; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - جلوگیری از صادرات شیر خشک با مجوز مخدوش - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جلوگیری از صادرات شیر خشک با مجوز مخدوش

9 فروردين 1399 ساعت 10:59

اسفند ماه سال ۹۸، بعد از نزدیک به دو سال ،ممنوعیت  صادرات شیرخشک اسکیم  در شرایطی  برداشته شده که مدیرکل  دفتر صادرات گمرک،  به دلیل عدم شفافیت و رعایت مقدمات لازمه، مانع از  محقق شدن صادرات شیرخشک شده است.


اسفند ماه سال ۹۸، بعد از نزدیک به دو سال ،ممنوعیت  صادرات شیرخشک اسکیم  در شرایطی  برداشته شده که مدیرکل  دفتر صادرات گمرک،  به دلیل عدم شفافیت و رعایت مقدمات لازمه، مانع از  محقق شدن صادرات شیرخشک شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین اسفندماه سال ۱۳۹۸، طی نامه سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن وتجارت خطاب به مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران،  اعلام کرد که بر اساس تصمیم گیری ستاد مبارزه با آثار کرونا به ریاست محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور، صادرات 10 هزار تن شیرخشک صنعتی با معرفی دو انجمن شیر خشک و صنایع لبنی تا پایان فروردین 99 بلامانع است.
( تصویر شماره نامه ۱)

 
اما در آخرین روز  اسفند، مدیرکل دفتر صادرات  گمرک، با نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر مقررات  صادرات و واردات ، ضمن اعلام موارد نقص شده ، مانع از صادرات شیرخشک ایران بعد از گذشت نزدیک به دو سال  شده است.
(‌ تصویر نامه شماره ۲ )
 
 
مدیر کل دفتر صادرات گمرک ، در شرایطی از خروج ده هزارتن شیر خشک اسکیم  جلوگیری نموده است که سهمیه بندی آن بر خلاف مصوبه های موجود به تایید انجمن صنایع لبنی ایران نرسیده بود. این در حالیست که انجمن صنایع فراورده های لبنی ایران طی نامه شماره 98-12137 مورخ 27/12/98 غیر قانونی بودن این سهمیه بندی را طبق مستندات موجود درخواست کرده و خواستار تجدید نظر در سهمیه بندی فوق الذکررا از وزارت صنعت ، معدن و تجارت شده بود.
انجمن صنایع لبنی ایران و همچنین برخی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان شیرخشک، این اقدام  دفتر صادرات گمرک را  هوشمندانه و  در راستای منافع تولیدکنندگان و صادرکنندگان شیرخشک عنوان نموده و از آن حمایت کرده اند. 
( تصویر نامه شماره ۳ )
 
دلایل مطرح شده در این باره به شرح ذیل می باشد:
۱.  لیست سهمیه بندی می‌بایست به امضا مشترک سه انجمن صنایع فراورده های لبنی ایران ، انجمن صنایع شیر خشک و اتحادیه فراورده های لبنی پاستوریزه ایران رسانده شود ، که در این خصوص لیست سهمیه بندی تنها به امضا انجمن صنایع شیر خشک و  اتحادیه فراورده های لبنی پاستوریزه ایران رسیده است.
۲. طبق لیست سهمیه بندی ارائه شده حدود هشت هزارتن شیرخشک تولید شده بین 43 شرکت لبنیاتی و تولیدی بدون توجه به میزان نیاز طبیعی برخی از این شرکتها به شیرخشک به عنوان مواد اولیه تولید خود و صرفا بر اساس موجودی انبار آنها تهیه شده است که در صورت اجرا خطر افزایش قیمت لبنیات به دلیل خالی شدن ذخیره استراتژیک کشور وجود خواهد داشت.
۳. حدود 2000 تن از سهمیه صادراتی به اعضای اتحادیه لبنی بدون توجه به موجودی مازاد شیر خشک اعضای این اتحادیه  تخصیص یافته است . این در حالیست که اعضای این اتحادیه هیچکدام تولید کننده شیر خشک نمی باشند !!!
۴. ‌ با توجه به وجود آلودگی منطقه به ویروس کرونا و محدودیتهای انتقال کالا و تردد در مرزهای کشورها بهتر است در صورت لزوم صادرات از طریق شرکتهایی که سابقه مفید در این زمینه داشته اند انجام شود در غیر این صورت صرف تخصیص سهمیه صادراتی به شرکتهای فاقد سابقه صادراتی باعث سقوط قیمتهای صادراتی و رقابت کاذب شرکتها و به نتیجه نرسیدن اهداف صادراتی خواهد شد.
 نیاز بازار جهانی به شیرخشک ایران حاکی از این است که یکی از ظرفیت‌های بزرگ کشور در حوزه افزایش اشتغال  از طریق تولید شیر و  شیرخشک بود و همچنین درآمدهای ارزی با صادرات این محصول استراتژیک محقق خواهد شد، نباید با تصمیمات  لحظه‌ای و غیرشفاف، این ظرفیت بزرگ با تهدید  روبرو شده و خدای‌ناکرده در شرایط سخت اقتصادی، لطمه بخورد.
.


کد مطلب: 126277

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/126277/جلوگیری-صادرات-شیر-خشک-مجوز-مخدوش

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir