌کند و حکم دستگیری او می‌آید و بازداشت می‌شود. البته در این زمینه مطمئن نیستم، زیرا روایت دیگری وجود دارد که او خودش به دادسرا مراجعه کرده است،‌ فکر می‌کنم امروز آقای شریفی آزاد شود. این دو شخص بیرون محیط دانشگاه بازداشت شده‌اند، اما دقیقا نمی‌دانیم در کدام نقطه بوده‌اند.

علت بازداشت دانشجویان مربوط به آخرین تجمع آبان ماه است
سلیمانی درباره علت بازداشت این دانشجویان گفت: من دلیل اتهام‌ها را نمی‌دانم، ولی به تجمع آخری که در آبان ماه در دانشگاه اتفاق افتاد، مربوط می‌شود. این دانشجویان به علت حضور در تجمعات اخیر و شعارهای تند و ساختارشکنانه‌ای که سر داده‌اند، بازداشت شده‌اند. ما اطلاعات دقیقی نداریم و اطلاعات در اختیار پلیس است، اما زمانی که دستگاه قضایی حکمی را صادر می‌کند، براساس اتهاماتی است که عنوان مجرمانه دارد.
وی خاطرنشان کرد:‌ زمانی که ابلاغ قضایی برای فردی وجود دارد، او باید پاسخگو باشد. پلیس در حوزه متهم‌های دانشجویی در وهله اول ابتدا فرد را دعوت یا احضار می‌کند، اما زمانی که او مراجعه نمی‌کند در مرحله بعد حکم بازداشت را می‌گیرند.

اگر بتوانیم کاری برای دانشجویان بازداشتی کنیم، حتما انجام خواهیم داد
رییس حراست دانشگاه تهران درباره پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی اظهار داشت: در عین حال همه این موارد قابل پیگیری است و ما نیز اگر بتوانیم کاری برای دانشجویان کنیم، حتما انجام خواهیم داد. به هر حال ما هم بر اساس قوانین و مقررات نمی‎توانیم از دستور قضایی استنکاف کنیم، اما به نظرم بهترین مرجع اداره کل حقوقی است و باید موارد این چنینی را به آنجا ارجاع دهیم تا بخش‌های دیگر دانشگاه درگیر نشود.


کد مطلب: 123691

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/123691/جزئیات-بازداشت-3-دانشجوی-دانشگاه-تهران

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir