کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون نظارت سازمان نظام پزشکی:‌

خدمات بخش‌‌های دولتی برای کرونا رایگان است

11 اسفند 1398 ساعت 9:48

معاون نظارت وبرنامه‌ریزی نظام پزشکی گفت: هیچگونه داروی قطعی برای کرونا وجود ندارد، اما پروتکل درمان حمایتی برای مبتلایان به این بیماری، باعث ترخیص بسیاری از آنها شده است.


معاون نظارت وبرنامه‌ریزی نظام پزشکی گفت: هیچگونه داروی قطعی برای کرونا وجود ندارد، اما پروتکل درمان حمایتی برای مبتلایان به این بیماری، باعث ترخیص بسیاری از آنها شده است.
«محمد جهانگیری» معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که بیماران کرونا برای درمان باید هزینه پرداخت کنند؟ گفت: آزمایش‌هایی که شما می‌بینید در ازای پول انجام شده است، مربوط به بخش خصوصی است. این مربوط به افرادی است که به سلامت خود مشکوک هستند و به بخش‌های خصوصی مراجعه می‌‌کنند، اما تمام خدمات بخش‌‌های دولتی رایگان است. 
وی در ادامه افزود: اگر کسی مایل است، خارج از پروتکل‌ها خدمات دریافت کند، باید هزینه‌ی آن را هم پرداخت کند، البته این بیمارستان‌ها نیز تنها هزینه‌ی آزمایش خود را دریافت می‌کنند و خدمات را با تخفیف ارائه می‌دهند. ما نمی‌توانیم هرگونه خدمات ممکن را محدود کنیم و این تصمیم درستی در این شرایط نیست. 
جهانگیری در شرح پروتکل درمانی در بخش دولتی، اظهار کرد: در بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی مشخص شده دولتی، تمام خدمات رایگان است؛ خدمات در تمام مراحل تشخیص تا درمان رایگان است. 
وی افزود: افرادی که در بیمارستان‌های خصوصی، برای علائم شک‌برانگیز آزمایش می‌دهند و احتمال ابتلا به کرونا درباره‌ی آن‌ها بوجود می‌آید، به کلینیک‌های حاد تنفسی مشخص شده برای کرونا، ارجاع داده می‌شوند. خدمات درمانی آن‌ها نیز از آن پس رایگان می‌شود، چرا که آن‌ها باید تشخیص نهایی را با کیت‌های تخصصی موجود در بیمارستان‌های معین بگیرند. بستری آن‌ها در این قرنطینه‌ها نیز رایگان است. 
جهانگیری در واکنش به اظهارات درمانی غیرتخصصی از طرف افراد غیرکارشناس، گفت: در حال حاضر پروتکل خدمات درمانی به کرونا ویروس مشخص است. پروتکل‌های متفاوتی وجود دارد. بیمار اگر مشکل حادی نداشته باشد با توصیه ترخیص می‌شود، اگر نیاز به تست سی‌تی اسکن یا کیت داشته باشد، انجام می‌شود. فضائی که این آزمایش‌‌ها باید انجام می‌شود یا خدماتی که باید صورت بگیرد، مشخص است. اینکه افراد پیشنهادات فضای مجازی یا نهادهای غیرمتخصص را باور کنند، کمکی به آن‌ها نمی‌کند. 
وی افزود: تحقیقات در زمینه این ویروس در حال انجام است. ممکن است هر روز نتایجی حاصل شود و اجرای پروتکل درمانی را تحت تاثیر قرار دهد، اما هر نتیجه مستندی تنها پس از اعلام وزارت بهداشت قابل اعتنا است. هیچ مرجع دیگری قابل استناد نیست. 
معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی در پاسخ به سوالی درباره دارو‌های مصرفی برای بیماران کرونا بیان کرد: داروهایی وجود داشته که خوشبختانه به بیماران پاسخ داده است. ما هم فعلا با این داروها درمان را پیش می‌بریم، اما هیچ داروی قطعی و خاص برای کرونا وجود ندارد، همان درمان حمایتی که اجرا می‌شد، همچنان در حال اجرا است. همین درمان حمایتی توانسته بسیاری از بیماران را مرخص کند.
جهانگیری درباره ابتلای دوباره به کروناویروس در چینی‌هایی که درمان شده‌اند و در  پاسخ به این پرسش آیا مورد مشابه در کشور داشته‌ایم؟ گفت: این موضوعات در حال بررسی است. در حال حاضر، جامعه علمی شیوع‌شناسی ما در رابطه با این موضوع تحقیق می‌‌کند. باید پی ببریم که این ویروس در ایران چگونه رفتار می‌کند.
وی افزود: در رابطه با چند موردی که در چین به شرایط ناپایدار بیماری برگشتند، مشخص نیست که بهبود یافته بودند یا نه؟ مشخص نیست که به علت شرایط محیطی بد دوباره مبتلا شدند یا آن که دوره بیماری آن‌‌ها به دلایل ناشناخته طولانی‌تر شده است. این موضوعات در دست محققان است، کسی هم رد نکرده است که افراد بهبود‌یافته ممکن نیست، دوباره مبتلا شوند. 
معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی بیان کرد: بعضا گفته می‌شود که شدت مرگ و میر در ایران بالاتر از چین است، این حرف درست نیست. حوزه تشخیص قطعی ما آهسته حرکت می‌کند، چرا که کیت‌ها و روش‌های تشخیص ما محدود بود، ما تنها برای افراد بستری کیت تخصیص دادیم.هشتاد درصد از بیماران کرونائی را که به خودی خود بهبود پیدا می‌کنند، آزمایش نکردیم تا آمار واقعی و نسبت مرگ‌ ومیر درست تخمین زده شود. شیوع‌ها در کشورها متفاوت است، باید آرام آرام پیش برویم. این نه به معنای کتمان از سمت ما است، و نه به آن معناست که تمامیت اوضاع و بیماری را رصد می‌کنیم. 
وی ادامه داد: ما تنها از افراد با ریسک بالا تست گرفته‌ایم. ممکن است خیلی از افراد همین الان مبتلا شده و بهبودیافته باشند، آن‌ها در آمار گنجانده نمی‌شوند. ممکن است در بین آنها افراد زیادی کرونای مثبت باشند که جائی ثبت نشده است. اگر ما از این اضطرار اولیه خارج شویم، آمارهایمان با دقت بیشتری کسب و اعلام خواهند شد. 
جهانگیری در ارتباط با کلینیک‌هایی که از پذیرش بیماران با علائم مشابه کرونا خودداری می‌کنند، آنچه بویژه در گیلان دیده شده است، تشریح کرد: در حوزه مطب‌ها چند پروتکل وجود دارد. مطب‌های غیرضروری به توصیه خود ما تعطیل شده‌اند یا مراجعات خودشان را کم کرده‌اند. این به دلیل همان اقداماتی است که باید منجر به کاهش تجمع و تردد شود. بطور مثال چشم‌پزشکی و کلینیک‌های پوست و مانند آن‌ها. هیچ لزومی وجود ندارد که افراد جز برای موارد اورژانسی در این مطب‌ها حضور پیدا کنند. 
وی در ادامه گفت: طبق توصیه ما، دندانپزشکان به جز در موارد اورژانس خدمات درمانی انجام نمی‌دهند. پزشکان عمومی در صحنه حضور دارند، اما یک مسئله‌ای در رابطه با پزشکان نادیده گرفته شده است. پزشکان صف اول مقابله با بیماری را تشکیل می‌دهند. بیمار شدن یک پزشک مساوی با ابتلای تمام بیماران او و از دست دادن نیرویی که در این شرایط بسیار ارزشمند تلقی می‌شود. ما توصیه می‌کنیم که افراد به کلینیک‌های تخصصی تنفسی مراجعه کنند. 
جهانگیری در پایان اظهار کرد: در حال حاضر پزشکان برای تامین وسایل ایمنی بالا مشکلاتی دارند. از طرف ‌آن‌ها هم اعلام شده است، اگر لوازم ایمنی بالا در اختیار آن‌ها قرار گیرد، از همکاری دریغ نمی‌‌کنند. ما تهیه این وسایل را پیگیری می‌‌کنیم، اما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم پزشکان، بدون در نظر گرفتن ایمنی خودشان، اقدام به خدمات درمانی کنند.


کد مطلب: 124747

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/124747/خدمات-بخش-های-دولتی-کرونا-رایگان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir