کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مصطفی کواکبیان:

تعطیلی مجلس به نفع مردم نیست

نباید با بیماری کرونا جناحی و سیاسی برخورد کنیم

23 اسفند 1398 ساعت 16:05

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تعطیلی پارلمان به نفع مردم نیست چرا که با وجود مجلس بسیاری از تصمیمات راحت‌تر گرفته می‌شود.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تعطیلی پارلمان به نفع مردم نیست چرا که با وجود مجلس بسیاری از تصمیمات راحت‌تر گرفته می‌شود.
مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: با شیوع بیماری کرونا تعدادی از هموطنان ما جان خود را از دست داده‌اند که این اتفاق سخت و ناگوار است به بازماندگان این جان‌باختگان تسلیت می‌گوییم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش کادر درمان و پزشکی کشور در مبارزه با کرونا، بیان کرد: پزشکان، پرستاران و کادر درمان کشور امروز در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا در حال جهاد هستند و مدافع واقعی سلامت مردم محسوب می‌شوند. همچین باید از قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح، بسیج و ستاد ملی مبارزه با کرونا که این روزها برای سلامتی مردم از هیچ کاری فروگذار نیستند، تشکر کنیم.
وی تاکید کرد: مردم امسال عید را در خانه‌هایشان بمانند و به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی عمل کنند. مسافرت نروند از حضور در اجتماعات بپرهیزند چرا که قطع زنجیره انتقال عدم حضور در میان اجتماع است.
کواکبیان با بیان این‌که نباید با بیماری کرونا به‌صورت جناحی و سیاسی برخورد شود، گفت: عده‌ای به دنبال این هستند که حتماً باید ریاست ستاد را رئیس‌جمهور برعهده بگیرد؛ درحالی که معتقدم اگر دلسوز حل مشکلات مردم هستیم باید همه دست به دست هم دهیم و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا را تبعیت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و حکومتی مانند مجلس، قوه قضاییه، نهادهای نظامی و انتظامی و عموم مردم باید از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تبعیت کنند.
این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای مردم آن چیزی که مهم است این است که از شیوع این ویروس جلوگیری شود و به  کنترل درآید و افراد مبتلا شده بهبود پیدا کنند و کسانی که درگیر این ماجرا هستند، مورد حمایت واقع شوند.
وی با تاکید بر اینکه کار مهم و ضروری در اختیار قرار دادن لوازم بهداشتی و پزشکی است، بیان کرد: برای مردم مهم نیست که چه کسی ریاست ستاد ملی مبارزه با کرونا را برعهده دارد، اما یک عده‌ای ظاهرا قسم خوردند که بگویند ریاست را حتماً باید رئیس‌جمهور برعهده داشته باشد و نقص‌ها و مشکلاتی که وجود دارد حتما باید پای دولت نوشته شود و بخش‌های دیگر از این مسائل مبرا باشند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بله، اگر دولت در پشتیبانی کوتاهی کند حتماً باید پاسخگو باشد. اگر هدف این است که با ریاست رئیس‌جمهور تمامی امکانات بسیج شوند، خب ستاد مبارزه با کرونا که وجود دارد همه امکانات برای این ستاد بسیج شود و همه از تصمیماتش تبعیت کنیم.
وی ادامه داد : اگر قرار است  شهرها قرنطینه  شود تصمیمش بر عهده ستاد ملی مبارزه با کرونا است، اگر قرار است در ورودی و خروجی شهرها افراد مورد سنجش قرار گیرند این ستاد باید ابلاغ  کند و افراد و تمامی نهادها و مجموعه‌ها باید از تصمیماتش پیروی کنند.
کواکبیان در ادامه با اشاره به تعطیلی مجلس گفت: مسئله بعدی تعطیلی مجلس است که باید بگویم در این شرایط تعطیلی پارلمان اصلا به نفع مردم نیست.
وی ادامه داد: امروز بسیاری از کارگران و کارمندان سوال می‌کنند چرا ما باید سر کار برویم اما نمایندگان مجلس باید تعطیل باشند و این سوالی است که باید پاسخ داده شود و اگر در جواب گفته شود که ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته است که مصلحت نیست مجلس باز باشد که ممکن است نمایندگان مجلس مبتلا شوند گفته می‌شود مگر خون نمایندگان رنگین‌تر از خون مردم است.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید با کمک ابزار تکنولوژی کاری کرد که جلسات شکل بگیرد. به طور مثال دوشنبه‌ای که گذشت کمیسیون بهداشت جلسه‌ای داشت که در آن ۴۵ نفر از نمایندگان شرکت داشتند و حدود چهار ساعت در کنار هم‌ نشستند. در هیئت دولت وزرا می‌توانند با فاصله کنار هم می بنشینند و جلسه داشته باشند. اعضای ستاد مبارزه با کرونا می‌توانند جلسه داشته باشند اما مجلس فقط نمی‌تواند جلسه داشته باشد چون گفته می‌شود که احتمالا نمایندگان مبتلا می‌شوند.
وی با اشاره به اصل هشتادوپنجی شدن بودجه گفت: اتفاقی که برای بودجه افتاد جنبه قانونی نداشت و صرفاً گفتند با حکم حکومتی ما موضوع را حل کردیم.
کواکبیان تاکید کرد: قطعاً برگزاری جلسات مجلس می‌تواند به تصمیمات جنبه عقلانیت بیشتری دهد و بیشتر به نفع مردم باشد چراکه اگر صرفاً جنبه حکومتی پیدا کند مثل گرانی بنزین درعمل اجرای بودجه با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اعتقادم بر این است که باید مجلس را برگزار کرد؛ به طور مثال در همین بحث کرونا اگر مجلس باشد دستگاه‌ها بیشتر ملزم می‌شوند تصمیمات ملی برای مبارزه با کرونا را جدی بگیرند و خود را موظف به پاسخگویی بدانند و هر کسی برای خودش جداگانه تصمیم نمی‌گیرد مثلاً بخواهد جداگانه راه بیفتد و بگوید ما می‌خواهیم دروازه شهر را ببندیم که این خودش باعث برگزاری اجتماع و انتقال ویروس می‌شود و مشکلات دیگری به وجود می‌آورد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور مثال اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا بگوید هر کسی که مشکوک به این بیماری است بخواهد ورود و خروج انجام دهد ما آن را جریمه خواهیم کرد با وجود مجلس چنین تصمیماتی راحت‌تر گرفته می‌شود.
وی یاد آورشد: البته بسیاری از موضوعات هم از قبل مانده، رئیس مجلس به ما گفتند استیضاح وزیر کشور بماند برای بعد از انتخابات، کما اینکه رئیس کمیسیون عمران به شهردار و ما گفت رسیدگی به تحقیق و تفحص املاک نجومی بعد از انتخابات صورت می‌گیرد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای ادامه داد: معتقدم باید مجلس تشکیل شود و علت غیبت حداقل ۶۰ درصد از مردم در انتخابات مجلس یازدهم بررسی شود.
وی تاکید کرد: به هر حال می‌شود زمینه‌ها را بررسی کرد؛ مثلا اگر مجلس در قانون‌گذاری کوتاهی کرده آن را بیابیم، یا اگر دولت کارآمدی نداشته است به آن بپردازیم، یا اگر رد صلاحیت‌ها مانع شده باید بررسی کنید که چقدر تاثیرگذار بوده است و تمامی این کارها با حضور مجلس امکان‌پذیر است.


کد مطلب: 125454

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/125454/تعطیلی-مجلس-نفع-مردم-نیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir