کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی:

به طبیعت فرصت زنده ماندن بدهیم

12 فروردين 1399 ساعت 21:37

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه فردوسی گفت: باید به طبیعت فرصت زنده ماندن دهیم، در غیر این صورت احتمال شیوع ویروس‌های فراگیر در آینده خیلی بیشتر خواهد شد.


عضو هیئت علمی گروه محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه فردوسی گفت: باید به طبیعت فرصت زنده ماندن دهیم، در غیر این صورت احتمال شیوع ویروس‌های فراگیر در آینده خیلی بیشتر خواهد شد.

مهدی کلاهی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص 13 فروردین، روز طبیعت  اظهار کرد: سیزده‌به‌در یکی از سنن قدیمی و مفید انسانی است که انسان را به طبیعت نزدیک می‌کند، اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد ایجاد خطر برای زندگی انسان است. در زمان کنونی هیچ توصیه‌ای نمی‌شود که به طبیعت سر بزنیم. اگر بخواهیم روز سیزده فروردین را در طبیعت به‌در کنیم، تجمعاتی شکل گرفته و باعث انتقال شدیدتر کرونا می‌شود.
در سیزده‌به‌در مستند ببینید و کتاب زیست محیطی بخوانید
وی به جای این که سیزده‌به‌در امسال را به دامان طبیعت رفته و آن را از نزدیک لمس کنیم، بهتر است در خانه بمانیم و با تماشای مستندات و کتاب‌های مربوط به طبیعت، اطلاعاتی را در این خصوص فرا گیریم. مستندات خیلی جالبی از جمله مستند چهار فصل پارک‌های ملی آمریکا وجود دارد که می‌تواند کمک کند دیدگاه جالبی نسبت به طبیعت داشته باشیم. این مستند اطلاعات کاملی از یک اکوسیستم طبیعی و بکر به ما می‌دهد و با تماشای این فیلم چند ساعته می‌توانیم عاشق طبیعت شویم.
کلاهی در خصوص اقدامات پیش‌گیرانه مسئولان برای روز طبیعت خاطرنشان کرد: مردم پیش از این که دولت اقدامی انجام دهد، برای حفظ سلامتی خود نکات بهداشتی را رعایت می‌کردند. برخی‌ها بخاطر جدی نگرفتن این ویروس که ناشی از اطلاعات غلطی است که در اختیارشان قرار گرفته، نکات ایمنی را به خوبی رعایت نمی‌کنند. در قدم نخست باید به خوبی اطلاع‌رسانی شود و در گام بعدی باید تمهیدات سخت‌گیرانه در نظر گرفته شود. حتی اگر خودروهای متخلف را ارجاع می‌دهند باید همین را هم به خوبی اطلاع‌رسانی کنند. مردم هنوز تنش این بیماری را قبول نکرده‌اند.
عضو هیئت علمی گروه منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت:  اگر می‌خواهیم احساس قرنطینگی و حصر خانگی نکنیم، نقش زندگی پیشین خود را بازی کنیم. به عنوان مثال اگر پیش از شیوع کرونا صبح‌ها و شب‌ها در یک زمان مشخص از خواب بیدار می‌شدیم و می‌خوابیدیم، همان برنامه را الان هم تکرار کنیم. اگر می‌توانیم کارهای‌مان را اینترنتی انجام دهیم. با کسانی که از ما فاصله دارند ارتباط صوتی و تصویری برقرار کنیم. در واقع باید به یکدیگر امید دهیم و ترس را از هم دور کنیم. مهم این است که شرایط را بپذیریم و به دنبال آن برویم. در این شرایط برای نخستین‌بار است که خانواده‌ها برای یک مدت طولانی دور هم جمع شده‌‎اند. این یک فرصت استثنایی است تا با یکدیگر بازی و صحبت کنیم و همچنین از یکدیگر شناخت بیشتری کسب کنیم.
کلاهی با اشاره به تلنگرهایی که کرونا به روابط و زندگی انسان زده است،‌ بیان کرد: چالش وجود کرونا چند موضوع را به انسان‌ها تلنگر زده است. اول اینکه انسان‌ها از یکدیگر فاصله گرفته‌اند، یعنی  کنار هم هستیم، اما یکدیگر را نمی‌بینیم و نمی‌شنویم. کرونا به ما آموخت تا به یکدیگر ظلم نکنیم و هوای هم را داشته باشیم.
احتمال شیوع ویروس‌های فراگیر در آینده/ به طبیعت فرصت زنده ماندن بدهیم
وی افزود: کرونا به ما نشان داد که چقدر از طبیعت فاصله گرفته‌ایم. از طبیعت بهره‌برداری و از جانوران به بدترین شکل ممکن برای آزمایش‌های پزشکی و مصارف خودمان استفاده می‌کنیم. کرونا نشان داد که در حال حاضر جانوران از دست انسان‌ها در امان هستند. در ایتالیا شاهد بودیم که دلفین‌ها مجدد به مناطق پرجمعیت توریستی و  مرواریدها به ساحل بازگشته‌اند. تمام این‌ها نشان می‌دهد که انسان‌ها به محیط زندگی جانوران آسیب‌ زده بودند. باید به طبیعت فرصت زنده ماندن دهیم، در غیر اینصورت احتمال شیوع ویروس‌های فراگیر در آینده خیلی بیشتر خواهد شد.


کد مطلب: 126511

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/126511/طبیعت-فرصت-زنده-ماندن-بدهیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir